Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Apiterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Apiterapia
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pszczelnictwo, botanika, chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi produktów pszczelich, recepturami i metodami ich stosownia w medycynie, wetrynarii i kosmetologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Domowe sposoby leczniczego wykorzystania miodu i propolisu1
T-A-2Domowe sposoby leczniczego wykorzystania pyłku kwiatowego, mleczka pszczelego i wosku.1
T-A-3Spożadzanie miodów z dodatkiem pyłku i propolisu1
T-A-4Zastosowanie miodu, mleczka pszczelego i wosku w kosmetokogii.1
T-A-5Udział i znaczenie produktów pszczelich w żywieniu człowieka1
5
wykłady
T-W-1Miód pszczeli - wykorzystanie na przestrzeni dziejów, właściwości biologiczne, dzialanie miodu na drobnoustroje; właściwości konserwujące miodu1
T-W-2Miód w wybranych schorzeniach układu oddechowego, chorobach serca i naczyń krwionośnych, przewodu pokarmowego.1
T-W-3Propolis - aktywność biologiczna i działanie farmakologiczne, zastoswanie propolisu w medycynie. Zastosowanie propolisu w weterynarii.1
T-W-4Pyłek kwiatowy i pierzga - aktywność biologiczna, działanie farmakologiczne, pyłek jako odzywka mineralno-witaminowa, zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu róznych chorób.1
T-W-5Mleczko pszczele - aktywnośc biologiczna i działanie farmakologiczne; zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu schorzeń sercowo-naczyniowych, przewodu pokarmowego, dermatologicznych, reumatycznych i okulistycznych. Jad pszczeli - reakcja organizmu na jad, działanie farmakologiczne, Zastosowanie w leczeniu ludzi i zwierząt.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2studiowanie literatury9
A-A-3przygotowanie prezentacji multimedialnej4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5konsultacje1
A-A-6zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3studiowanie literatury8
A-W-4konsultacje1
A-W-5zaliczenie wykladów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3dyskusja
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-O3.2_W01
student zna wartość odżywczą, aktywność biologiczną produktów pszczelich, ich zastosowanie w medycynie i weterynarii.
ZO_2A_W05R2A_W01, R2A_W06InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ZO_2A_HZA-O3.2_W02
zna domowe sposoby leczniczego wykorzystania produktów pszczelich
C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-O3.2_U01
potrafi wykazać przydatność produktów pszczelich w zapobieganiu i zwalczaniu wybranych jednostek chorobowych
ZO_2A_U12R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U04, InzA2_U05
ZO_2A_HZA-O3.2_U02
potrafi wykazać przydatność produktów pszczelich w zapobieganiu i zwalczaniu wybranych jednostek chorobowych, żywieniu człowieka i kosmetologii
ZO_2A_U12R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U04, InzA2_U05T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Literatura podstawowa

  1. Kedzia B., Holdera-Kędzia E., Miód, skład i właściwości lecznicze, Przedsiebiorstwo Wydawnicze Rzeczypospolita SA, Warszawa, 2008, pierwsze
  2. Kędzia B., Holdera Kędzia E., Leczenie produktami pszczelimi, PWRiL, Warszawa, 1994, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Ellmain-Wojtaszek M., Produkty pszcele - cenne leki medycyny naturalnej, Sądecki Bartnik, Nowy Sącz, 1998
  2. Kałużny E., Pszczela apteczka, Wytwórnia Leków Naturalnych, Apiherba, Leszno, 1996, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Domowe sposoby leczniczego wykorzystania miodu i propolisu1
T-A-2Domowe sposoby leczniczego wykorzystania pyłku kwiatowego, mleczka pszczelego i wosku.1
T-A-3Spożadzanie miodów z dodatkiem pyłku i propolisu1
T-A-4Zastosowanie miodu, mleczka pszczelego i wosku w kosmetokogii.1
T-A-5Udział i znaczenie produktów pszczelich w żywieniu człowieka1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miód pszczeli - wykorzystanie na przestrzeni dziejów, właściwości biologiczne, dzialanie miodu na drobnoustroje; właściwości konserwujące miodu1
T-W-2Miód w wybranych schorzeniach układu oddechowego, chorobach serca i naczyń krwionośnych, przewodu pokarmowego.1
T-W-3Propolis - aktywność biologiczna i działanie farmakologiczne, zastoswanie propolisu w medycynie. Zastosowanie propolisu w weterynarii.1
T-W-4Pyłek kwiatowy i pierzga - aktywność biologiczna, działanie farmakologiczne, pyłek jako odzywka mineralno-witaminowa, zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu róznych chorób.1
T-W-5Mleczko pszczele - aktywnośc biologiczna i działanie farmakologiczne; zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu schorzeń sercowo-naczyniowych, przewodu pokarmowego, dermatologicznych, reumatycznych i okulistycznych. Jad pszczeli - reakcja organizmu na jad, działanie farmakologiczne, Zastosowanie w leczeniu ludzi i zwierząt.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2studiowanie literatury9
A-A-3przygotowanie prezentacji multimedialnej4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5konsultacje1
A-A-6zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3studiowanie literatury8
A-W-4konsultacje1
A-W-5zaliczenie wykladów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O3.2_W01student zna wartość odżywczą, aktywność biologiczną produktów pszczelich, ich zastosowanie w medycynie i weterynarii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi produktów pszczelich, recepturami i metodami ich stosownia w medycynie, wetrynarii i kosmetologii
Treści programoweT-W-4Pyłek kwiatowy i pierzga - aktywność biologiczna, działanie farmakologiczne, pyłek jako odzywka mineralno-witaminowa, zastosowanie w zapobieganiu i zwalczaniu róznych chorób.
Metody nauczaniaM-1wykład - z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O3.2_W02zna domowe sposoby leczniczego wykorzystania produktów pszczelich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi produktów pszczelich, recepturami i metodami ich stosownia w medycynie, wetrynarii i kosmetologii
Treści programoweT-A-2Domowe sposoby leczniczego wykorzystania pyłku kwiatowego, mleczka pszczelego i wosku.
T-A-3Spożadzanie miodów z dodatkiem pyłku i propolisu
T-A-1Domowe sposoby leczniczego wykorzystania miodu i propolisu
Metody nauczaniaM-1wykład - z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O3.2_U01potrafi wykazać przydatność produktów pszczelich w zapobieganiu i zwalczaniu wybranych jednostek chorobowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U12Potrafi ocenić i określić przydatność różnych składników pokarmowych oraz dodatków pokarmowych w żywieniu ludzi i zwierząt w celu jego optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O3.2_U02potrafi wykazać przydatność produktów pszczelich w zapobieganiu i zwalczaniu wybranych jednostek chorobowych, żywieniu człowieka i kosmetologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U12Potrafi ocenić i określić przydatność różnych składników pokarmowych oraz dodatków pokarmowych w żywieniu ludzi i zwierząt w celu jego optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Treści programoweT-A-4Zastosowanie miodu, mleczka pszczelego i wosku w kosmetokogii.
T-A-5Udział i znaczenie produktów pszczelich w żywieniu człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład - z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia