Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw morfologii i systematyki roślin na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
C-2Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych2
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania2
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion2
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej4
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych4
T-A-6Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.2
T-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)2
T-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej2
T-W-4Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych2
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)4
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń przedmiotowych15
A-A-3przygotowanie do zajęć15
A-A-4konsultacje5
A-A-5przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wystawa dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_W01
potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2
ZO_1A_ZO-S-B1_W02
opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych
ZO_1A_W01R1A_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_U01
interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne
ZO_1A_U08R1A_U05C-2T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_K01
potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu
ZO_1A_K06R1A_K04, R1A_K07C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_W01
potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
ZO_1A_ZO-S-B1_W02
opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_U01
interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_K01
potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu
2,0student nie potrafi rozpoznać żadnej z wybranych roślin, korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
3,0student potrafi rozpoznać i opisać 1 wybraną roślinę korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
3,5student potrafi rozpoznać i opisać 2 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
4,0student potrafi rozpoznać i opisać 3 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
4,5student potrafi rozpoznać i opisać 4 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
5,0student potrafi rozpoznać i opisać 5 wybranych gatunków roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Stachak A., Botanika dla zootechników, PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych2
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania2
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion2
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej4
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych4
T-A-6Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.2
T-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)2
T-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej2
T-W-4Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych2
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)4
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń przedmiotowych15
A-A-3przygotowanie do zajęć15
A-A-4konsultacje5
A-A-5przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B1_W01potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
Treści programoweT-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.
T-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wystawa dydaktyczna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B1_W02opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek
T-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych
T-A-6Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B1_U01interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych
Treści programoweT-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych
T-W-7Zaliczenie przedmiotu
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B1_K01potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych
Treści programoweT-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)
Metody nauczaniaM-3wystawa dydaktyczna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozpoznać żadnej z wybranych roślin, korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
3,0student potrafi rozpoznać i opisać 1 wybraną roślinę korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
3,5student potrafi rozpoznać i opisać 2 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
4,0student potrafi rozpoznać i opisać 3 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
4,5student potrafi rozpoznać i opisać 4 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
5,0student potrafi rozpoznać i opisać 5 wybranych gatunków roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych