Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta w sztuce prehistorycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta w sztuce prehistorycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza na poziomie liceum

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi przejawami sztuki prehistorycznej, które opisują faunę w pradziejach Polski i świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja i periodyzacja prahistorii. Historia pierwszych odkryć sztuki prehistorycznej. Główne ośrodki sztuki prehistorycznej. Przyczyny przedstawiania zwierząt w sztuce. Wizerunki gatunków zwierząt wymarłych. Technika wykonania różnych form sztuki naskalnej i ornamentów na przedmiotach użytkowych oraz figur kamiennych, glinianych czy z kości zwierząt2
T-W-2Zoomorficzne malowidła naskalne.2
T-W-3Petroglify, geoglify, megality2
T-W-4Sztuka arktyczna, technika rentgenowska w sztuce Aborygenów i Eskimosów2
T-W-5Zwierzęta w zachowanych zabytkach prehistorycznej sztuki afrykańskiej2
T-W-6Rzeźba prehistoryczna2
T-W-7Sztuka prehistoryczna w Polsce2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu8
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem power pointa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.1_W01
Student definiuje pojęcie sztuki prehistorycznej i rozpoznaje jej najważniejsze zabytki zoomorficzne z różnych stron świata. Pofrafi objaśnić jakimi technikami zostały wykonane.
ZO_1A_W11R1A_W02

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.1_U01
Student potrafi wykorzystać poznane formy sztuki do porównań fauny współczesnej i prehistorycznej
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę kontaktu ze sztuką i rozwijania własnej kreatywności. Zyskuje przekonanie o konieczności rozwijania własnej wrażliwości.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.1_W01
Student definiuje pojęcie sztuki prehistorycznej i rozpoznaje jej najważniejsze zabytki zoomorficzne z różnych stron świata. Pofrafi objaśnić jakimi technikami zostały wykonane.
2,0
3,0Student zna pojęcie sztuki prehistorycznej i potrafi wymienić niektóre jej zabytki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brezillon M., Encyklopedia kultur pradziejowych., WAF, Warszawa, 1981
  2. Gąsowski J., Prahistoria sztuki., Wydawnictwo TRIO, Warszawa, 2008
  3. Kaczanowski P., Kozłowski J.K., Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Oficyna Wydawnicza "Fogra", Kraków, 1998
  4. Rozwadowski A., Indoirańczycy - sztuka i mitologia. Petroglify Azji Środkowej., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, Kraków, 2003

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa, Sztuka świata, t.1, Wydawnictwo Arkady, 1989
  2. Florczak Z. Wydawnictwo Literackie, Kraków., Sztuka łamie milczenie., Wydawnictwo Literackie, Kraków., 1974

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i periodyzacja prahistorii. Historia pierwszych odkryć sztuki prehistorycznej. Główne ośrodki sztuki prehistorycznej. Przyczyny przedstawiania zwierząt w sztuce. Wizerunki gatunków zwierząt wymarłych. Technika wykonania różnych form sztuki naskalnej i ornamentów na przedmiotach użytkowych oraz figur kamiennych, glinianych czy z kości zwierząt2
T-W-2Zoomorficzne malowidła naskalne.2
T-W-3Petroglify, geoglify, megality2
T-W-4Sztuka arktyczna, technika rentgenowska w sztuce Aborygenów i Eskimosów2
T-W-5Zwierzęta w zachowanych zabytkach prehistorycznej sztuki afrykańskiej2
T-W-6Rzeźba prehistoryczna2
T-W-7Sztuka prehistoryczna w Polsce2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu8
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A5.1_W01Student definiuje pojęcie sztuki prehistorycznej i rozpoznaje jej najważniejsze zabytki zoomorficzne z różnych stron świata. Pofrafi objaśnić jakimi technikami zostały wykonane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojęcie sztuki prehistorycznej i potrafi wymienić niektóre jej zabytki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A5.1_U01Student potrafi wykorzystać poznane formy sztuki do porównań fauny współczesnej i prehistorycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi przejawami sztuki prehistorycznej, które opisują faunę w pradziejach Polski i świata
Treści programoweT-W-2Zoomorficzne malowidła naskalne.
T-W-6Rzeźba prehistoryczna
T-W-3Petroglify, geoglify, megality
T-W-5Zwierzęta w zachowanych zabytkach prehistorycznej sztuki afrykańskiej
T-W-7Sztuka prehistoryczna w Polsce
T-W-4Sztuka arktyczna, technika rentgenowska w sztuce Aborygenów i Eskimosów
Metody nauczaniaM-1Wykłady z użyciem power pointa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A5.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę kontaktu ze sztuką i rozwijania własnej kreatywności. Zyskuje przekonanie o konieczności rozwijania własnej wrażliwości.