Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe ZTAHIKZ:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dyplomowe ZTAHIKZ
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów wymaganych w poprzednich semestrach.
W-2Umiejętność projektowania w programach CAD.
W-3Umiejętność projektowania architektury wraz z otoczeniem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z wybranego zagadnienia, którego badania doprowadzą do sporządzenia pracy dyplomowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1identyfikacja problemu i określenie tematyki pracy dyplomowej3
T-P-2określenie głównych założeń pracy dyplomowej3
T-P-3określenie zakresu merytorycznego pracy dyplomowej, źródeł informacji, doboru technologii opracowania3
T-P-4wykonanie wstępnych i podstawowych analiz niezbędnych dla realizacji tematu pracy3
T-P-5opracowanie wstępnych (wariantowych) koncepcji3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1konsultacja projektu z prowadzącym w trakcie korekt15
A-P-2Praca własna w domu.135
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Konsultacje naukowe, analityczna praca własna studentów, wymiana doświadczeń pomiędzy studentami w grupie, prace zespołowe i indywidualne, prezentacje publiczne, dyskusje, opracowanie koncepcji projektowej według założonych kryteriów i uwarunkowań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenie podlega aktywność uczestnictwa w zajęciach oraz zebrany materiał analityczny i projektowy oraz sposób jego obrony w trakcie publicznej prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A-IV/8C_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach konserwacji zabytków oraz projektowaniu w środowisku historycznym. Student potrafi wykazać się wiedzą o wpsółczesnych wymaganiach przy adaptacjach obiektów zabytkowych. Zna prawne aspekty projektowania w środowisku historycznym. Student powinien zaproponować poprawne formy i kompozycję przestrzeni w obiektach zabytkowych i środowisku kulturowym.
A_1A_W18, A_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05C-1T-P-3M-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A-IV/8C_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego, wykonać studium historyczno-architektoniczne z analizami stratygraficznymi oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwzględnienim kolorystyki i detalu.
A_1A_U12, A_1A_U13, A_1A_U21, A_1A_U25T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A-IV/8C_K01
Jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
A_1A_K01, A_1A_K04, A_1A_K05T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A-IV/8C_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach konserwacji zabytków oraz projektowaniu w środowisku historycznym. Student potrafi wykazać się wiedzą o wpsółczesnych wymaganiach przy adaptacjach obiektów zabytkowych. Zna prawne aspekty projektowania w środowisku historycznym. Student powinien zaproponować poprawne formy i kompozycję przestrzeni w obiektach zabytkowych i środowisku kulturowym.
2,0
3,0Student powinien umieć udzielić odpowiedzi na kontrolne pytanie w czasie publicznej prezentacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A-IV/8C_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego, wykonać studium historyczno-architektoniczne z analizami stratygraficznymi oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwzględnienim kolorystyki i detalu.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A-IV/8C_K01
Jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1996
  3. Szparkowski Z., Kształtowanie przestrzeni i formy architektonicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  4. Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę dyplomową, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy dyplomowej

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1identyfikacja problemu i określenie tematyki pracy dyplomowej3
T-P-2określenie głównych założeń pracy dyplomowej3
T-P-3określenie zakresu merytorycznego pracy dyplomowej, źródeł informacji, doboru technologii opracowania3
T-P-4wykonanie wstępnych i podstawowych analiz niezbędnych dla realizacji tematu pracy3
T-P-5opracowanie wstępnych (wariantowych) koncepcji3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1konsultacja projektu z prowadzącym w trakcie korekt15
A-P-2Praca własna w domu.135
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-IV/8C_W01Posiada wiedzę o historii i teoriach konserwacji zabytków oraz projektowaniu w środowisku historycznym. Student potrafi wykazać się wiedzą o wpsółczesnych wymaganiach przy adaptacjach obiektów zabytkowych. Zna prawne aspekty projektowania w środowisku historycznym. Student powinien zaproponować poprawne formy i kompozycję przestrzeni w obiektach zabytkowych i środowisku kulturowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W18zna w podstawowym zakresie zasady i metody pracy przy obiektach i zespołach zabytkowych oraz teorię projektowania w środowisku historycznym
A_1A_W17zna podstawy historii architektury i urbanistyki europejskiej oraz wybrane obiekty architektury światowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z wybranego zagadnienia, którego badania doprowadzą do sporządzenia pracy dyplomowej.
Treści programoweT-P-3określenie zakresu merytorycznego pracy dyplomowej, źródeł informacji, doboru technologii opracowania
Metody nauczaniaM-1Konsultacje naukowe, analityczna praca własna studentów, wymiana doświadczeń pomiędzy studentami w grupie, prace zespołowe i indywidualne, prezentacje publiczne, dyskusje, opracowanie koncepcji projektowej według założonych kryteriów i uwarunkowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć udzielić odpowiedzi na kontrolne pytanie w czasie publicznej prezentacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-IV/8C_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego, wykonać studium historyczno-architektoniczne z analizami stratygraficznymi oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwzględnienim kolorystyki i detalu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U12potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej
A_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
A_1A_U21odczytuje w przestrzeni powiązania funkcjonalne i formalne, relacje między obiektem a otoczeniem, harmonijnie włącza własne, autorskie rozwiązania w istniejące struktury
A_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z wybranego zagadnienia, którego badania doprowadzą do sporządzenia pracy dyplomowej.
Treści programoweT-P-4wykonanie wstępnych i podstawowych analiz niezbędnych dla realizacji tematu pracy
T-P-5opracowanie wstępnych (wariantowych) koncepcji
T-P-2określenie głównych założeń pracy dyplomowej
T-P-1identyfikacja problemu i określenie tematyki pracy dyplomowej
Metody nauczaniaM-1Konsultacje naukowe, analityczna praca własna studentów, wymiana doświadczeń pomiędzy studentami w grupie, prace zespołowe i indywidualne, prezentacje publiczne, dyskusje, opracowanie koncepcji projektowej według założonych kryteriów i uwarunkowań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega aktywność uczestnictwa w zajęciach oraz zebrany materiał analityczny i projektowy oraz sposób jego obrony w trakcie publicznej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-IV/8C_K01Jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
A_1A_K04jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
A_1A_K05jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z wybranego zagadnienia, którego badania doprowadzą do sporządzenia pracy dyplomowej.
Treści programoweT-P-1identyfikacja problemu i określenie tematyki pracy dyplomowej
Metody nauczaniaM-1Konsultacje naukowe, analityczna praca własna studentów, wymiana doświadczeń pomiędzy studentami w grupie, prace zespołowe i indywidualne, prezentacje publiczne, dyskusje, opracowanie koncepcji projektowej według założonych kryteriów i uwarunkowań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega aktywność uczestnictwa w zajęciach oraz zebrany materiał analityczny i projektowy oraz sposób jego obrony w trakcie publicznej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0