Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Epigenetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Epigenetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych .
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
C-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.5
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.6
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki, pojęcia, porównanie z genetyką. Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych.3
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.2
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe.4
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej12
A-A-3konsultacje3
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów12
A-W-3zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.3_W01
student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
BT_1A_W09R1A_W03, R1A_W06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-S-O13.3_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
BT_1A_W09R1A_W03, R1A_W06C-2T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.3_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
BT_1A_U06, BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.3_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.3_W01
student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
2,0brak znajomości zjawisk epigenetycznych i powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
3,0znajomość wybranych zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z przykładowym procesem zachodzącym w organizmie
3,5znajomość zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z wybranymi procesami zachodzącymi w organizmie
4,0dobra znajomość omawianych zjawisk epigenetycznych, umiejętność opisu wybranego zjawiska i wskazanie powiązań z wybranymi procesami zachodzącymi w organizmie
4,5dobra znajomość omawianych zjawisk epigenetycznych, umiejętność opisu kilku zjawisk i wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
5,0szczegółowa znajomość i umiejętność opisu omawianych zjawisk epigenetycznych oraz wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
BT_1A_BT-S-O13.3_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
2,0student nie zna możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.3_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.3_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny

Literatura podstawowa

  1. Rogalska S.M., Achrem M., Wojciechowski A., Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne., Wyd. UP w Poznaniu, Poznań, 2010
  2. Spork P., Drugi kod., Wyd. W.A.B., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Korf B.R., Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych., PWN, Warszawa, 2003
  2. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.5
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.6
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki, pojęcia, porównanie z genetyką. Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych.3
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.2
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe.4
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej12
A-A-3konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów12
A-W-3zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.3_W01student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych .
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
C-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.
Treści programoweT-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki, pojęcia, porównanie z genetyką. Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych.
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe.
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości zjawisk epigenetycznych i powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
3,0znajomość wybranych zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z przykładowym procesem zachodzącym w organizmie
3,5znajomość zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z wybranymi procesami zachodzącymi w organizmie
4,0dobra znajomość omawianych zjawisk epigenetycznych, umiejętność opisu wybranego zjawiska i wskazanie powiązań z wybranymi procesami zachodzącymi w organizmie
4,5dobra znajomość omawianych zjawisk epigenetycznych, umiejętność opisu kilku zjawisk i wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
5,0szczegółowa znajomość i umiejętność opisu omawianych zjawisk epigenetycznych oraz wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.3_W02student wskazuje możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.3_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
C-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.
Treści programoweT-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.3_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
C-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.
Treści programoweT-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny