Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla ptaków łownych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla ptaków łownych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.2
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.2
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).2
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające2
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.2
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.3
T-A-7Choroby bażantów.2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).2
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).4
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.3
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.2
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.2
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-3dyskusja
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2, C-1T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-W-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-W-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2, C-1T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-A-2M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków łownych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu i hodowli ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków łownych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków łownych - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych -gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, i podejmuje dyskusję na ten temat
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu, hodowli i ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków łownych, - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych - gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, chętnie podejmuje dyskusję na ten temat i dzieli sie swoimi przemyśleniami z grupą

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć

Literatura podstawowa

  1. Okarma H, Tomek A., Łowiectwo, Wydawnictwo H2O, 2008
  2. Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany., PTPP "pro Natura", Wrocław, 2003
  3. Szczepocki J., Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne., Bellona, 2011
  4. Mróz E., Bażanty, Oficyna Wydawnicza „Hoża”, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.2
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.2
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).2
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające2
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.2
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.3
T-A-7Choroby bażantów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).2
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).4
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.3
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.2
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.2
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
Treści programoweT-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-7Choroby bażantów.
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-A-7Choroby bażantów.
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
Metody nauczaniaM-2wyklad konwersatoryjny
M-3dyskusja
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków łownych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu i hodowli ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków łownych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków łownych - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych -gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, i podejmuje dyskusję na ten temat
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu, hodowli i ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków łownych, - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych - gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, chętnie podejmuje dyskusję na ten temat i dzieli sie swoimi przemyśleniami z grupą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
Treści programoweT-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-7Choroby bażantów.
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
Metody nauczaniaM-2wyklad konwersatoryjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć