Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Eryk Lipiński <Eryk.Lipinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, wyznaczniki, macierze)
W-2Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera
W-3Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, przydatnej inżynierowi budownictwa
C-2Nauczenie analizowania, wyjaśniania oraz stosowania metod matematycznych w opisie zjawisk i rozwiazywaniu prostych problemów fizycznych.
C-3Wykształcenie umijętności pisemnej formy opracowania zadanego tematu oraz korzystania z różnych źródeł literaturowych
C-4Rozwinięcie umijętności komunikacji w grupie i pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie z niepewnościami pomiarowymi w doświadczeni fizycznym3
T-L-22. Wykonanie pięciu ćwiczeń laboratoryjnych wynikających z harmonogramu zajęć oraz zaliczeni wykonanych ćwiczeń12
15
wykłady
T-W-11. Podstawowe wielkości fizyczne dla układów makroskopowych i ich jednostki (SI). 2. Metody dyskusji efektów fizyki doświadczalnej oraz analiza niepewności pomiarowych.2
T-W-23. Podstawowe całki ruchu.6
T-W-34. Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki.2
T-W-45. Teoria promieniowania cieplnego, zasady termodynamiki.4
T-W-56. Ruch w polu siły centralnej. Drgania i układy drgające. Oscylator harmoniczny. Ruch falowy, różniczkowe równanie falowe.4
T-W-67. Składanie drgań, dyfrakcja i interferencja fal, generatory fal elektromagnetycznych. Zjawiska świetlne i prawa nimi rządzące.4
T-W-78. Fale materii, korpuskularny charakter promieniowania. Podstawy mechaniki kwantowej. Proste zagadnienia jednowymiarowe. Wstęp do teorii ciała stałego: klasyfikacja oddziaływań w ciałach stałych, sieć krystaliczna, parametry komórki elementarnej, teoria pasmowa ciał stałych. Przewodniki, półprzewodniki, nadprzewodniki, elementy mikroelektroniki.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-11. Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-22. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
A-L-33. Studiowanie literatury i doskonalenie opracowania wykonywanych ćwiczeń25
A-L-44. Udział w konsultacjach5
60
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego wykładu30
A-W-2Cwiczenia laboratoryjne związane z treścią materiału wykładowego15
A-W-3Samokształcenie poprzez studiowanie literatury i śledzenie aktualności internetowych w zakresie realizowanych treści przedmiotowych15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykłd informacyjny wsparty pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki
M-3Ćwiczenia przedmiotowe objęte planem zajęć laboratoryjnych dla studentów prowadzonych w Instytucie Fizyki

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/13_W01
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Student ma wiedzę z zakresu mechaniki, termodynamiki, optyki, elektromagnetyzmu oraz fizyki ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do sformułowania problemu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z tymi problemami.
B_1A_W01T1A_W01C-4, C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/13_U01
Student ma zdolność wykorzystania wiedzy do: zaplanowania, wykonania i sprawność korzystania z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Posiada zastosować wiedzę niezbędną do ilościowego opisu wyników eksperymentalnych, stosując odpowiednie metody analizy niepewności pomiarowych. Potrafi korzystać z literatury, programów komputerowych.
B_1A_U10, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08InzA_U01C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/13_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę.
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-4, C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-L-2M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/13_W01
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Student ma wiedzę z zakresu mechaniki, termodynamiki, optyki, elektromagnetyzmu oraz fizyki ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do sformułowania problemu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z tymi problemami.
2,0Nieuzasadnione nieobecności na zajęciach, brak znajomości podstawowych praw fizycznych.
3,0Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach, znajomość podstawowych praw fizycznych.
3,5Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu..
4,0Usprawiedliwione nieobecności (nie więcej niż trzy) na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.
4,5Obecność na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.
5,0Obecność na zajęciach, wyróżniająca znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/13_U01
Student ma zdolność wykorzystania wiedzy do: zaplanowania, wykonania i sprawność korzystania z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Posiada zastosować wiedzę niezbędną do ilościowego opisu wyników eksperymentalnych, stosując odpowiednie metody analizy niepewności pomiarowych. Potrafi korzystać z literatury, programów komputerowych.
2,0Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń
3,0Wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń.
3,5Wykonał, dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń i zaliczył kolokwium sprawdzające.
4,0Wykonał, dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń wraz z pełną analizą i dyskusją niepewności pomiarowych, zaliczył kolokwium sprawdzające.
4,5Wykonał, dostarczył estetyczne i pełne opracowania wykonywanych ćwiczeń wraz z analizą i dyskusją niepewności pomiarowych oraz zaliczył kolokwium sprawdzające.
5,0Wykonał, dostarczył estetyczne i pełne opracowania wraz ze szczegółowymi obliczeniami wielkości mierzonych. Dokonał analizy i dyskusji niepewności pomiarowych oraz zaliczył wyróżniający kolokwium sprawdzające.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/13_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę.
2,0Wiedza studenta z podstaw fizyki i analizy wyników pomiarów jest poniżej średniej grupy. Umiejętości na poziomie niższym niż 50%.
