Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Przedmioty humanistyczno-społeczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmioty humanistyczno-społeczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Mańczak <Grazyna.Manczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej7
T-A-2Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy8
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie mechanizmów funkcjonujących w ramach gospodarki rynkowej4
T-W-2Analiza problematyki dotyczącej zjawisk ekonomicznych3
T-W-3Zasady działania form podmiotów gospodarczych5
T-W-4Rola państwa w gospodarce3
T-W-5Wzrost gospodarczy a rozwj ekonomiczny4
T-W-6Bariery wzrostu gospodarczego2
T-W-7Formy przedsiębiorstw3
T-W-8Analiza cyklu koniunkturalnego w Polsce i na świecie4
T-W-9Polska a Unia Europejska2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo10
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń5
A-A-3czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna, czytanie literatury20
A-W-3Konsultacje do ćwiczeń10
A-W-4Przygtowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/1_W01
Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii
B_1A_W24T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/1_U01
Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej
B_1A_U23T1A_U12InzA_U04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/1_K01
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zzakresie przedmiotu
B_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/1_W01
Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii
2,0Student nie zna podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu
3,0Student definiuje niektóre pojęcia w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu
4,5Student poprawnie definiuje wzzystkie kluczowe problemy w zakresie przedmiotu
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędznia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/1_U01
Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przemiotu
4,5Umiejętności nie są jeszcze pełne, ale student orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/1_K01
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zzakresie przedmiotu
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje
4,0Kompetencje studenta nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowane
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Beeg D., Fischer S., Dornbush R., Ekonomia, PWE, Warszawa, 2009, tom 2
  2. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2000
  3. Milewska R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2001
  4. Nojszewska E., Podstawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Nojszewska E., Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania problemy, PWN, Warszawa, 1999
  2. Sułkowski C., Podstawy teorii i polityki makroekonomicznej, Zapol, Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej7
T-A-2Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie mechanizmów funkcjonujących w ramach gospodarki rynkowej4
T-W-2Analiza problematyki dotyczącej zjawisk ekonomicznych3
T-W-3Zasady działania form podmiotów gospodarczych5
T-W-4Rola państwa w gospodarce3
T-W-5Wzrost gospodarczy a rozwj ekonomiczny4
T-W-6Bariery wzrostu gospodarczego2
T-W-7Formy przedsiębiorstw3
T-W-8Analiza cyklu koniunkturalnego w Polsce i na świecie4
T-W-9Polska a Unia Europejska2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo10
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń5
A-A-3czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna, czytanie literatury20
A-W-3Konsultacje do ćwiczeń10
A-W-4Przygtowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/1_W01Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W24Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce
Treści programoweT-W-1Przedstawienie mechanizmów funkcjonujących w ramach gospodarki rynkowej
T-W-2Analiza problematyki dotyczącej zjawisk ekonomicznych
T-W-3Zasady działania form podmiotów gospodarczych
T-W-4Rola państwa w gospodarce
T-A-1Przedstawienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu
3,0Student definiuje niektóre pojęcia w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu
4,5Student poprawnie definiuje wzzystkie kluczowe problemy w zakresie przedmiotu
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędznia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/1_U01Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U23Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce
Treści programoweT-W-1Przedstawienie mechanizmów funkcjonujących w ramach gospodarki rynkowej
T-W-3Zasady działania form podmiotów gospodarczych
T-W-2Analiza problematyki dotyczącej zjawisk ekonomicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przemiotu
4,5Umiejętności nie są jeszcze pełne, ale student orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/1_K01Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zzakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce
Treści programoweT-A-1Przedstawienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
T-A-2Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje
4,0Kompetencje studenta nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowane
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu