Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biochemi i mikrobiologiii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zastosowaniem i wykorzystaniem technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności przeprowadzania, prostych oznaczeń laboratoryjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym.3
T-A-2Zastosowanie enzymów w przemyśle spożywczym.3
T-A-3Enzymatyczne i chemiczne modyfikacje składników żywności3
T-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń.1
10
laboratoria
T-L-1Przeprowadzenie oceny stopnia hydrolizy sacharozy i laktozy oraz porównanie właściwości uzyskanych hydrolizatów.3
T-L-2Ocena jakości mleka surowego oraz wybranych mlecznych napojów fermentowanych.3
T-L-3Ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego utrwalonych przez fermentację mlekową.3
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń na podstawie zdobytych punktów.1
10
wykłady
T-W-1Technologie fermentacyjne w przemyśle winiarskim.2
T-W-2Technologie fermentacyjne w przemyśle piwowarskim.2
T-W-3Technologie fermentacyjne w przemyśle spirytusowym.2
T-W-4Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (sery).2
T-W-5Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (mleczne napoje fermentowane).2
T-W-6Technologie fermentacyjne w przemyśle mięsnym.2
T-W-7Technologie fermentacyjne w przemyśle piekarniczym i owocowo-warzywnym.2
T-W-8Zaliczenie (pisemne) wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury z przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń.20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów23
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Posiada umiejętność pracy w zespole, wykonywania podstawowych oznaczeń laboratoryjnych oraz prawidłowo analizuje i interpretuje otrzymane wyniki.
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Ma świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym.
BT_1A_K07, BT_1A_K08, BT_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04C-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakesie tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Posiada umiejętność pracy w zespole, wykonywania podstawowych oznaczeń laboratoryjnych oraz prawidłowo analizuje i interpretuje otrzymane wyniki.
2,0Nie potrafi pracować w zespole. Nie potrafi wykonać podstawowych oznaczeń laboratoryjnych, ani prawidłowo przeanalizować i zinterpretować otrzymanych rezultatów.
3,0Nie zawsze potrafi pracować w zespole i w dostatecznym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne, z trudem analizuje i nie zawsze prawidłowo interpretuje otrzymane wyniki.
3,5Potrafi pracować w zespole i w dostatecznym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki.
4,0Potrafi dobrze współpracować w zespole i wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz poprawnie przeanalizować i zinterpretować uzyskane wyniki, ale z niewielkimi zastrzeżeniami.
4,5Potrafi bardzo dobrze współpracować w zespole, wykonywać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz prawidłowo i bez zastrzeżeń analizowć i interpretować otrzymane wyniki.
5,0Potrafi bardzo dobrze współpracować w zespole, bardzo sprawnie wykonywać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz analizować i prawidłowo interpretować otrzymane wyniki oraz dyskutować o nich.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Ma świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym.
2,0Nie ma świadomości celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
3,0Posiada słabo rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
3,5Posiada dość dobrze rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
4,0Posiada dobrą świadomość celowości wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spozywczym, choć nie zawsze właściwie interpretuje ich znaczenie.
4,5Ma dobrą świadomość celowości wykorzystania procesów fermentacyjnych w przemyśle spożywczym lecz i właściwie interpretuje ich znaczenie.
5,0Ma bardzo dobrze rozwiniętą świadomość celowości oraz znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją W. Bednarskiego i A. Repsa, Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003, wyd. II
  2. LIbudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna tom 1 i 2., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, wyd. VI
  2. Bednarski W., Ogólna technologia żywności cz. 1, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1996, Wyd. III
  3. Bednarski W., Ogólna technologia żywności cz.2, Wydawnictwo ATR, Olsztyn, 1996, Wyd. III
  4. Ziajka S., Mleczarstwo. Zagadnienia wybrane., ART, Olsztyn, 1997
  5. Praca zbiorowa pod red. Sikorskiego Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
  6. Pijanowski, Zarys chemii i technologii mleczarstwa., PWRiL, Olsztyn, 1997
  7. Praca pod red. Kijowskiego J. i Sikory T., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności., WNT, Warszawa, 2003
  8. Biller E., Technologia żywności., SGGW, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym.3
T-A-2Zastosowanie enzymów w przemyśle spożywczym.3
T-A-3Enzymatyczne i chemiczne modyfikacje składników żywności3
T-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeprowadzenie oceny stopnia hydrolizy sacharozy i laktozy oraz porównanie właściwości uzyskanych hydrolizatów.3
T-L-2Ocena jakości mleka surowego oraz wybranych mlecznych napojów fermentowanych.3
T-L-3Ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego utrwalonych przez fermentację mlekową.3
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń na podstawie zdobytych punktów.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologie fermentacyjne w przemyśle winiarskim.2
T-W-2Technologie fermentacyjne w przemyśle piwowarskim.2
T-W-3Technologie fermentacyjne w przemyśle spirytusowym.2
T-W-4Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (sery).2
T-W-5Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (mleczne napoje fermentowane).2
T-W-6Technologie fermentacyjne w przemyśle mięsnym.2
T-W-7Technologie fermentacyjne w przemyśle piekarniczym i owocowo-warzywnym.2
T-W-8Zaliczenie (pisemne) wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury z przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zastosowaniem i wykorzystaniem technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-W-1Technologie fermentacyjne w przemyśle winiarskim.
T-W-2Technologie fermentacyjne w przemyśle piwowarskim.
T-W-3Technologie fermentacyjne w przemyśle spirytusowym.
T-W-4Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (sery).
T-W-5Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (mleczne napoje fermentowane).
T-W-6Technologie fermentacyjne w przemyśle mięsnym.
T-W-7Technologie fermentacyjne w przemyśle piekarniczym i owocowo-warzywnym.
T-A-1Podstawowe procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym.
T-A-2Zastosowanie enzymów w przemyśle spożywczym.
T-A-3Enzymatyczne i chemiczne modyfikacje składników żywności
T-L-1Przeprowadzenie oceny stopnia hydrolizy sacharozy i laktozy oraz porównanie właściwości uzyskanych hydrolizatów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakesie tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Posiada umiejętność pracy w zespole, wykonywania podstawowych oznaczeń laboratoryjnych oraz prawidłowo analizuje i interpretuje otrzymane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności przeprowadzania, prostych oznaczeń laboratoryjnych.
Treści programoweT-L-1Przeprowadzenie oceny stopnia hydrolizy sacharozy i laktozy oraz porównanie właściwości uzyskanych hydrolizatów.
T-L-2Ocena jakości mleka surowego oraz wybranych mlecznych napojów fermentowanych.
T-L-3Ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego utrwalonych przez fermentację mlekową.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Opis, objaśnienie, prelekcja.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w zespole. Nie potrafi wykonać podstawowych oznaczeń laboratoryjnych, ani prawidłowo przeanalizować i zinterpretować otrzymanych rezultatów.
3,0Nie zawsze potrafi pracować w zespole i w dostatecznym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne, z trudem analizuje i nie zawsze prawidłowo interpretuje otrzymane wyniki.
3,5Potrafi pracować w zespole i w dostatecznym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki.
4,0Potrafi dobrze współpracować w zespole i wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz poprawnie przeanalizować i zinterpretować uzyskane wyniki, ale z niewielkimi zastrzeżeniami.
4,5Potrafi bardzo dobrze współpracować w zespole, wykonywać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz prawidłowo i bez zastrzeżeń analizowć i interpretować otrzymane wyniki.
5,0Potrafi bardzo dobrze współpracować w zespole, bardzo sprawnie wykonywać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz analizować i prawidłowo interpretować otrzymane wyniki oraz dyskutować o nich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Ma świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
BT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
BT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zastosowaniem i wykorzystaniem technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
3,0Posiada słabo rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
3,5Posiada dość dobrze rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym.
4,0Posiada dobrą świadomość celowości wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spozywczym, choć nie zawsze właściwie interpretuje ich znaczenie.
4,5Ma dobrą świadomość celowości wykorzystania procesów fermentacyjnych w przemyśle spożywczym lecz i właściwie interpretuje ich znaczenie.
5,0Ma bardzo dobrze rozwiniętą świadomość celowości oraz znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym.