Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Hodowla i użytkowanie gołębi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla i użytkowanie gołębi
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, genetyki oraz żywienia zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku.2
T-A-2Żywienie gołębi, przygotowanie mieszanek paszowych, zapotrzebowanie gołębi na paszę, zadawanie karmy, pojenie.2
T-A-3Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie.2
T-A-4Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj.2
T-A-5Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych.2
T-A-6Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych.3
T-A-7Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej.2
15
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie.2
T-W-2Budowa i części ciała. Ocena pokroju gołębi. Rozmnażanie się i rozwój gołębi.2
T-W-3Genetyczne podstawy doskonalenia cech gołębi.2
T-W-4Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce.2
T-W-5Orientacja gołębi w przestrzeni.2
T-W-6Gołębie pocztowe.2
T-W-7Chów i użytkowanie gołębi mięsnych, hodowla przemysłowa.2
T-W-8Zwierzęta drapieżne zagrażające gołębiom.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału.10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału.10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Film.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie.
ZO_2A_W04R2A_W03, R2A_W04C-1T-W-1M-3, M-1S-1
ZO_2A_??_W02
Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-4M-2, M-1S-1
ZO_2A_??_W03
Rozpoznaje części ciała gołębi. Definiuje rozmnażanie się i rozwój gołębi.
ZO_2A_W04R2A_W03, R2A_W04C-1T-W-2M-1S-1
ZO_2A_??_W04
Rozumie mechanizmy nawigacyjne, wykorzystywane przez gołębie pocztowe do orientacji w przestrzeni.
ZO_2A_W08R2A_W06C-1T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-A-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-7M-4, M-2, M-3S-2
ZO_2A_??_U02
Prezentuje zasady żywienia gołębi.
ZO_2A_U12R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U04, InzA2_U05C-1M-2, M-3, M-4S-2
ZO_2A_??_U03
Nakreśla metody lotowania gołębi pocztowych, zasady organizacji lotów konkursowych.
ZO_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-5, T-A-7, T-W-6, T-A-6M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi.
ZO_2A_K06R2A_K01, R2A_K04, R2A_K07InzA2_K01C-1T-A-5, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-5, T-A-2, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-W-1, T-W-6M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_??_W02
Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_??_W03
Rozpoznaje części ciała gołębi. Definiuje rozmnażanie się i rozwój gołębi.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_??_W04
Rozumie mechanizmy nawigacyjne, wykorzystywane przez gołębie pocztowe do orientacji w przestrzeni.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_??_U02
Prezentuje zasady żywienia gołębi.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_??_U03
Nakreśla metody lotowania gołębi pocztowych, zasady organizacji lotów konkursowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Peterfi S., Hodowla gołębi., PWRiL, Warszawa, 1982
  2. Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie. Chów, hodowla, rasy., PWRiL, Warszawa, 1996, .
  3. Nowicki B., Pawlina E., Gołębie pocztowe., PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Red., Album Gołębi Pocztowych i Rasowych, Wydawnictwo PIĘTKA, KATOWICE, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku.2
T-A-2Żywienie gołębi, przygotowanie mieszanek paszowych, zapotrzebowanie gołębi na paszę, zadawanie karmy, pojenie.2
T-A-3Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie.2
T-A-4Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj.2
T-A-5Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych.2
T-A-6Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych.3
T-A-7Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie.2
T-W-2Budowa i części ciała. Ocena pokroju gołębi. Rozmnażanie się i rozwój gołębi.2
T-W-3Genetyczne podstawy doskonalenia cech gołębi.2
T-W-4Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce.2
T-W-5Orientacja gołębi w przestrzeni.2
T-W-6Gołębie pocztowe.2
T-W-7Chów i użytkowanie gołębi mięsnych, hodowla przemysłowa.2
T-W-8Zwierzęta drapieżne zagrażające gołębiom.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału.10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału.10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W02Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-W-4Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce.
Metody nauczaniaM-2Film.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W03Rozpoznaje części ciała gołębi. Definiuje rozmnażanie się i rozwój gołębi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-W-2Budowa i części ciała. Ocena pokroju gołębi. Rozmnażanie się i rozwój gołębi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W04Rozumie mechanizmy nawigacyjne, wykorzystywane przez gołębie pocztowe do orientacji w przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-A-6Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych.
T-W-5Orientacja gołębi w przestrzeni.
T-W-6Gołębie pocztowe.
T-A-7Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej.
Metody nauczaniaM-2Film.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-A-3Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie.
T-A-4Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj.
T-A-1Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku.
T-A-5Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych.
T-W-7Chów i użytkowanie gołębi mięsnych, hodowla przemysłowa.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny.
M-2Film.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U02Prezentuje zasady żywienia gołębi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U12Potrafi ocenić i określić przydatność różnych składników pokarmowych oraz dodatków pokarmowych w żywieniu ludzi i zwierząt w celu jego optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Metody nauczaniaM-2Film.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U03Nakreśla metody lotowania gołębi pocztowych, zasady organizacji lotów konkursowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-W-5Orientacja gołębi w przestrzeni.
T-A-7Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej.
T-W-6Gołębie pocztowe.
T-A-6Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych.
Metody nauczaniaM-2Film.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K06Potrafi wykorzystywać informacje z literatury krajowej i zagranicznej, baz danych oraz innych źródeł w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi.
Treści programoweT-A-5Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych.
T-W-2Budowa i części ciała. Ocena pokroju gołębi. Rozmnażanie się i rozwój gołębi.
T-A-3Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie.
T-W-3Genetyczne podstawy doskonalenia cech gołębi.
T-A-4Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj.
T-W-5Orientacja gołębi w przestrzeni.
T-A-2Żywienie gołębi, przygotowanie mieszanek paszowych, zapotrzebowanie gołębi na paszę, zadawanie karmy, pojenie.
T-A-6Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych.
T-W-7Chów i użytkowanie gołębi mięsnych, hodowla przemysłowa.
T-A-7Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej.
T-W-4Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce.
T-W-8Zwierzęta drapieżne zagrażające gołębiom.
T-A-1Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie.
T-W-6Gołębie pocztowe.
Metody nauczaniaM-2Film.
M-4Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.