Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Wprowadzanie nowych transgenów do roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzanie nowych transgenów do roślin uprawnych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz podstaw inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów.1
T-A-2Monitorowanie transgenów. Cele i metody.2
T-A-3Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników.6
T-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.3
T-A-5Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin.1
T-A-6Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.2
15
wykłady
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.2
T-W-2Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji.3
T-W-3Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.3
T-W-4Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.2
T-W-5Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych.3
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach informacyjnych oraz problemowych20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia demonstracyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym
BT_2A_W14, BT_2A_W01, BT_2A_W08R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06InzA2_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
BT_2A_U07, BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-A-2M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym
2,0studnet nie potrafi objaśnić celów, metod ani elementów konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,0studnet potrafi w stopniu podstawowym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,5studnet potrafi w stopniu zadowalającym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,0studnet potrafi w stopniu dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,5studnet potrafi w stopniu ponad dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
5,0studnet potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
2,0student nie potrafi identyfikować elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, nie objaśnia i nie tłumaczy ich funkcji. Nie potrafi opisać wad ani zalet elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu podstawowym.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu zadowalającym.
4,0student potrafi w stopniu dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu dobrym.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu ponad dobrym.
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_K01
Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
2,0student nie rozumie i nie ma świadomości potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,5student rozumie i ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,0student rozumie i ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,5student rozumie i ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
5,0student rozumie i ma bardzo dobrą świadomość na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Twardowski T. (red), Biotechnologia, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2006, 3 (74) 2006

Literatura dodatkowa

  1. Michalik Barbara (red)., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol s.c., Kraków, 1996
  2. Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Wybrane publikacje poświęcone tematyce realizowanej w ramach porowadzonego przedmiotu, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011
  3. Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2004, Materiały szkoleniowe - Transition Facility 2004/016-829.03.01

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów.1
T-A-2Monitorowanie transgenów. Cele i metody.2
T-A-3Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników.6
T-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.3
T-A-5Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin.1
T-A-6Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.2
T-W-2Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji.3
T-W-3Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.3
T-W-4Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.2
T-W-5Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych.3
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach informacyjnych oraz problemowych20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01Objaśnia cele i metody stosowane do transformacji genetycznych u roślin. Potrafi opisac znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji genowych w aspecie ich efektywnego funkcjonowania w genomie roślinnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-W-3Zwiększanie wartości cech użytkowych roślin GM poprzez modyfikację fotosyntezy, skarlanie, podwyższanie ważliwości na zacienienie oraz regulację procesem starzenia się roślin.
T-W-1Eksperymentalne kierunki w transgenezie roślin. Wykorzystanie heterologicznej ekspresji syntazy fitoenu, desaturazy fitoenu, desaturazy karotenu oraz cyklazy karotenu w poprawianiu cech jakościowych transgenicznych odmian ryżu, pomidora oraz rzepaku.
T-W-5Eliminacja genów markerowych. Zastosowanie systemu Cre/lox, sekwencji homologicznych flankujących gen markerowy, różnych konstruktów DNA dla genów docelowych i markerowych.
T-W-4Strategie podwyższania u roślin GM tolerancji na czynniki wywołujące stres abiotyczny. Fitoremediacja. Wykorzystanie roślin GM do produkcji biopaliw.
T-W-2Zmiana ekspresji gamma-metylotransferazy w biosyntezie tokoferoli w celu zwiększenia zawartości witaminy E pozyskiwanej z transgenicznych roślin. Wzbogacanie roślin w fitoestrogeny, izoflawony, fruktany, metioninę oraz likopen. Strategie i cele modyfikacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć
S-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0studnet nie potrafi objaśnić celów, metod ani elementów konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,0studnet potrafi w stopniu podstawowym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
3,5studnet potrafi w stopniu zadowalającym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,0studnet potrafi w stopniu dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
4,5studnet potrafi w stopniu ponad dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
5,0studnet potrafi w stopniu bardzo dobrym objaśniać cele, metody oraz elementy konstrukcji genowych stosowanych do eksperymentalnych transformacji genetycznych u roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01potrafi identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisac wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
BT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-A-3Identyfikowanie elementów konstrukcji genowych lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. Dyskusja wyników.
T-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.
T-W-6Aktualny stan prawodawstawa polskiego regulujący aspekty wytwarzania i użycia różnych form GMO.
T-A-2Monitorowanie transgenów. Cele i metody.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia demonstracyjne
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z realizowanych form zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi identyfikować elementów konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, nie objaśnia i nie tłumaczy ich funkcji. Nie potrafi opisać wad ani zalet elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu podstawowym.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu zadowalającym.
4,0student potrafi w stopniu dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu dobrym.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu ponad dobrym.
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować elementy konstrukcji genowych w organizmach genetycznie zmodyfikowanych, objaśnia i tłumaczy ich funkcje. Potrafi opisać wady i zalety elementów konstrukcji genowych stosowanych w transformacjach genetycznych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01Rozumie i ma świadomość potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin. Rozumie potrzebę umiejętnego planowania eksperymentu oraz bezpiecznego wdrażania jego osiągnięć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z tematyką, problematyką i skalą modyfikacji genetycznych u roślin uprawnych. Przedstawienie aktualnie dokonywanych jak i trendów w modyfikacjach genetycznych u roślin w kontekście potrzeb jak i uwarunkowań prawnych.
Treści programoweT-A-4Biotransformacje z użyciem komórek i organów roślinnych. Trendy i aplikacje przyszłości.
T-A-6Prezentacja referatów i dyskusja nad ich treściami. Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.
T-A-5Technologie RNAi w wybranych aplikacjach GM roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia demonstracyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytoryczna oraz formy prezentacji referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie i nie ma świadomości potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
3,5student rozumie i ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,0student rozumie i ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
4,5student rozumie i ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.
5,0student rozumie i ma bardzo dobrą świadomość na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego roślin.