Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej2
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15
wykłady
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opracowanie wskazane tematu5
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2S-2
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
ZO_1A_U09R1A_U06C-3T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
ZO_1A_K06R1A_K04, R1A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
2,0Student nie potrafi poprawnie omówic czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjaśnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5-- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość z omawianych czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału Student w miare samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania okreslonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudnosci w analizowaniu zagrożen wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ trudności. Popełnia niewiele błedów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu i nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynan nauczyciela.
4,0Student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę aktywną w zdobywaniu wiedzy.
5,0Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawą wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej2
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opracowanie wskazane tematu5
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_W01omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówic czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjaśnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5-- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość z omawianych czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału Student w miare samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_W02objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_U01analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania okreslonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudnosci w analizowaniu zagrożen wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ trudności. Popełnia niewiele błedów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A2.2_K01wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-3Choroby pojawiajace sie w nastepstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym srodowisku wewnetrznym.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-1Wpływ czynników srodowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (smieci) w paleniskach domowych.
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu i nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań w zakresie poszukiwania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynan nauczyciela.
4,0Student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę aktywną w zdobywaniu wiedzy.
5,0Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawą wobec działań zaproponowanych przez nauczyciela.