Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Bodziony <Tomasz.Bodziony@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki w zakresie materiału ze szkoły średniej
W-2Znajomośc matematyki: podstawowe funkcje, w tym funkcje trygonomeetryczne, badanie przebiegu funkcji, znajomość algebry, geometrii
W-3Potrafi wykorzystać równania matematyczne do rozwiązywania problemów z fizyki
W-4Znajomość osługi komputera, a szczególnie wykorzystanie komputera (i o dpowiedniego oprogramowania) do roizwiązywania zagadnień z matematyki i fizyki, w tym wykonywanie obliczeń numerycznych
W-5Zna ograniczenia własnej wiedzy i odczuwa potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy problemów fizycznych oraz rozwiązywania tychże problemów na gruncie posiadanej wiedzy fizycznej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników pomiarów, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy z wykładów oraz innych źródeł do rozwiązywania zadań i problemów fizycznych, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-5Wyrobienie umiejętności i nawyku do sięgania i korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w jęzsykach obcych, np języku angielskim
C-6Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera oraz specjalistycznego oprogramowania do rozwiązywania porblemów obliczeniowych, symulacji komputerowych, projektowania, etc.
C-7Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod analizy błedów2
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych14
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
18
wykłady
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej6
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna2
T-W-3Drgania i fale2
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej2
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-2Udział w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-3Oprocowanie wyników, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń20
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Konsultacje6
A-W-3Przygotowanie do egzaminów24
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/8_W01
Student posiada wiedzę z podstaw fizyki
B_1A_W01T1A_W01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/8_U01
Student potrafi zastosować posiadana wiedze do rozwiązywania problemów z fizyki, rozumie tez lepiej otaczajacy go świat i zasady działania urzadzeń technicnzych
B_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-1T-L-3, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/8_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student portafi pracować samdzielnie i samodzielnie rozwiązywać problemy fizyczne
B_1A_K01T1A_K01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1
B_1A_B/8_K02
Student posiada umiejetność samodzielnego wyszukiwania potrzebnych inforamacji w literaturze przedmiotu, i innych źródłach
B_1A_K01T1A_K01C-1T-L-1M-2S-1
B_1A_B/8_K03
Student rozumie wagę i znaceznie nauk ścisłych oraz nauk technicznych oraz wpływ tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko
B_1A_K01T1A_K01C-1T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/8_W01
Student posiada wiedzę z podstaw fizyki
2,0student nie uczestniczący w wykładach, uzyskujący na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (1/2) 50 % punktów
3,5student uzyskujący na egzaminie co najmnie (2/3) 66 % punktów
4,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (3/4) 75 % punktów
4,5student uzyskujący na egzaminie co najmniej 90 % punktów
5,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej 95 % punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/8_U01
Student potrafi zastosować posiadana wiedze do rozwiązywania problemów z fizyki, rozumie tez lepiej otaczajacy go świat i zasady działania urzadzeń technicnzych
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskujewięcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje mniej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje mniej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje mniej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje mniej niż 95 % punktów na egzaminie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/8_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student portafi pracować samdzielnie i samodzielnie rozwiązywać problemy fizyczne
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskuje więcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje więcej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje więcej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje więcej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje więcej niż 95 % punktów na egzaminie
B_1A_B/8_K02
Student posiada umiejetność samodzielnego wyszukiwania potrzebnych inforamacji w literaturze przedmiotu, i innych źródłach
2,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 50 % punktów
3,5student uzyskuje na egzaminie mniej niż 66 % punktów
4,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 75 % punktów
4,5student uzyskuje na egzaminie mniej niż 90 % punktów
5,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 95 % punktów
B_1A_B/8_K03
Student rozumie wagę i znaceznie nauk ścisłych oraz nauk technicznych oraz wpływ tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko
2,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 50 % punktów
3,5student uzyskuje na egzaminie więcej niż 66 % punktów
4,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 75 % punktów
4,5student uzyskuje na egzaminie więcej niż 90 % punktów
5,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 95 % punktów

Literatura podstawowa

  1. C. Borowski, Fzyka - krótki kurs, Wydanwictwo Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2003
  2. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. D. Holliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Z. Kleszczewski, Fizyka klasyczna, Wydawnictwo Poliitechniki Śląskiej, Gliwice, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod analizy błedów2
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych14
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej6
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna2
T-W-3Drgania i fale2
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej2
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm6
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-2Udział w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-3Oprocowanie wyników, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Konsultacje6
A-W-3Przygotowanie do egzaminów24
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/8_W01Student posiada wiedzę z podstaw fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera
Treści programoweT-W-3Drgania i fale
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej
T-L-1Poznanie metod analizy błedów
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczący w wykładach, uzyskujący na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (1/2) 50 % punktów
3,5student uzyskujący na egzaminie co najmnie (2/3) 66 % punktów
4,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (3/4) 75 % punktów
4,5student uzyskujący na egzaminie co najmniej 90 % punktów
5,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej 95 % punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/8_U01Student potrafi zastosować posiadana wiedze do rozwiązywania problemów z fizyki, rozumie tez lepiej otaczajacy go świat i zasady działania urzadzeń technicnzych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera
Treści programoweT-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskujewięcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje mniej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje mniej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje mniej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje mniej niż 95 % punktów na egzaminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/8_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student portafi pracować samdzielnie i samodzielnie rozwiązywać problemy fizyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera
Treści programoweT-W-3Drgania i fale
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskuje więcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje więcej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje więcej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje więcej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje więcej niż 95 % punktów na egzaminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/8_K02Student posiada umiejetność samodzielnego wyszukiwania potrzebnych inforamacji w literaturze przedmiotu, i innych źródłach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera
Treści programoweT-L-1Poznanie metod analizy błedów
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 50 % punktów
3,5student uzyskuje na egzaminie mniej niż 66 % punktów
4,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 75 % punktów
4,5student uzyskuje na egzaminie mniej niż 90 % punktów
5,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 95 % punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/8_K03Student rozumie wagę i znaceznie nauk ścisłych oraz nauk technicznych oraz wpływ tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera
Treści programoweT-L-1Poznanie metod analizy błedów
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 50 % punktów
3,5student uzyskuje na egzaminie więcej niż 66 % punktów
4,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 75 % punktów
4,5student uzyskuje na egzaminie więcej niż 90 % punktów
5,0student uzyskuje na egzaminie więcej niż 95 % punktów