Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy wodociągów i kanalizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wodociągów i kanalizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 0,70,56zaliczenie
projektyP4 15 1,30,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Ukończony kurs Matematyki
W-2W-2 Gemetria wykreślna i rysunek techniczny
W-3W-3 Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD1
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)7
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej5
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.2
15
wykłady
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych1
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę2
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.2
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.1
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.1
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.1
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.1
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.1
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.1
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.1
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.1
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Udział w konsultacjach6
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe3
A-W-3Przygotowanie do kolokwium2
A-W-4Udział w kolokwium1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/31_W12
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
B_1A_W12T1A_W02C-1, C-2T-W-7, T-W-4, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_C/31_W13
Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod-kan
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/31_U08
Projektuje proste układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów (jako projektowanie komputerowe)
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-10, T-P-4, T-W-12, T-W-5, T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-11M-2, M-1S-1, S-2
B_1A_C/31_U21
Wykonuje podstawowe i kompletne projekty sieci wod-kan
B_1A_U21T1A_U04C-1, C-2T-W-8, T-W-1, T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_C/31_U22
Rozumie potrzebę dalszego dokształcania w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-2, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-W-6M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/31_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu.
B_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-3M-2, M-3S-2, S-1
B_1A_C/31_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-W-4, T-P-1, T-W-8, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-W-12, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/31_W12
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
2,0Student nie zna zagadnień zwiazanych z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
3,0Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi z głębszą analizą wyboru podstawowych urządzeń oraz sieci wod-kan
4,0Student w dobrym zakresie potrafi zaprojektować bardziej złożone urządzenia oraz sieci wodociagowo-kanalizacyjne wraz z głebszą analizą tych rozwiazań projektowych w odniesieniu do istniejących warunków terenowych i gruntowych
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu analizaować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wodociągowo-kanalizacyjne zarówno na podstawie posiadanej wiedzy teoretycznej jak i pod kątem optymalizacji tych rozwiązań projektowych (przy użyciu również programów komputerowych w tych opracowaniach
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu analizaować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wodociągowe i kanalizacyjne pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiazań projektowych (pray użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach) ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wodociagowo-kanalizacyjnych
B_1A_C/31_W13
Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod-kan
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) dotyczącej zagadnień wybranej specjalności (zwiazanej także z projektowaniem sieci wodociagowo-kanalizacyjnych)
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności (niezbędną do projektowania na podstawie tej wiedzy podstawowych układów sieci wod-kan)
3,5Student ma szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych bez łatwego jednak łączenia w całośc poszczególnych elementów tej wiedzy
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności, ale potrafi także w dobry sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do kompleksowych rozwiązańprojektowych sieci wod-kan
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczacymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiazań projektowanych sieci i urzadzeń wodociągowo-kanalizacyjnych dla różnych warunków projektowych
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciagły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu róznych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystywaniu do tych schematów obliczeń komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejacych sieci wod-kan i urzadzeń)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/31_U08
Projektuje proste układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów (jako projektowanie komputerowe)
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych układów sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów nie mówiąc także o projektowaniu przy użyciu komputera
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera
3,5Student potrafi zaprojektować proste układy (schematy) sieci wod-kan a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych schematów do prostych rozwiazań (schematów) istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania)
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązac problem kompleksowego projektowania konkretnych (różnych) przypadków sieci wodociagowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te poszczególne przypadki (na podstawie szerokiej wiedzy teoretycznej)
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać cała nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania stosunkowo prosych układów sieci i urzadzeń wod-kan w odniesieniu do różnych schematów tych sieci (przy wykorzystaniu programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych schematów w aspektach ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego
5,0Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko stosunkowo prostych układów sieci i urządzeń wod-kan w odniesieniu do różnych schematów tych sieci (przy wykorzystaniu do projektowania dostepnych programów komputerowych) ale także potrafi zaprojektować bardziej złożone schematy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z ich szeroką analizą w odniesieniu do najbardziej złożonych rzeczywistych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych
B_1A_C/31_U21
Wykonuje podstawowe i kompletne projekty sieci wod-kan
2,0Student nie jest w stanie wykonać choćby podstawowych kompletnych projektów sieci wod-kan
3,0Student jest w stanie jedynie w dostateczny sposób wykonać podstawowe kompletne i stosunkowo proste projekty sieci oraz urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w rzeczywistym terenie
3,5Student w miarę poprawnie wykonuje i łączy poszcególne elementy podstawowych projektów sieci oraz urządzeń wod-kan w rzeczywistym terenie wraz z głębszą merytoryczną analizą tych kompletnych projektów w stosunku do prostszych projektów już istniejacych
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować rózne schematy sieci oraz urzadzeń wod-kan w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych schematów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te zaprojektowane schematy do bardziej złożonych istniejących już sieci i urzadzeń wod-kan
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do róznych istniejacych schematów sieci i urzadzeń wod-kan a także potrafi porównać efektywnośc tych wszystkich schematów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych)
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko tylko podstawowe i kompletne schematy sieci oraz urządzeń wod-kan w rzeczywistym terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych schematy sieci wod-kan w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowo-wodnych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych)
B_1A_C/31_U22
Rozumie potrzebę dalszego dokształcania w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
2,0Student nie rozumie i nie widzi potrzeby dalszego dokształcania się w zakresie nowoczesnych rozwiązań projektowych sieci wod-kan
3,0Student jedynie w dostateczny sposób rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć i potrzebę do dalszego dokształcania się i do pogłębiania wiedzy w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan i ma świadomośc odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce
4,0Student rozumie w pełni potrzebę dalszego dokształcania się i pogłębiania wiedzy w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci oraz urządzeń wod-kan (na bazie najnowszej wiedzy teoretycznej w tej tematyce) a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie zarówno najnowszej wiedzy teoretycznej jak i rozwiązań projektowych
4,5Student sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod i rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan (przy wykorzystaniu nowoczesnych programów komputerowych z tej dziedziny) po to aby orientować się w najnowszych trendach dotyczących problemów związanych z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan w rzeczywistym terenie
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego dokształcania się i uczenia się dla pogłebiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan (przy wykorzystaniu nowoczesnych programów komputerowych z tej dziedziny) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze systemowe i złożone rozwiazania projektowe z omawianej tematyki (z taką samą detrminacją także w odniesieniu do innych osób)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/31_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu.
2,0Student nie jest świadomy o potrzebie podnoszenia kfalifikacji przez całe życie. Nie jest także kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samo kształcenia zespołu
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym jednak dostatecznym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu
3,5Student w większym stopniu jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym większym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu odnośnie omawianych zagadnień projektowania sieci wod-kan i urzadzeń
4,0Student jest nie tylko w dobrym stopniu świadomy podnoszenia kwalifikacji przez całe życie ale także w takim samym dobrym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu odnośnie problemów zwiazanych z projektowanim sieci i urzadzeń wod-kan (dla utrzymania dobrego poziomu projektowania sieci i urzadzeń zgodnie z obowiazującymi i aktualonymi wytycznymi do projektowania)
4,5Student sam rozumie(bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania sieci i urządzeń wod-kan (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na organizowaniu ważnego procesu samokształcenia całego zespołu dla opanowania najnowszych rozwiązań projektowych w omawianej dziedzinie nauki
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi koniecznoścć ciągłego i starannego podnoszenia kwalifikacji i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania sieci i urządzeń wod-kan (włacznie z oddziaływaniem na inne osoby) wraz z determinacją i wrażliwością na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej dziedzinie nauki ale potrafi również tak pokierować procesem samokształcenia całego zespołu, aby opanować wszystkie najnowsze rozwiązania (włącznie z wiedzą teoretyczną i najnowszym oprogramowaniem komputerowym dotyczącym tej branży)
B_1A_C/31_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan
2,0Student nie potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan
3,0Sudent jedynie w dostateczny sposób potrafi współpracować i odpowiadać za zagadnienia związane z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan
3,5Student ma wiekszą świadomość odnośnie odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i ma także większą świadomość odnośnie konieczności współpracy i odpowiedzialności w całym zespole projektowym za zagadnienia związane z sieciami wodno-kanalizacyjnymi
4,0Student w dobrym stopniu rozumie potrzebę dobrej współpracy w całym zespole projektowym odnośnie problemów związanych z projektowaniem sieci i urzadzeń wodociagowo-kanalizacyjnych dla utrzymania dobrego poziomu projektowania sieci i urzadzeń zgodnie z obowiązujacymi , aktualnymi wytycznymi projektowania (włącznie z systematyczną kontrolą tych wytycznych)
4,5Student doskonale rozumie nie tylko potrzebę ciągłego podporządkowania sie zasadom obowiązującym w zespole projektowym oraz konieczność ciągłej współpracy z innymi osobami ale widzi jednocześnie swoje miejsce w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień i ponoszenia odpowiedzialności za swoją pracę (wykonywaną na wysokim poziomie projektowym)
5,0Student nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym oraz potrzebę konieczności ciagłej współpracy oraz spoczywającej na nim odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadania (w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności w całym zespole) ale potrafi także kreować bardzo dobrą atmosferę w zespole dla utrzymania tej współpracy

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja tom 1, Arkady, Warszawa, 1983, Wydanie 2
  2. Gabryszewski T., Wodociągi, Arkady, Warszawa, 1983, Wydanie 1
  3. Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Wydawnictwo Instalator Polski, Warszawa, 2002, Wydanie 1
  4. Dolecka J., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 1, Wodociągi, Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
  5. Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 2, Kanalizacja, materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
  6. Furtak L., Rabiej S., Wild J., Warunki Techniczne Wykonania i odbioru rurociagów z tworzyw sztucznych, ABBY, Warszawa, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD1
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)7
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej5
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych1
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę2
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.2
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.1
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.1
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.1
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.1
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.1
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.1
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.1
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.1
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Udział w konsultacjach6
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe3
A-W-3Przygotowanie do kolokwium2
A-W-4Udział w kolokwium1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_W12Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnień zwiazanych z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
3,0Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi z głębszą analizą wyboru podstawowych urządzeń oraz sieci wod-kan
4,0Student w dobrym zakresie potrafi zaprojektować bardziej złożone urządzenia oraz sieci wodociagowo-kanalizacyjne wraz z głebszą analizą tych rozwiazań projektowych w odniesieniu do istniejących warunków terenowych i gruntowych
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu analizaować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wodociągowo-kanalizacyjne zarówno na podstawie posiadanej wiedzy teoretycznej jak i pod kątem optymalizacji tych rozwiązań projektowych (przy użyciu również programów komputerowych w tych opracowaniach
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu analizaować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wodociągowe i kanalizacyjne pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiazań projektowych (pray użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach) ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wodociagowo-kanalizacyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) dotyczącej zagadnień wybranej specjalności (zwiazanej także z projektowaniem sieci wodociagowo-kanalizacyjnych)
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności (niezbędną do projektowania na podstawie tej wiedzy podstawowych układów sieci wod-kan)
3,5Student ma szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych bez łatwego jednak łączenia w całośc poszczególnych elementów tej wiedzy
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności, ale potrafi także w dobry sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do kompleksowych rozwiązańprojektowych sieci wod-kan
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczacymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiazań projektowanych sieci i urzadzeń wodociągowo-kanalizacyjnych dla różnych warunków projektowych
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciagły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu róznych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystywaniu do tych schematów obliczeń komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejacych sieci wod-kan i urzadzeń)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_U08Projektuje proste układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów (jako projektowanie komputerowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
Treści programoweT-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych układów sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów nie mówiąc także o projektowaniu przy użyciu komputera
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera
3,5Student potrafi zaprojektować proste układy (schematy) sieci wod-kan a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych schematów do prostych rozwiazań (schematów) istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania)
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązac problem kompleksowego projektowania konkretnych (różnych) przypadków sieci wodociagowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te poszczególne przypadki (na podstawie szerokiej wiedzy teoretycznej)
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać cała nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania stosunkowo prosych układów sieci i urzadzeń wod-kan w odniesieniu do różnych schematów tych sieci (przy wykorzystaniu programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych schematów w aspektach ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego
5,0Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko stosunkowo prostych układów sieci i urządzeń wod-kan w odniesieniu do różnych schematów tych sieci (przy wykorzystaniu do projektowania dostepnych programów komputerowych) ale także potrafi zaprojektować bardziej złożone schematy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z ich szeroką analizą w odniesieniu do najbardziej złożonych rzeczywistych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_U21Wykonuje podstawowe i kompletne projekty sieci wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wykonać choćby podstawowych kompletnych projektów sieci wod-kan
3,0Student jest w stanie jedynie w dostateczny sposób wykonać podstawowe kompletne i stosunkowo proste projekty sieci oraz urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w rzeczywistym terenie
3,5Student w miarę poprawnie wykonuje i łączy poszcególne elementy podstawowych projektów sieci oraz urządzeń wod-kan w rzeczywistym terenie wraz z głębszą merytoryczną analizą tych kompletnych projektów w stosunku do prostszych projektów już istniejacych
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować rózne schematy sieci oraz urzadzeń wod-kan w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych schematów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te zaprojektowane schematy do bardziej złożonych istniejących już sieci i urzadzeń wod-kan
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do róznych istniejacych schematów sieci i urzadzeń wod-kan a także potrafi porównać efektywnośc tych wszystkich schematów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych)
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko tylko podstawowe i kompletne schematy sieci oraz urządzeń wod-kan w rzeczywistym terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych schematy sieci wod-kan w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowo-wodnych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_U22Rozumie potrzebę dalszego dokształcania w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
Treści programoweT-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie widzi potrzeby dalszego dokształcania się w zakresie nowoczesnych rozwiązań projektowych sieci wod-kan
3,0Student jedynie w dostateczny sposób rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć i potrzebę do dalszego dokształcania się i do pogłębiania wiedzy w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan i ma świadomośc odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce
4,0Student rozumie w pełni potrzebę dalszego dokształcania się i pogłębiania wiedzy w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci oraz urządzeń wod-kan (na bazie najnowszej wiedzy teoretycznej w tej tematyce) a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie zarówno najnowszej wiedzy teoretycznej jak i rozwiązań projektowych
4,5Student sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod i rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan (przy wykorzystaniu nowoczesnych programów komputerowych z tej dziedziny) po to aby orientować się w najnowszych trendach dotyczących problemów związanych z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan w rzeczywistym terenie
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego dokształcania się i uczenia się dla pogłebiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan (przy wykorzystaniu nowoczesnych programów komputerowych z tej dziedziny) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze systemowe i złożone rozwiazania projektowe z omawianej tematyki (z taką samą detrminacją także w odniesieniu do innych osób)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_K01Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy o potrzebie podnoszenia kfalifikacji przez całe życie. Nie jest także kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samo kształcenia zespołu
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym jednak dostatecznym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu
3,5Student w większym stopniu jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym większym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu odnośnie omawianych zagadnień projektowania sieci wod-kan i urzadzeń
4,0Student jest nie tylko w dobrym stopniu świadomy podnoszenia kwalifikacji przez całe życie ale także w takim samym dobrym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu odnośnie problemów zwiazanych z projektowanim sieci i urzadzeń wod-kan (dla utrzymania dobrego poziomu projektowania sieci i urzadzeń zgodnie z obowiazującymi i aktualonymi wytycznymi do projektowania)
4,5Student sam rozumie(bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania sieci i urządzeń wod-kan (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na organizowaniu ważnego procesu samokształcenia całego zespołu dla opanowania najnowszych rozwiązań projektowych w omawianej dziedzinie nauki
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi koniecznoścć ciągłego i starannego podnoszenia kwalifikacji i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania sieci i urządzeń wod-kan (włacznie z oddziaływaniem na inne osoby) wraz z determinacją i wrażliwością na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej dziedzinie nauki ale potrafi również tak pokierować procesem samokształcenia całego zespołu, aby opanować wszystkie najnowsze rozwiązania (włącznie z wiedzą teoretyczną i najnowszym oprogramowaniem komputerowym dotyczącym tej branży)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_K04Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
Treści programoweT-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan
3,0Sudent jedynie w dostateczny sposób potrafi współpracować i odpowiadać za zagadnienia związane z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan
3,5Student ma wiekszą świadomość odnośnie odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i ma także większą świadomość odnośnie konieczności współpracy i odpowiedzialności w całym zespole projektowym za zagadnienia związane z sieciami wodno-kanalizacyjnymi
4,0Student w dobrym stopniu rozumie potrzebę dobrej współpracy w całym zespole projektowym odnośnie problemów związanych z projektowaniem sieci i urzadzeń wodociagowo-kanalizacyjnych dla utrzymania dobrego poziomu projektowania sieci i urzadzeń zgodnie z obowiązujacymi , aktualnymi wytycznymi projektowania (włącznie z systematyczną kontrolą tych wytycznych)
4,5Student doskonale rozumie nie tylko potrzebę ciągłego podporządkowania sie zasadom obowiązującym w zespole projektowym oraz konieczność ciągłej współpracy z innymi osobami ale widzi jednocześnie swoje miejsce w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień i ponoszenia odpowiedzialności za swoją pracę (wykonywaną na wysokim poziomie projektowym)
5,0Student nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym oraz potrzebę konieczności ciagłej współpracy oraz spoczywającej na nim odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadania (w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności w całym zespole) ale potrafi także kreować bardzo dobrą atmosferę w zespole dla utrzymania tej współpracy