Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia cieplne w BE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia cieplne w BE
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie następujących przedmiotów: Matematyka, Fizyka, Istalacje budowlane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i rozumienie praw fizycznych rządzących czynnikami termodynamicznymi, ich przemianami oraz przepływem ciepła.
C-2Umiejętność sporządzania bilansów energii, obliczania parametrów stanu gazów doskonałych, półdoskonałych, pary wodnej.
C-3Umiejętność przeprowadzania obliczę wymienników ciepła
C-4Uzyskanie wiedzy o procesach spalania, własnościach paliw stałych, ciekłych i gazowych
C-5Znajomość budowy i zasady działania kotłów, wymienników ciepła, zasobników ciepła i pomp ciepła.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wielkości fizyczne i jednostki miar stosowane w termodynamice1
T-A-2Pierwsza zasada termodynamiki2
T-A-3Ciepło pochłonięte przez układ1
T-A-4Praca bezwzględna, użyteczna, techniczna1
T-A-5Termiczne równanie stanu dla gazów1
T-A-6Przemiany gazów doskonałych2
T-A-7Druga zasada termodynamiki1
T-A-8Para wodna jako czynnik termodynamiczny1
T-A-9Przewodzenie, przejmowanie i przenikanie ciepła1
T-A-10Wymienniki ciepła1
T-A-11Spalanie paliw1
T-A-12Kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe - układ termodymnamiczny, parametr termodynamiczny, otoczenie, wielkości fizyczne wykorzystywane w technice grzewczej2
T-W-2Bilans energii. Pierwsza zasada termodynamiki2
T-W-3Gaz jako czynnik termodynamiczny2
T-W-4Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych i półdoskonałych3
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Druga zasada termodynamiki3
T-W-6Para wodna jako czynnik termodynamiczny2
T-W-7Powietrze wilgotne2
T-W-8Wymiana ciepła. Wymienniki ciepła3
T-W-9Paliwa stosowane w technice grzewczej. Spalanie paliw4
T-W-10Kotły niskotemperaturowe i kotły kondensacyjne3
T-W-11Zasobniki ciepła. Podgrzewcze ciepłej wody2
T-W-12Pompy ciepła2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie teoteryczne do ćwiczeń15
A-A-3samodzielne rozwiązywanie zadań13
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-5Udział w konsultacjach2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu12
A-W-3Samodzielna lektura12
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Obecność na egzaminie2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/42_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu termodynamiki technicznej niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W01T1A_W01C-1, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1
B_1A_BE/42_W12
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych
B_1A_W12T1A_W02C-4, C-5T-W-10, T-W-11M-1S-1
B_1A_BE/42_W13
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa energooszczędnego
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-2T-W-8, T-A-9, T-W-12M-1S-1
B_1A_BE/42_W23
Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W23T1A_W05T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/42_U08
Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu termodynamiki
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-7, T-A-11, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-2S-2
B_1A_BE/42_U22
Student ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/42_K01
Rozumie potrzebę uczenia się
B_1A_K01T1A_K01S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/42_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu termodynamiki technicznej niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu termodynamiki technicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/42_W12
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/42_W13
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa energooszczędnego
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/42_W23
Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/42_U08
Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu termodynamiki
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu termodynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/42_U22
Student ma umiejętność samokształcenia się
2,0
3,0Student widzi potrzebę samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/42_K01
Rozumie potrzebę uczenia się
2,0
3,0Student widzi potrzebę dokształcania się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1998
  2. Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 1991
  3. Madejski J., Termodynamika techniczna, Rzeszów, 2000
  4. Grześkowiak W., Zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1981
  5. Ochęduszko S., Zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1970

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W, Teoria rekuperatorów, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1993
