Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,70,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,40,29zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,90,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, biochemii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
C-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.2
T-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.2
T-A-3Oznaczanie związków ropopochodnych w zaolejonych odpadach1
5
laboratoria
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) w ściekach i ocena stopnia biodegradacji zanieczyszczeń organicznych.4
T-L-2Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) i ocena podatności związków organicznych na biodegradację.2
T-L-3Dopuszczalne normy związków biogennych w wodzie i ściekach oraz analiza chemiczna związków azotu i fosforu.4
10
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.2
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.2
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.1
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).2
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.1
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.2
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.2
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych2
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie.12
12
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i opracowanie wyników analiz15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.12
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.21
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Cwiczenia audytoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
BT_1A_W16, BT_1A_W14, BT_1A_W12R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-A-2M-4, M-1, M-3S-2
BT_1A_??_W02
Student definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-3, T-A-1, T-L-2, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Student interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz dobiera i wykorzystuje metody biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
BT_1A_U14R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-9M-4, M-3, M-1S-2
BT_1A_??_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
BT_1A_U14R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-3, T-A-1, T-L-2M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska i posiada zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska naturalnego wykorzystując odpowiednie metody biotechnologiczne do jego ochrony i bioremediacji.
BT_1A_K04, BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-L-3, T-A-3, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-L-2, T-W-9, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-W-3M-4, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
2,0Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska oraz nie potrafi opisać procesów biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody pitnej, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji.
BT_1A_??_W02
Student definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
2,0Student nie potrafi zdefiniować wskaźników charakteryzujących zanieczyszczenia ścieków oraz nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dostatecznym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
3,5Student w stopniu dobrym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dostatecznym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
4,0Student w stopniu dobrym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dobrym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
4,5Student w stopniu dobrym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dobrym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz bardzo dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Student interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz dobiera i wykorzystuje metody biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobierać i wykorzystywać metod biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać niektóre poznane metody biologiczne w ochronie środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska
4,0Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska.
4,5Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student znakomicie interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi doskonale dobierać i wykorzystywać poznane metody biologiczne w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
BT_1A_??_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analiz chemicznych podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i nie potrafi oszacować stopnia redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i prezentuje uzyskane wyniki
4,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i interpretuje uzyskane wyniki
4,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach, potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania. Interpretuje i wyciąga wnioski z uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska i posiada zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska naturalnego wykorzystując odpowiednie metody biotechnologiczne do jego ochrony i bioremediacji.
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska i nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,0Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska ale nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,5Ma dostateczną świadomość zagrożenia środowiska i posiada dostateczną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,0Ma dodrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada umiarkowaną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada bardzoa dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego oraz wyraża swoje opinie w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  2. Łomotowki J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, 2002
  3. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody – procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000
  4. Baran S., Turski R., Ćwiczenia specjalistyczne z utylizacji odpadów i ścieków, AR, Lublin, 1996
  5. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  6. Szklaeczyk M., Biologiczne oczyszczanie gazów odlotowych, Wrocław, 1991
  7. Surgała J., Zanieczyszczenia naftowe w gruncie- Biodegradacja produktów naftowych., Oficyna Wydawnicza P Wrocław, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buraczewski S., Biotechnologia osadu czynnego, PWN, Warszawa, 1996
  2. Kowalik P., Ochrona środowiska glebowego, PWN, Warszawa, 2001
  3. Krzywy E., Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i osadów, Wyd. AR, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.2
T-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.2
T-A-3Oznaczanie związków ropopochodnych w zaolejonych odpadach1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) w ściekach i ocena stopnia biodegradacji zanieczyszczeń organicznych.4
T-L-2Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) i ocena podatności związków organicznych na biodegradację.2
T-L-3Dopuszczalne normy związków biogennych w wodzie i ściekach oraz analiza chemiczna związków azotu i fosforu.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.2
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.2
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.1
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).2
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.1
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.2
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.2
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych2
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie.12
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i opracowanie wyników analiz15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.21
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Treści programoweT-A-3Oznaczanie związków ropopochodnych w zaolejonych odpadach
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.
T-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-3Cwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska oraz nie potrafi opisać procesów biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody pitnej, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
4,5Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W02Student definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-L-3Dopuszczalne normy związków biogennych w wodzie i ściekach oraz analiza chemiczna związków azotu i fosforu.
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.
T-L-2Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) i ocena podatności związków organicznych na biodegradację.
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) w ściekach i ocena stopnia biodegradacji zanieczyszczeń organicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować wskaźników charakteryzujących zanieczyszczenia ścieków oraz nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dostatecznym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
3,5Student w stopniu dobrym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dostatecznym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
4,0Student w stopniu dobrym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dobrym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników.
4,5Student w stopniu dobrym definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz w stopniu dobrym zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz bardzo dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników i potrafi wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Student interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz dobiera i wykorzystuje metody biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
Treści programoweT-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.
T-A-3Oznaczanie związków ropopochodnych w zaolejonych odpadach
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
T-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Cwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobierać i wykorzystywać metod biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
3,0Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać niektóre poznane metody biologiczne w ochronie środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym nterpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska
4,0Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska.
4,5Student dobrze interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi dobierać i wykorzystywać większość poznanych metod biologicznych w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student znakomicie interpretuje procesy zachodzące podczas mikrobiologicznego usuwania wybranych zanieczyszczeń oraz potrafi doskonale dobierać i wykorzystywać poznane metody biologiczne w ochronie środowiska. Potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) w ściekach i ocena stopnia biodegradacji zanieczyszczeń organicznych.
T-L-3Dopuszczalne normy związków biogennych w wodzie i ściekach oraz analiza chemiczna związków azotu i fosforu.
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.
T-L-2Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) i ocena podatności związków organicznych na biodegradację.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analiz chemicznych podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i nie potrafi oszacować stopnia redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i prezentuje uzyskane wyniki
4,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i interpretuje uzyskane wyniki
4,5Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach i potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne podstawowych zanieczyszczeń w ściekach, potrafi oszacować stopień redukcji tych zanieczyszczeń podczas mikrobiologicznego oczyszczania. Interpretuje i wyciąga wnioski z uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Ma świadomość zagrożenia środowiska i posiada zdolność do odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska naturalnego wykorzystując odpowiednie metody biotechnologiczne do jego ochrony i bioremediacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów.
C-2Zapoznanie studentów ze wskaźnikami charakteryzującymi zanieczyszczenia ścieków oraz metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie efektywności procesu oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-5Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi.
T-W-8Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych).
T-L-3Dopuszczalne normy związków biogennych w wodzie i ściekach oraz analiza chemiczna związków azotu i fosforu.
T-A-3Oznaczanie związków ropopochodnych w zaolejonych odpadach
T-W-1Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska.
T-A-2Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków.
T-W-2Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-L-2Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) i ocena podatności związków organicznych na biodegradację.
T-W-9Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia.
T-A-1Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków.
T-W-6Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych.
T-W-7Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi.
T-L-1Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) w ściekach i ocena stopnia biodegradacji zanieczyszczeń organicznych.
T-W-3Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania analiz laboratoryjnych, obsługi aparatury, wyciągania wniosków z wyników przeprowadzonych analiz.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska i nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,0Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska ale nie posiada zdolności wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
3,5Ma dostateczną świadomość zagrożenia środowiska i posiada dostateczną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,0Ma dodrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada umiarkowaną zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska i posiada bardzoa dobrą zdolność wykorzystania odpowiednich metod biotechnologicznych do ochrony i bioremediacji środowiska naturalnego oraz wyraża swoje opinie w danym temacie.