Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hien Tran Duong <Hien.Tran.Duong@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,10,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,90,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
C-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną2
T-A-3Moment siły względem punktu1
T-A-4Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych3
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)4
T-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów2
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera2
T-A-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy2
T-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym2
T-A-10Opis ruchu punktu po torze2
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia2
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość2
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne1
T-A-14Zasada d'Alemberta1
T-A-15Kolokwium - kinematyka i dynamika. Wyznaczanie równań ruchu, prędkości, przyspieszenia oraz toru punktu. Wyznaczanie okresu i częstotliwości w ruchu harmonicznym. Wyznaczanie sił w ruchu po okręgu2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało2
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych1
T-W-4Moment siły względem punktu1
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił1
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)1
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych1
T-W-8Moment siły względem osi1
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera3
T-W-10Przestrzenny układ kratowy1
T-W-11Tarcie. Tarcie ślizgowe2
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych1
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu1
T-W-14Ruch punktu po okręgu1
T-W-15Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego4
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny1
T-W-17Puch swobodny z tłumieniem1
T-W-18Ruch punktu po torze okręgowym1
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta2
T-W-20Pęd i moment pędu1
T-W-21Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów12
A-A-5Samodzielne rozwiązywanie zadań30
94
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Udział w egzaminie2
56

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/12_W01
Zna zasady statyki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-11M-1S-2
B_1A_B/12_W02
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_B/12_W03
Wie jak wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownicy
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-6, T-A-7, T-W-10, T-W-9M-3, M-1S-2, S-1
B_1A_B/12_W04
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-12M-1S-2
B_1A_B/12_W05
Zna podstawowe pojecia z dziedziny dynamiki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-19, T-W-17, T-W-18, T-W-20, T-W-16, T-W-21M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/12_U01
Umie wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-A-2, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_B/12_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-3T-A-6, T-A-7, T-W-10, T-W-9M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_B/12_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-4T-W-16, T-W-19, T-W-12, T-W-18, T-W-14, T-W-13, T-A-10, T-A-9, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/12_W01
Zna zasady statyki
2,0
3,0Potrafi wymienić i krótko objaśnić zasady statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/12_W02
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
2,0
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/12_W03
Wie jak wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownicy
2,0
3,0Wie jak wyznaczać siły w prętach kratownicy płaskiej metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/12_W04
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/12_W05
Zna podstawowe pojecia z dziedziny dynamiki
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/12_U01
Umie wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/12_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich metodą wycinania węzłów i przekrojów Ritera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/12_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Leyko, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  2. J.Misiak, Mechanika ogólna, Tom I-II, WNT
  3. Z.Engel, J.Giergiel, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  4. R.Romicki, Rozwiązania zadań z mechaniki zbioru I.Mieszczerskiego, PWN
  5. M.&T.Niezgodzińscy, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  6. J.Leyko, J.Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN
  7. J.Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN
  8. J.Misiak, Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. S.Banach, Mechanika, Tom I-II, http://matwbn.icm.edu.pl, Warszawa-Lwów-Wilno, 1938
  2. W.Rubinowicz, W.Królikowski, Mechanika teoretyczna, PWN
  3. J.Skalmierski, Mechanika, PWN
  4. A.N.Matweev, Mechanics and Theory of Relativity, Mir, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną2
T-A-3Moment siły względem punktu1
T-A-4Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych3
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)4
T-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów2
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera2
T-A-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy2
T-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym2
T-A-10Opis ruchu punktu po torze2
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia2
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość2
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne1
T-A-14Zasada d'Alemberta1
T-A-15Kolokwium - kinematyka i dynamika. Wyznaczanie równań ruchu, prędkości, przyspieszenia oraz toru punktu. Wyznaczanie okresu i częstotliwości w ruchu harmonicznym. Wyznaczanie sił w ruchu po okręgu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało2
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych1
T-W-4Moment siły względem punktu1
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił1
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)1
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych1
T-W-8Moment siły względem osi1
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera3
T-W-10Przestrzenny układ kratowy1
T-W-11Tarcie. Tarcie ślizgowe2
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych1
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu1
T-W-14Ruch punktu po okręgu1
T-W-15Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego4
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny1
T-W-17Puch swobodny z tłumieniem1
T-W-18Ruch punktu po torze okręgowym1
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta2
T-W-20Pęd i moment pędu1
T-W-21Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów12
A-A-5Samodzielne rozwiązywanie zadań30
94
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Udział w egzaminie2
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W01Zna zasady statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki
Treści programoweT-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)
T-W-8Moment siły względem osi
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił
T-W-4Moment siły względem punktu
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych
T-W-11Tarcie. Tarcie ślizgowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i krótko objaśnić zasady statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W02Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych
Treści programoweT-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych
T-W-8Moment siły względem osi
T-W-4Moment siły względem punktu
T-A-4Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną
T-A-3Moment siły względem punktu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W03Wie jak wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownicy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
Treści programoweT-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera
T-W-10Przestrzenny układ kratowy
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak wyznaczać siły w prętach kratownicy płaskiej metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W04Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-14Ruch punktu po okręgu
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu
T-W-15Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W05Zna podstawowe pojecia z dziedziny dynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta
T-W-17Puch swobodny z tłumieniem
T-W-18Ruch punktu po torze okręgowym
T-W-20Pęd i moment pędu
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny
T-W-21Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U01Umie wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych
Treści programoweT-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
T-A-4Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych
T-A-3Moment siły względem punktu
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U02Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
Treści programoweT-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera
T-W-10Przestrzenny układ kratowy
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich metodą wycinania węzłów i przekrojów Ritera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U03Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych
T-W-18Ruch punktu po torze okręgowym
T-W-14Ruch punktu po okręgu
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu
T-A-10Opis ruchu punktu po torze
T-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne
T-A-14Zasada d'Alemberta
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0