Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizmy ewolucji genomów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy ewolucji genomów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej i Genomiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
C-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.2
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.2
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.2
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.2
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-7Choroby genomowe i ich ewolucja.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.2
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.2
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.2
T-W-7Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury7
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocana aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
BT_1A_W09, BT_1A_W07, BT_1A_W18R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-2M-1S-3
BT_1A_BT-S-O9.1_W02
Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
BT_1A_W08, BT_1A_W21R1A_W01, R1A_W04, R1A_W09C-1M-1, M-2S-3
BT_1A_BT-S-O9.1_W03
Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
BT_1A_W09, BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-2M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_U01
Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
BT_1A_U13, BT_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1M-2S-1
BT_1A_BT-S-O9.1_U02
Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
BT_1A_U02, BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2M-4S-1
BT_1A_BT-S-O9.1_U03
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_K01
Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
BT_1A_K01, BT_1A_K08R1A_K04, R1A_K07C-1M-1, M-4S-1
BT_1A_BT-S-O9.1_K02
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
BT_1A_K08, BT_1A_K01R1A_K04, R1A_K07C-2M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.
BT_1A_BT-S-O9.1_W02
Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
2,0Nie zna żadnych metod analizy genomu
3,0Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
3,5Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
4,0Zna wiele metod analziy genomu.
4,5Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań.
5,0Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań. Potrafi argumentowac swój wybór.
BT_1A_BT-S-O9.1_W03
Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
2,0Nie wie, że w genomie zachodzą zmiany.
3,0Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
3,5Potrafi wymienić jakie zmiany zachodzą w genomie podczas ewolucji.
4,0Potrafi opisać niektóre mechanizmy zmian w genomie.
4,5Potrafi opisać wiele mechanizmów zmian w genomie.
5,0Potrafi opisywać mechanizmy zmian w genomie z podaniem konkretnych przykładów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_U01
Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki
BT_1A_BT-S-O9.1_U02
Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
2,0Nie wie jakie są korzyści i zagrożenia wynikające z wiedzy o budowie genomów
3,0Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
3,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
4,0Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać
4,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać i podać konkretne przykłady
5,0Potrafi dysktować nt. korzyści i zagrożeń poznania sekwencji genomów przedstawiając swoje racje, poparte przykładami
BT_1A_BT-S-O9.1_U03
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
2,0Nie wie, że ewolucja przebiegała na poziomie genomu
3,0Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
3,5Potrafi wymienic jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,0Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,5Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu, zna mechanizmy zachodzenia zmian
5,0Potrafi podać zmiany i ich mechanizmy na konkretnych przykładach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_K01
Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
2,0Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk
3,0Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
3,5Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,0Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,5Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
5,0Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
BT_1A_BT-S-O9.1_K02
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
2,0Nie ma świadomości zróżnicowania genomów
3,0Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
3,5Ma świadomość ilościowego i jakościowego zróżnicowania genomów,
4,0Ma świadomość zróżnciowania rzędu wielkości genomów i elemantów składowych
4,5Ma świadomość zróznicowania genomów poparte nielicznymi przykładami
5,0Ma świadomośc zróznicowania genomów poparte klicznymi przykładami

Literatura podstawowa

  1. Brown T. A., Genomy (nowe wydanie), PWN, Warszawa, 2009
  2. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i Ewolucja Molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Krzanowska H., Zarys mechanizmów Ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
  2. Gregory T.R., The Evolution of the Genome, Elsevier, Londyn, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.2
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.2
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.2
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.2
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-7Choroby genomowe i ich ewolucja.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.2
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.2
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.2
T-W-7Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury7
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_W01Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_W02Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
BT_1A_W21ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, programów komputerowych oraz biologicznych baz danych i potrafi ją wykorzystywać w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych metod analizy genomu
3,0Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
3,5Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
4,0Zna wiele metod analziy genomu.
4,5Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań.
5,0Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań. Potrafi argumentowac swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_W03Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że w genomie zachodzą zmiany.
3,0Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
3,5Potrafi wymienić jakie zmiany zachodzą w genomie podczas ewolucji.
4,0Potrafi opisać niektóre mechanizmy zmian w genomie.
4,5Potrafi opisać wiele mechanizmów zmian w genomie.
5,0Potrafi opisywać mechanizmy zmian w genomie z podaniem konkretnych przykładów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_U01Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U13Umie zastosować wiedzę i umiejętności z zakresu bioinformatyki w badaniach biotechnologicznych; wykorzystuje biologiczne bazy danych jako ważne źródło informacji.
BT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Metody nauczaniaM-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_U02Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jakie są korzyści i zagrożenia wynikające z wiedzy o budowie genomów
3,0Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
3,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
4,0Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać
4,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać i podać konkretne przykłady
5,0Potrafi dysktować nt. korzyści i zagrożeń poznania sekwencji genomów przedstawiając swoje racje, poparte przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_U03Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że ewolucja przebiegała na poziomie genomu
3,0Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
3,5Potrafi wymienic jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,0Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,5Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu, zna mechanizmy zachodzenia zmian
5,0Potrafi podać zmiany i ich mechanizmy na konkretnych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_K01Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K01rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk
3,0Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
3,5Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,0Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,5Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
5,0Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_K02Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
BT_1A_K01rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zróżnicowania genomów
3,0Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
3,5Ma świadomość ilościowego i jakościowego zróżnicowania genomów,
4,0Ma świadomość zróżnciowania rzędu wielkości genomów i elemantów składowych
4,5Ma świadomość zróznicowania genomów poparte nielicznymi przykładami
5,0Ma świadomośc zróznicowania genomów poparte klicznymi przykładami