Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Hipoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hipoterapia
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Użytkowanie i hodowla koni" na poziomie S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
C-2znajomość kryteriów doboru koni do hipoterapii pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, zdrowia, płci, umiejętności i pokroju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.4
T-W-2Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa. Film „Nasz autyzm”.4
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”3
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii3
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.4
T-W-6Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Konspekt zajęć. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.3
T-W-7Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii. Sprzęt jeździecki dla osób niepełnosprawnych.3
T-W-8Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładzie pracy z dziećmi z Mpd i dziećmi upośledzonymi umysłowo – filmy.3
T-W-9Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta z literaturą15
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
A-W-5zaliczenie pisemne1
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2, S-1
ZO_2A_??_W02
Student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru koni do hipoterapii
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2T-W-5, T-W-7, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
ZO_2A_K09R2A_K03InzA2_K01C-1T-W-6, T-W-9, T-W-8M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania
2,0Student zna tylko podstawową definicję hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje form hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje celów i zadań, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, nie potrafi ich scharakteryzować.
3,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, częściowo je charakteryzuje.
3,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia większość wskazań i przeciwwskazań, częściowo je charakteryzuje.
4,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia i opisuje wskazania i przeciwwskazania.
4,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje wszystkie cele i zadania, wymienia i opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
5,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
ZO_2A_??_W02
Student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru koni do hipoterapii
2,0Nie zna kryteriów doboru koni do hipoterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru koni do hipoterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru koni do hipoterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje kryteria doboru koni do hipoterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria koni do hipoterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.
5,0Wymienia swobodnie i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip,
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
  2. Strumińska A., (pod red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie., PWRiL, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Strauß I., Hipoterapia, Fundacja na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996
  2. Teichman Engel B., (pod red.), Terapeutyczna jazda konna, strategie rehabilitacji., Fundacja Hipoterapia-Na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 2004
  3. różni, Hipoterapia, Polskie Tow.Hipoterapeutyczne, Warszawa, kwartalnik

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.4
T-W-2Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa. Film „Nasz autyzm”.4
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”3
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii3
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.4
T-W-6Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Konspekt zajęć. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.3
T-W-7Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii. Sprzęt jeździecki dla osób niepełnosprawnych.3
T-W-8Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładzie pracy z dziećmi z Mpd i dziećmi upośledzonymi umysłowo – filmy.3
T-W-9Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta z literaturą15
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
A-W-5zaliczenie pisemne1
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
Treści programoweT-W-2Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa. Film „Nasz autyzm”.
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-1wykład multimedialny
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna tylko podstawową definicję hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje form hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje celów i zadań, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, nie potrafi ich scharakteryzować.
3,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, częściowo je charakteryzuje.
3,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia większość wskazań i przeciwwskazań, częściowo je charakteryzuje.
4,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia i opisuje wskazania i przeciwwskazania.
4,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje wszystkie cele i zadania, wymienia i opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
5,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W02Student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru koni do hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2znajomość kryteriów doboru koni do hipoterapii pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, zdrowia, płci, umiejętności i pokroju
Treści programoweT-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.
T-W-7Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii. Sprzęt jeździecki dla osób niepełnosprawnych.
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kryteriów doboru koni do hipoterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru koni do hipoterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru koni do hipoterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje kryteria doboru koni do hipoterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria koni do hipoterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.
5,0Wymienia swobodnie i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
Treści programoweT-W-6Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Konspekt zajęć. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.
T-W-9Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.
T-W-8Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładzie pracy z dziećmi z Mpd i dziećmi upośledzonymi umysłowo – filmy.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-3film
M-2prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip,
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć