Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Podstawy CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Guzieniuk <Zbigniew.Guzieniuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki.
W-2Znajomość obsługi komputera.
W-3Znajomość rysunku technicznego odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.2
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.2
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.2
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp3
T-W-2Polecenia rysunkoewe3
T-W-3Polecenia edycyjne3
T-W-4Warstwy1
T-W-5Bloki2
T-W-6Wymiarowanie2
T-W-7Wydruki1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków.8
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia2
A-L-5zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Opracowanie treści wykładów6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie prac kontrolnych na laboratoriach.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy. Wykonanie samodzielne rysunku od modelu do papieru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/6_W02
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/6_U11
Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
B_1A_U11T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15InzA_U07C-1T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-2M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/6_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
B_1A_K01T1A_K01C-1T-W-6, T-L-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-L-7, T-L-6, T-W-3, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/6_W02
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/6_U11
Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/6_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2007 PL, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.2
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.2
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.2
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp3
T-W-2Polecenia rysunkoewe3
T-W-3Polecenia edycyjne3
T-W-4Warstwy1
T-W-5Bloki2
T-W-6Wymiarowanie2
T-W-7Wydruki1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków.8
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia2
A-L-5zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Opracowanie treści wykładów6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/6_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-W-5Bloki
T-W-2Polecenia rysunkoewe
T-W-3Polecenia edycyjne
T-W-7Wydruki
T-W-4Warstwy
T-W-6Wymiarowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/6_U11Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy. Wykonanie samodzielne rysunku od modelu do papieru.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie prac kontrolnych na laboratoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/6_K01Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-W-6Wymiarowanie
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.
T-W-5Bloki
T-W-7Wydruki
T-W-1Wstęp
T-W-2Polecenia rysunkoewe
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-W-4Warstwy
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-W-3Polecenia edycyjne
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie prac kontrolnych na laboratoriach.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy. Wykonanie samodzielne rysunku od modelu do papieru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0