Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Bilans energetyczny budynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bilans energetyczny budynku
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
projektyP6 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z przedmiotów Materiały budowlane
W-2Wiedza i umiejętności z przedmiotów Fizyka budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
C-2Student potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
C-3Student rozumie wpływ energochłonności budynków na stan środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie wspomagania komputerowego w obliczeniach charakterystyki eneregtycznej budynku - tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, modelowanie mostków termicznych9
T-L-2Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku4
T-L-3Zaliczenie klauzulowe2
15
projekty
T-P-1Obliczenia charakterystyki eneregtycznej budynku mieszkalnego bez systemu chłodzenia metoda bilansów miesięcznych8
T-P-2Zapotrzebowanie energii na cele chłodzenia - zarys zagadnienia2
T-P-3Obliczenia wybranych usprawnień termomodernizacyjnych3
T-P-4Zaliczenie klauzulowe2
15
wykłady
T-W-1Sytuacja eneregtyczna w UE, polityka eneregtyczna Polski, celowość i racjonalizacja użytkowania energii. Europejskie ramy prawne racjonalizacji zużycia energii w sektorze budowlanym.1
T-W-2Zróźnicowana charakterystyka potrzeb energetycznych w zależności od skali, struktury i przeznaczenia budynku. Standard energetyczny budynków nowych. Krajowe podstawy prawne oceny eneregtycznej budynków1
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach. Zapotrzebowanie na energię w budynkach - metoda miesięczna, podstawy metody godzinowej. Znaczenie mostków termicznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku3
T-W-4Projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku - zakres i sposób sporządzania.2
T-W-5Optymalizacja zapotrzebowania na energię użytkową na cele ogrzewania i wentylacji na etapie projektowania budynku1
T-W-6Struktura wiekowa istniejących zasobów budowlanych. Potencjał termomodernizacyjny. Termomodernizacja - podstawy prawne. Termomodernizacja - definicja, tradycyjne usprawnienia. Modernizacja budynków istniejących w świetle zrównoważonego rozwoju i spodziewanego efektu ekologicznego. Ograniczenia w mozliwości realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (techniczne, prawne)2
T-W-7Nowoczesne kierunki realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (wykorzystanie OZE, kogeneracja, pasywne systemy słoneczne). Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku. Termomodernizacja - przykłady realizacji1
T-W-8Audyt energetyczny - cel wykonania, zakres i forma1
T-W-9Składowe opłat za energię. Procedura optymalizacji usprawnień termomodernizacyjnych. Scenariusze termomodernizacji i ich ocena1
T-W-10Termomodernizacja a wymagany strumień powietrza wentylacyjnego. Błędy w termomodernizacji1
T-W-11Znaczenie lokalnych warunków klimatycznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie rozwiązań indywidualnych projektów10
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia klauzulowego3
30
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Opracowanie rozwiązania indywidualnego projektu11
A-P-3Udział w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie zaliczenia klauzulowego3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe (przepisy technioczno-budowlane, literatura techniczna, normy przedmiotowe)10
A-W-3Analiza dostępnych danych meteorologicznych do obliczeń bilansów energii na cele ogrzewania i wentylacji budynków nowych (certyfikacja eneregtyczna) oraz budynków istniejących (termomodernizacja)4
A-W-4Analizy własne - ocena stanu technicznego i zapotrzebowania energii w zasobach budowlanych miejsca zamieszkania10
A-W-5Udział w konsultacjach3
A-W-6Przygotowanie do egzaminu15
A-W-7Udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca: wykład informacyjny
M-2aktywizujące: metoda przypadków, gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: przegląd projektów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu, zaliczenie pisemne projektu
S-3Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/45_W01
Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
B_1A_W13, B_1A_W20, B_1A_W07T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-4M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/45_U01
Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
B_1A_U08, B_1A_U22, B_1A_U19T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-L-3, T-P-2M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/45_K01
Rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/45_W01
Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
2,0Student nie ma wiedzy nt. metodologii określania charakteyrstyki energetycznej budynków, nie potrafi prawidłowo zidentyfikować składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, nie ma podstawowej wiedzy nt termomodernizacji budynków istniejących, nie zna typowych rozwiązań termomodernizacyjnych w i nie potrafi ocenić ich wpływu na redukcję zużycia energii w budynku termomodernizowanym.