3,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 50% ( 50% - 60%).
3,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 60% ( 60% - 70%).
4,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 70% ( 70% - 80%).
4,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 80% ( 80% - 90%).
5,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa niż 90%.

Literatura podstawowa

  1. Wróblewski A. K., Zakrzewski J. A., Wstęp do fizyki T1, i T.2, PWN, Warszawa, 1991
  2. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki T. 1-4, PWN, Warszawa, 2003
  3. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2001
  4. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki , Część II, Wydaw. Uczelniane PS, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. E. Lipiński, Opracowania własne do wykładów w postaci dokumentów PDF, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie z niepewnościami pomiarowymi w doświadczeni fizycznym3
T-L-22. Wykonanie pięciu ćwiczeń laboratoryjnych wynikających z harmonogramu zajęć oraz zaliczeni wykonanych ćwiczeń12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Podstawowe wielkości fizyczne dla układów makroskopowych i ich jednostki (SI). 2. Metody dyskusji efektów fizyki doświadczalnej oraz analiza niepewności pomiarowych.2
T-W-23. Podstawowe całki ruchu.6
T-W-34. Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki.2
T-W-45. Teoria promieniowania cieplnego, zasady termodynamiki.4
T-W-56. Ruch w polu siły centralnej. Drgania i układy drgające. Oscylator harmoniczny. Ruch falowy, różniczkowe równanie falowe.4
T-W-67. Składanie drgań, dyfrakcja i interferencja fal, generatory fal elektromagnetycznych. Zjawiska świetlne i prawa nimi rządzące.4
T-W-78. Fale materii, korpuskularny charakter promieniowania. Podstawy mechaniki kwantowej. Proste zagadnienia jednowymiarowe. Wstęp do teorii ciała stałego: klasyfikacja oddziaływań w ciałach stałych, sieć krystaliczna, parametry komórki elementarnej, teoria pasmowa ciał stałych. Przewodniki, półprzewodniki, nadprzewodniki, elementy mikroelektroniki.8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-11. Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-22. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
A-L-33. Studiowanie literatury i doskonalenie opracowania wykonywanych ćwiczeń25
A-L-44. Udział w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego wykładu30
A-W-2Cwiczenia laboratoryjne związane z treścią materiału wykładowego15
A-W-3Samokształcenie poprzez studiowanie literatury i śledzenie aktualności internetowych w zakresie realizowanych treści przedmiotowych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/13_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Student ma wiedzę z zakresu mechaniki, termodynamiki, optyki, elektromagnetyzmu oraz fizyki ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do sformułowania problemu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z tymi problemami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umijętności komunikacji w grupie i pracy zespołowej
C-2Nauczenie analizowania, wyjaśniania oraz stosowania metod matematycznych w opisie zjawisk i rozwiazywaniu prostych problemów fizycznych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, przydatnej inżynierowi budownictwa
Treści programoweT-W-11. Podstawowe wielkości fizyczne dla układów makroskopowych i ich jednostki (SI). 2. Metody dyskusji efektów fizyki doświadczalnej oraz analiza niepewności pomiarowych.
T-W-67. Składanie drgań, dyfrakcja i interferencja fal, generatory fal elektromagnetycznych. Zjawiska świetlne i prawa nimi rządzące.
T-W-56. Ruch w polu siły centralnej. Drgania i układy drgające. Oscylator harmoniczny. Ruch falowy, różniczkowe równanie falowe.
T-W-23. Podstawowe całki ruchu.
T-W-45. Teoria promieniowania cieplnego, zasady termodynamiki.
T-L-22. Wykonanie pięciu ćwiczeń laboratoryjnych wynikających z harmonogramu zajęć oraz zaliczeni wykonanych ćwiczeń
T-L-11. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie z niepewnościami pomiarowymi w doświadczeni fizycznym
T-W-78. Fale materii, korpuskularny charakter promieniowania. Podstawy mechaniki kwantowej. Proste zagadnienia jednowymiarowe. Wstęp do teorii ciała stałego: klasyfikacja oddziaływań w ciałach stałych, sieć krystaliczna, parametry komórki elementarnej, teoria pasmowa ciał stałych. Przewodniki, półprzewodniki, nadprzewodniki, elementy mikroelektroniki.
T-W-34. Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-3Ćwiczenia przedmiotowe objęte planem zajęć laboratoryjnych dla studentów prowadzonych w Instytucie Fizyki
M-2Wykłd informacyjny wsparty pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium końcowe
S-3Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieuzasadnione nieobecności na zajęciach, brak znajomości podstawowych praw fizycznych.
3,0Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach, znajomość podstawowych praw fizycznych.
3,5Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu..
4,0Usprawiedliwione nieobecności (nie więcej niż trzy) na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.
4,5Obecność na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.
5,0Obecność na zajęciach, wyróżniająca znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/13_U01Student ma zdolność wykorzystania wiedzy do: zaplanowania, wykonania i sprawność korzystania z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Posiada zastosować wiedzę niezbędną do ilościowego opisu wyników eksperymentalnych, stosując odpowiednie metody analizy niepewności pomiarowych. Potrafi korzystać z literatury, programów komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umijętności komunikacji w grupie i pracy zespołowej
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, przydatnej inżynierowi budownictwa
C-3Wykształcenie umijętności pisemnej formy opracowania zadanego tematu oraz korzystania z różnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-W-11. Podstawowe wielkości fizyczne dla układów makroskopowych i ich jednostki (SI). 2. Metody dyskusji efektów fizyki doświadczalnej oraz analiza niepewności pomiarowych.
T-L-22. Wykonanie pięciu ćwiczeń laboratoryjnych wynikających z harmonogramu zajęć oraz zaliczeni wykonanych ćwiczeń
T-W-45. Teoria promieniowania cieplnego, zasady termodynamiki.
T-W-34. Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki.
T-W-23. Podstawowe całki ruchu.
T-W-56. Ruch w polu siły centralnej. Drgania i układy drgające. Oscylator harmoniczny. Ruch falowy, różniczkowe równanie falowe.
T-W-67. Składanie drgań, dyfrakcja i interferencja fal, generatory fal elektromagnetycznych. Zjawiska świetlne i prawa nimi rządzące.
T-W-78. Fale materii, korpuskularny charakter promieniowania. Podstawy mechaniki kwantowej. Proste zagadnienia jednowymiarowe. Wstęp do teorii ciała stałego: klasyfikacja oddziaływań w ciałach stałych, sieć krystaliczna, parametry komórki elementarnej, teoria pasmowa ciał stałych. Przewodniki, półprzewodniki, nadprzewodniki, elementy mikroelektroniki.
T-L-11. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie z niepewnościami pomiarowymi w doświadczeni fizycznym
Metody nauczaniaM-2Wykłd informacyjny wsparty pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-3Ćwiczenia przedmiotowe objęte planem zajęć laboratoryjnych dla studentów prowadzonych w Instytucie Fizyki
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń
3,0Wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń.
3,5Wykonał, dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń i zaliczył kolokwium sprawdzające.
4,0Wykonał, dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń wraz z pełną analizą i dyskusją niepewności pomiarowych, zaliczył kolokwium sprawdzające.
4,5Wykonał, dostarczył estetyczne i pełne opracowania wykonywanych ćwiczeń wraz z analizą i dyskusją niepewności pomiarowych oraz zaliczył kolokwium sprawdzające.
5,0Wykonał, dostarczył estetyczne i pełne opracowania wraz ze szczegółowymi obliczeniami wielkości mierzonych. Dokonał analizy i dyskusji niepewności pomiarowych oraz zaliczył wyróżniający kolokwium sprawdzające.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/13_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umijętności komunikacji w grupie i pracy zespołowej
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, przydatnej inżynierowi budownictwa
C-2Nauczenie analizowania, wyjaśniania oraz stosowania metod matematycznych w opisie zjawisk i rozwiazywaniu prostych problemów fizycznych.
C-3Wykształcenie umijętności pisemnej formy opracowania zadanego tematu oraz korzystania z różnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-W-56. Ruch w polu siły centralnej. Drgania i układy drgające. Oscylator harmoniczny. Ruch falowy, różniczkowe równanie falowe.
T-W-78. Fale materii, korpuskularny charakter promieniowania. Podstawy mechaniki kwantowej. Proste zagadnienia jednowymiarowe. Wstęp do teorii ciała stałego: klasyfikacja oddziaływań w ciałach stałych, sieć krystaliczna, parametry komórki elementarnej, teoria pasmowa ciał stałych. Przewodniki, półprzewodniki, nadprzewodniki, elementy mikroelektroniki.
T-W-45. Teoria promieniowania cieplnego, zasady termodynamiki.
T-W-34. Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki.
T-L-11. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie z niepewnościami pomiarowymi w doświadczeni fizycznym
T-W-11. Podstawowe wielkości fizyczne dla układów makroskopowych i ich jednostki (SI). 2. Metody dyskusji efektów fizyki doświadczalnej oraz analiza niepewności pomiarowych.
T-W-23. Podstawowe całki ruchu.
T-W-67. Składanie drgań, dyfrakcja i interferencja fal, generatory fal elektromagnetycznych. Zjawiska świetlne i prawa nimi rządzące.
T-L-22. Wykonanie pięciu ćwiczeń laboratoryjnych wynikających z harmonogramu zajęć oraz zaliczeni wykonanych ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe objęte planem zajęć laboratoryjnych dla studentów prowadzonych w Instytucie Fizyki
M-2Wykłd informacyjny wsparty pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta z podstaw fizyki i analizy wyników pomiarów jest poniżej średniej grupy. Umiejętości na poziomie niższym niż 50%.
3,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 50% ( 50% - 60%).
3,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 60% ( 60% - 70%).
4,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 70% ( 70% - 80%).
4,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 80% ( 80% - 90%).
5,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa niż 90%.