Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mroziński <Zbigniew.Mrozinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Hydraulika
W-3Gospodarka wodna w zakresie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj9
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym9
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej1
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej2
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej1
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych2
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.2
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze2
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym2
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.2
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej1
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej1
T-W-11Egzamin -test sprawdzający1
T-W-12Modelowanie jakości wód płynących1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Studiowanie literatury17
A-P-3Udział w konsultacjach5
A-P-4Przygotowanie sprawozdania8
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (Wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_v7_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa wodnego.
B_2A_W06, B_2A_W14T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08C-1T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_v7_U01
Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U19T2A_U01, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_v7_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
B_2A_K03, B_2A_K04T2A_K02C-1T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_v7_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa wodnego.
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego.
3,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_v7_U01
Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
2,0Nie posiada umiejętności oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
3,0Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_v7_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
2,0Nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962

Literatura dodatkowa

  1. Słota H, Zarządzanie systemami gospodarki wodnej, IMGW, Warszawa, 1997
  2. Szpindor A, Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1974
  3. Prawo wodne i rozporządzenia wykonawcze., 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj9
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym9
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej1
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej2
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej1
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych2
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.2
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze2
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym2
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.2
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej1
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej1
T-W-11Egzamin -test sprawdzający1
T-W-12Modelowanie jakości wód płynących1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Studiowanie literatury17
A-P-3Udział w konsultacjach5
A-P-4Przygotowanie sprawozdania8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_v7_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej
T-W-11Egzamin -test sprawdzający
T-W-12Modelowanie jakości wód płynących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego.
3,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_v7_U01Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej
T-W-11Egzamin -test sprawdzający
T-W-12Modelowanie jakości wód płynących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
3,0Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_v7_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej
T-W-11Egzamin -test sprawdzający
T-W-12Modelowanie jakości wód płynących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (Metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0