3,0Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/45_U01
Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
2,0Student nie umie wskazać optymalnych usprawnień termomodernizacyjnych i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, nie potrafi obliczyć składowych zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
3,0Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/45_K01
Rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
2,0Student nie rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
3,0Student rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurt K., Gawin D., Certyfikacja eneregtyczna budynków mieszklanych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe Atla 2, Wrocław, 2009
  2. Gawin D. Sabiniak H. (red.), Świadectwa charakterystyki eneregtycznej. Praktyczny poradnik, ArCADia Soft Chudzik sp. jawna, Łódź, 2009
  3. Dyrektywa EPBD, 2002
  4. Dyrektywa EPBD (nowelizacja), 2010
  5. Ustawa Prawo budowlane wraz z aktami wykonawczymi, 1994, aktualny stan prawny

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie wspomagania komputerowego w obliczeniach charakterystyki eneregtycznej budynku - tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, modelowanie mostków termicznych9
T-L-2Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku4
T-L-3Zaliczenie klauzulowe2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia charakterystyki eneregtycznej budynku mieszkalnego bez systemu chłodzenia metoda bilansów miesięcznych8
T-P-2Zapotrzebowanie energii na cele chłodzenia - zarys zagadnienia2
T-P-3Obliczenia wybranych usprawnień termomodernizacyjnych3
T-P-4Zaliczenie klauzulowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sytuacja eneregtyczna w UE, polityka eneregtyczna Polski, celowość i racjonalizacja użytkowania energii. Europejskie ramy prawne racjonalizacji zużycia energii w sektorze budowlanym.1
T-W-2Zróźnicowana charakterystyka potrzeb energetycznych w zależności od skali, struktury i przeznaczenia budynku. Standard energetyczny budynków nowych. Krajowe podstawy prawne oceny eneregtycznej budynków1
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach. Zapotrzebowanie na energię w budynkach - metoda miesięczna, podstawy metody godzinowej. Znaczenie mostków termicznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku3
T-W-4Projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku - zakres i sposób sporządzania.2
T-W-5Optymalizacja zapotrzebowania na energię użytkową na cele ogrzewania i wentylacji na etapie projektowania budynku1
T-W-6Struktura wiekowa istniejących zasobów budowlanych. Potencjał termomodernizacyjny. Termomodernizacja - podstawy prawne. Termomodernizacja - definicja, tradycyjne usprawnienia. Modernizacja budynków istniejących w świetle zrównoważonego rozwoju i spodziewanego efektu ekologicznego. Ograniczenia w mozliwości realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (techniczne, prawne)2
T-W-7Nowoczesne kierunki realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (wykorzystanie OZE, kogeneracja, pasywne systemy słoneczne). Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku. Termomodernizacja - przykłady realizacji1
T-W-8Audyt energetyczny - cel wykonania, zakres i forma1
T-W-9Składowe opłat za energię. Procedura optymalizacji usprawnień termomodernizacyjnych. Scenariusze termomodernizacji i ich ocena1
T-W-10Termomodernizacja a wymagany strumień powietrza wentylacyjnego. Błędy w termomodernizacji1
T-W-11Znaczenie lokalnych warunków klimatycznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie rozwiązań indywidualnych projektów10
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia klauzulowego3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Opracowanie rozwiązania indywidualnego projektu11
A-P-3Udział w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie zaliczenia klauzulowego3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe (przepisy technioczno-budowlane, literatura techniczna, normy przedmiotowe)10
A-W-3Analiza dostępnych danych meteorologicznych do obliczeń bilansów energii na cele ogrzewania i wentylacji budynków nowych (certyfikacja eneregtyczna) oraz budynków istniejących (termomodernizacja)4
A-W-4Analizy własne - ocena stanu technicznego i zapotrzebowania energii w zasobach budowlanych miejsca zamieszkania10
A-W-5Udział w konsultacjach3
A-W-6Przygotowanie do egzaminu15
A-W-7Udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/45_W01Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
Treści programoweT-W-1Sytuacja eneregtyczna w UE, polityka eneregtyczna Polski, celowość i racjonalizacja użytkowania energii. Europejskie ramy prawne racjonalizacji zużycia energii w sektorze budowlanym.
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach. Zapotrzebowanie na energię w budynkach - metoda miesięczna, podstawy metody godzinowej. Znaczenie mostków termicznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku
T-W-8Audyt energetyczny - cel wykonania, zakres i forma
T-W-2Zróźnicowana charakterystyka potrzeb energetycznych w zależności od skali, struktury i przeznaczenia budynku. Standard energetyczny budynków nowych. Krajowe podstawy prawne oceny eneregtycznej budynków
T-W-9Składowe opłat za energię. Procedura optymalizacji usprawnień termomodernizacyjnych. Scenariusze termomodernizacji i ich ocena
T-W-10Termomodernizacja a wymagany strumień powietrza wentylacyjnego. Błędy w termomodernizacji
T-W-5Optymalizacja zapotrzebowania na energię użytkową na cele ogrzewania i wentylacji na etapie projektowania budynku
T-W-7Nowoczesne kierunki realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (wykorzystanie OZE, kogeneracja, pasywne systemy słoneczne). Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku. Termomodernizacja - przykłady realizacji
T-W-11Znaczenie lokalnych warunków klimatycznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku
T-W-6Struktura wiekowa istniejących zasobów budowlanych. Potencjał termomodernizacyjny. Termomodernizacja - podstawy prawne. Termomodernizacja - definicja, tradycyjne usprawnienia. Modernizacja budynków istniejących w świetle zrównoważonego rozwoju i spodziewanego efektu ekologicznego. Ograniczenia w mozliwości realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (techniczne, prawne)
T-W-4Projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku - zakres i sposób sporządzania.
Metody nauczaniaM-2aktywizujące: metoda przypadków, gry dydaktyczne
M-1podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy nt. metodologii określania charakteyrstyki energetycznej budynków, nie potrafi prawidłowo zidentyfikować składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, nie ma podstawowej wiedzy nt termomodernizacji budynków istniejących, nie zna typowych rozwiązań termomodernizacyjnych w i nie potrafi ocenić ich wpływu na redukcję zużycia energii w budynku termomodernizowanym.
3,0Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/45_U01Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie wspomagania komputerowego w obliczeniach charakterystyki eneregtycznej budynku - tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, modelowanie mostków termicznych
T-L-2Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku
T-P-3Obliczenia wybranych usprawnień termomodernizacyjnych
T-P-1Obliczenia charakterystyki eneregtycznej budynku mieszkalnego bez systemu chłodzenia metoda bilansów miesięcznych
T-P-4Zaliczenie klauzulowe
T-L-3Zaliczenie klauzulowe
T-P-2Zapotrzebowanie energii na cele chłodzenia - zarys zagadnienia
Metody nauczaniaM-2aktywizujące: metoda przypadków, gry dydaktyczne
M-1podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przegląd projektów
S-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu, zaliczenie pisemne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać optymalnych usprawnień termomodernizacyjnych i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, nie potrafi obliczyć składowych zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
3,0Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/45_K01Rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym.
C-1Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii.
C-3Student rozumie wpływ energochłonności budynków na stan środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-5Optymalizacja zapotrzebowania na energię użytkową na cele ogrzewania i wentylacji na etapie projektowania budynku
T-W-2Zróźnicowana charakterystyka potrzeb energetycznych w zależności od skali, struktury i przeznaczenia budynku. Standard energetyczny budynków nowych. Krajowe podstawy prawne oceny eneregtycznej budynków
T-W-1Sytuacja eneregtyczna w UE, polityka eneregtyczna Polski, celowość i racjonalizacja użytkowania energii. Europejskie ramy prawne racjonalizacji zużycia energii w sektorze budowlanym.
T-W-3Cele użytkowania energii w budynkach. Zapotrzebowanie na energię w budynkach - metoda miesięczna, podstawy metody godzinowej. Znaczenie mostków termicznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku
T-W-11Znaczenie lokalnych warunków klimatycznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku
T-W-7Nowoczesne kierunki realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (wykorzystanie OZE, kogeneracja, pasywne systemy słoneczne). Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku. Termomodernizacja - przykłady realizacji
T-W-6Struktura wiekowa istniejących zasobów budowlanych. Potencjał termomodernizacyjny. Termomodernizacja - podstawy prawne. Termomodernizacja - definicja, tradycyjne usprawnienia. Modernizacja budynków istniejących w świetle zrównoważonego rozwoju i spodziewanego efektu ekologicznego. Ograniczenia w mozliwości realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (techniczne, prawne)
Metody nauczaniaM-2aktywizujące: metoda przypadków, gry dydaktyczne
M-1podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przegląd projektów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu, zaliczenie pisemne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
3,0Student rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0