  2. Szczechowiak E., Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło, Envirotech, Poznań, 1994
  3. Gąsiorowski J., Zbiór zadań z teorii maszyn cieplnych, WNT, Warszawa, 1972
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wielkości fizyczne i jednostki miar stosowane w termodynamice1
T-A-2Pierwsza zasada termodynamiki2
T-A-3Ciepło pochłonięte przez układ1
T-A-4Praca bezwzględna, użyteczna, techniczna1
T-A-5Termiczne równanie stanu dla gazów1
T-A-6Przemiany gazów doskonałych2
T-A-7Druga zasada termodynamiki1
T-A-8Para wodna jako czynnik termodynamiczny1
T-A-9Przewodzenie, przejmowanie i przenikanie ciepła1
T-A-10Wymienniki ciepła1
T-A-11Spalanie paliw1
T-A-12Kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe - układ termodymnamiczny, parametr termodynamiczny, otoczenie, wielkości fizyczne wykorzystywane w technice grzewczej2
T-W-2Bilans energii. Pierwsza zasada termodynamiki2
T-W-3Gaz jako czynnik termodynamiczny2
T-W-4Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych i półdoskonałych3
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Druga zasada termodynamiki3
T-W-6Para wodna jako czynnik termodynamiczny2
T-W-7Powietrze wilgotne2
T-W-8Wymiana ciepła. Wymienniki ciepła3
T-W-9Paliwa stosowane w technice grzewczej. Spalanie paliw4
T-W-10Kotły niskotemperaturowe i kotły kondensacyjne3
T-W-11Zasobniki ciepła. Podgrzewcze ciepłej wody2
T-W-12Pompy ciepła2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie teoteryczne do ćwiczeń15
A-A-3samodzielne rozwiązywanie zadań13
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-5Udział w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu12
A-W-3Samodzielna lektura12
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Obecność na egzaminie2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu termodynamiki technicznej niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i rozumienie praw fizycznych rządzących czynnikami termodynamicznymi, ich przemianami oraz przepływem ciepła.
C-3Umiejętność przeprowadzania obliczę wymienników ciepła
Treści programoweT-W-3Gaz jako czynnik termodynamiczny
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Druga zasada termodynamiki
T-W-6Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-4Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych i półdoskonałych
T-W-1Pojęcia podstawowe - układ termodymnamiczny, parametr termodynamiczny, otoczenie, wielkości fizyczne wykorzystywane w technice grzewczej
T-W-2Bilans energii. Pierwsza zasada termodynamiki
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu termodynamiki technicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_W12W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie wiedzy o procesach spalania, własnościach paliw stałych, ciekłych i gazowych
C-5Znajomość budowy i zasady działania kotłów, wymienników ciepła, zasobników ciepła i pomp ciepła.
Treści programoweT-W-10Kotły niskotemperaturowe i kotły kondensacyjne
T-W-11Zasobniki ciepła. Podgrzewcze ciepłej wody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_W13W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa energooszczędnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sporządzania bilansów energii, obliczania parametrów stanu gazów doskonałych, półdoskonałych, pary wodnej.
Treści programoweT-W-8Wymiana ciepła. Wymienniki ciepła
T-A-9Przewodzenie, przejmowanie i przenikanie ciepła
T-W-12Pompy ciepła
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_W23Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-W-11Zasobniki ciepła. Podgrzewcze ciepłej wody
T-W-12Pompy ciepła
T-W-9Paliwa stosowane w technice grzewczej. Spalanie paliw
T-W-10Kotły niskotemperaturowe i kotły kondensacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_U08Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu termodynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sporządzania bilansów energii, obliczania parametrów stanu gazów doskonałych, półdoskonałych, pary wodnej.
Treści programoweT-A-7Druga zasada termodynamiki
T-A-11Spalanie paliw
T-A-2Pierwsza zasada termodynamiki
T-A-9Przewodzenie, przejmowanie i przenikanie ciepła
T-A-10Wymienniki ciepła
T-A-8Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-A-1Wielkości fizyczne i jednostki miar stosowane w termodynamice
T-A-4Praca bezwzględna, użyteczna, techniczna
T-A-3Ciepło pochłonięte przez układ
T-A-6Przemiany gazów doskonałych
T-A-5Termiczne równanie stanu dla gazów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu termodynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_U22Student ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student widzi potrzebę samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/42_K01Rozumie potrzebę uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student widzi potrzebę dokształcania się
3,5
4,0
4,5
5,0