Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne sem.2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne specjalistyczne sem.2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Byrecki <byrecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów oświaty i wychowania, opieki nad dziećmi w różnym wieku – przedszkolnym i szkolnym, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.45
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.3
48

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.180
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.132
A-P-3Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.45
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.3
360

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-III/2_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
A_2A_W01T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W03C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
A_2A_C-III/2_W03
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
A_2A_W03T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-III/2_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
A_2A_U01T2A_U08, T2A_U11InzA2_U01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
A_2A_C-III/2_U04
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
A_2A_U04T2A_U14, T2A_U19InzA2_U03, InzA2_U06C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
A_2A_C-III/2_U06
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
A_2A_U06T2A_U11, T2A_U14C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
A_2A_C-III/2_U09
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
A_2A_U09T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
A_2A_C-III/2_U10
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
A_2A_U10T2A_U18, T2A_U19InzA2_U05C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-III/2_K02
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
A_2A_K02T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-III/2_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-III/2_W03
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-III/2_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-III/2_U04
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-III/2_U06
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-III/2_U09
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-III/2_U10
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-III/2_K02
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Minister Oświaty i Wychowania, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia wytycznych programowo-funkcjonalnych projektowania obiektów oświaty i wychowania, Warszawa, 1979, IW1-2115-9/79, Akt prawny nieobowiązujący
  2. Przedszkole 2-oddziałowe, 1964, KP-5/40, KB4-2.2.1.2/2/, OB-1302/S/64, Karta projektu; materiał poglądowy
  3. Przedszkole 4-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.4.(4), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
  4. Przedszkole 6-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.6.(2), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
  5. Szkoła podstawowa o 9 pomieszczeniach do nauki dla osiedli wiejskich w technologii wielkoblokowej, COIB, Warszawa, 1989, KB4-2.2.2.(3), Materiał poglądowy
  6. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  7. Minister Edukacji Narodowej i Sportu, Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, 2002, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69

Literatura dodatkowa

  1. Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2007, Stan prawny na dzień 20.06.2007
  2. Bordwell R., Perkins B., Building type basic for elementary and secondary schools, John Wiley & Sons, New Jersey, 2010, II

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.45
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.3
48

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.180
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.132
A-P-3Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.45
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.3
360
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_W01Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_W03Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_U01Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_U04Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_U06Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_U09Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U09potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_U10Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U10potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-III/2_K02Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0