Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej i biologii molekularnej.
W-2Wiedza z zakresu hodowli zwierząt użytkowych i amatorskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt.
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy3
T-A-2Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty.3
T-A-3Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu.3
T-A-4Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym.3
T-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.3
15
wykłady
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.2
T-W-2Metody wprowadzania egzogennego DNA do komóek zwierzęcych.3
T-W-3Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu w aspekcie modelowym i praktycznym.2
T-W-4Modyfikacje genetyczne i doskonalene cech użytkowuch i zdrowotności zwierząt.2
T-W-5Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - uzyskiwanie ludzkiej, rekombinowanej hemoglobiny w organizmach świń.2
T-W-6Gruczoł mlekowy i pęcherz moczowy jako bireaktory - uzyskiwanie rekombinowanych białek o znaczeniu terapeutycznym.2
T-W-7Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literury przedmiotu.8
A-A-3Przygotwanie do zaliczenia przedmiotu.7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
ZO_2A_W04R2A_W03, R2A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-A-5, T-W-4, T-A-1, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-W-7, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico
ZO_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06C-2T-A-4, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-2, C-1T-A-5, T-W-7, T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzchowski Lech, Świtoński Marek (red.), GENOMIKA BYDŁA I ŚWINI, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wraszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Daniel Lipiński, Modyfikacja genetyczna zwierząt na potrzeby ksenotransplantacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009, Zeszyt nr 401

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy3
T-A-2Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty.3
T-A-3Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu.3
T-A-4Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym.3
T-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.2
T-W-2Metody wprowadzania egzogennego DNA do komóek zwierzęcych.3
T-W-3Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu w aspekcie modelowym i praktycznym.2
T-W-4Modyfikacje genetyczne i doskonalene cech użytkowuch i zdrowotności zwierząt.2
T-W-5Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - uzyskiwanie ludzkiej, rekombinowanej hemoglobiny w organizmach świń.2
T-W-6Gruczoł mlekowy i pęcherz moczowy jako bireaktory - uzyskiwanie rekombinowanych białek o znaczeniu terapeutycznym.2
T-W-7Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literury przedmiotu.8
A-A-3Przygotwanie do zaliczenia przedmiotu.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt.
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.
Treści programoweT-W-2Metody wprowadzania egzogennego DNA do komóek zwierzęcych.
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.
T-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.
T-W-4Modyfikacje genetyczne i doskonalene cech użytkowuch i zdrowotności zwierząt.
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy
T-W-6Gruczoł mlekowy i pęcherz moczowy jako bireaktory - uzyskiwanie rekombinowanych białek o znaczeniu terapeutycznym.
T-W-3Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu w aspekcie modelowym i praktycznym.
T-A-2Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty.
T-W-7Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?
T-W-5Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - uzyskiwanie ludzkiej, rekombinowanej hemoglobiny w organizmach świń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.
Treści programoweT-A-4Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym.
T-A-3Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.
C-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt.
Treści programoweT-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.
T-W-7Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.