Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Budownictwo komunikacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo komunikacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Adam Czuchnicki <Adam.Czuchnicki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW5 45 2,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rysunek techniczny
W-2Geometria Wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D30
30
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.3
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.3
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.3
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.3
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg3
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.3
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.3
T-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.3
T-W-9Plan linii kolejowej. Kroczek traserski. Zasady kształtowania planu. Przekrój poprzeczny3
T-W-10Profil linii kolejowej. Zasady profilu. Nawierzchnia kolejowa. Przejazdy kolejowe. Podstawowa infrastruktura kolejowa3
T-W-11Odziaływanie dróg na środowisko3
T-W-12Skrzyżowania i węzły drogowe3
T-W-13Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe3
T-W-14Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)3
T-W-15Repetytorium i zaliczenie wykładów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego45
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/37_W01
Zna podstawy projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-12, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2, S-1
B_1A_C/37_W02
Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
B_1A_W20T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-2T-W-1, T-W-11M-1S-1
B_1A_C/37_W03
Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
B_1A_W23T1A_W05C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/37_U01
Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
B_1A_U07, B_1A_U08, B_1A_U19T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-P-1M-2, M-1S-1, S-2
B_1A_C/37_U02
Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
B_1A_U13T1A_U10, T1A_U11InzA_U03C-2T-W-1, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/37_K01
Rozumie potrzebe uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacynego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-11, T-W-1, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/37_W01
Zna podstawy projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego
2,0Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,0Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zasad projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
B_1A_C/37_W02
Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnedo oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,5Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,0Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
5,0Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
B_1A_C/37_W03
Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,0Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,5Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,0Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,5Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
5,0Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/37_U01
Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
2,0Student nie umie zaprojektować drogi kołowej
3,0Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym
3,5Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny
4,0Student potrafi zaprojektować drogę kołową
4,5Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejetność projektowania drogi kołowej
B_1A_C/37_U02
Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
2,0Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg
3,0Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
3,5Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,0Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,5Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
5,0Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/37_K01
Rozumie potrzebe uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacynego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne.
2,0Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,5Student w stopniu większym niż minimalnym, rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,5Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne

Literatura podstawowa

  1. -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadac drogi publiczne i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1999, Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
  2. -, Rozporzadzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1998, Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987, dostepny na stronie dziennikustaw.gov.pl
  3. Zieliński Z., projektowanie dróg, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1989, 1
  4. Kamiński L., Szydło A., Drogi - projektowanie i budowa, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1981, 1
  5. Młodożeniec W., Budowa dróg - podstawy projektowania, BEL Studio, Warszawa, 2011, 2
  6. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, 1

Literatura dodatkowa

  1. Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyzowań drogowych. Część I i II, Ekodroga, Warszawa, 2001, 1
  2. -, Wytyczne projektowania dróg. WPD-1, WPD-2, WPD-3, Transprojekt Kraków, Transprojekt Warszawa, Warszawa, 1995
  3. Czudek H., Radomski W., Podstawy mostownictwa, PWN, Warszawa, 1981, 2
  4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inzynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.3
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne.3
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.3
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.3
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg3
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.3
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.3
T-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.3
T-W-9Plan linii kolejowej. Kroczek traserski. Zasady kształtowania planu. Przekrój poprzeczny3
T-W-10Profil linii kolejowej. Zasady profilu. Nawierzchnia kolejowa. Przejazdy kolejowe. Podstawowa infrastruktura kolejowa3
T-W-11Odziaływanie dróg na środowisko3
T-W-12Skrzyżowania i węzły drogowe3
T-W-13Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe3
T-W-14Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)3
T-W-15Repetytorium i zaliczenie wykładów3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/37_W01Zna podstawy projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.
Treści programoweT-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-9Plan linii kolejowej. Kroczek traserski. Zasady kształtowania planu. Przekrój poprzeczny
T-W-12Skrzyżowania i węzły drogowe
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-10Profil linii kolejowej. Zasady profilu. Nawierzchnia kolejowa. Przejazdy kolejowe. Podstawowa infrastruktura kolejowa
T-W-13Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe
T-W-14Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,0Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zasad projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/37_W02Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-11Odziaływanie dróg na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnedo oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,5Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,0Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
5,0Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/37_W03Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,0Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,5Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,0Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,5Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
5,0Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/37_U01Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-12Skrzyżowania i węzły drogowe
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaprojektować drogi kołowej
3,0Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym
3,5Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny
4,0Student potrafi zaprojektować drogę kołową
4,5Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejetność projektowania drogi kołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/37_U02Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-11Odziaływanie dróg na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg
3,0Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
3,5Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,0Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,5Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
5,0Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/37_K01Rozumie potrzebe uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacynego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-11Odziaływanie dróg na środowisko
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
T-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
3,5Student w stopniu większym niż minimalnym, rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
4,5Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne