Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zanajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnośi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wzory zwiazków chemicznych. Zapis reakcji chemicznych. Reakcje redoks.5
T-A-2Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów.5
T-A-3Reakcje charaktryzujące własności chemiczne związków organicznych. Reakcje otrzymywania związków organicznych.5
15
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.16
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.4
30
wykłady
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pier-wiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.2
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwa-sów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza.Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.4
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.2
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujące korozję. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.4
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).2
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.4
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia30
A-A-3Wykonywanie podstawowych obliczen stechiometrycznych15
60
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki cwiczen25
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego30
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejsciówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-B1_W01
Student posiada umiejetność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
BT_1A_W01, BT_1A_W02, BT_1A_W04R1A_W01, R1A_W04, R1A_W08C-3, C-1T-L-3, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-A-3M-1, M-2S-3
BT_1A_BT-S-B1_W02
Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
BT_1A_W01, BT_1A_W02, BT_1A_W10R1A_W01, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-W-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-3
BT_1A_BT-S-B1_W03
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę zwiazków nieorganicznych i organicznych. Określić podstawowe ich własności i możliwośćprzeprowadzenia odpowiednich syntez.
BT_1A_W01, BT_1A_W02, BT_1A_W04R1A_W01, R1A_W04, R1A_W08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-B1_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
BT_1A_U01, BT_1A_U02, BT_1A_U14R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-7M-2S-3
BT_1A_BT-S-B1_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych
BT_1A_U01, BT_1A_U02R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2M-3S-2
BT_1A_BT-S-B1_U03
Student opanował umiejetśćnosc obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym.
BT_1A_U01, BT_1A_U02R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-B1_K01
Student nabył umiejetności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
BT_1A_K03, BT_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-A-3, T-L-1, T-L-2M-3S-2, S-3, S-4
BT_1A_BT-S-B1_K02
Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki.
BT_1A_K02, BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04C-2T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-S-B1_K03
Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2T-L-2, T-L-1, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-B1_W01
Student posiada umiejetność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
BT_1A_BT-S-B1_W02
Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
BT_1A_BT-S-B1_W03
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę zwiazków nieorganicznych i organicznych. Określić podstawowe ich własności i możliwośćprzeprowadzenia odpowiednich syntez.
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-B1_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
2,0Brak umiejetności wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z pewnymi brakami
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych
4,0Dobra umiejetność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych
4,5Bardzo dobra umiejetność wykonywania obliczen stechiometrycznych i analiz chemicznych z niewielkimi błędami
5,0Bardzo dobra umiejetność wykonywania obliczen stechiometrycznych i analiz chemicznych
BT_1A_BT-S-B1_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych
2,0Brak umiejętności wykonywania analiz chemicznych
3,0Umiejętność wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami
3,5Poprawna umiejetność wykonywania analiz chemicznych
4,0Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych z niewielkim błędami
4,5Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych
BT_1A_BT-S-B1_U03
Student opanował umiejetśćnosc obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym.
2,0Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
3,0Umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami
3,5Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
4,0Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
4,5Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociaąnięciami
5,0Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-B1_K01
Student nabył umiejetności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
BT_1A_BT-S-B1_K02
Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki.
2,0Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Nie słuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole.
4,5Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceńn osób prowadzacych zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole.
BT_1A_BT-S-B1_K03
Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociagnieciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału

Literatura podstawowa

  1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  2. Fisher J., Arnold J.R.P, Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
  3. Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
  4. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
  5. Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, 2
  2. O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wzory zwiazków chemicznych. Zapis reakcji chemicznych. Reakcje redoks.5
T-A-2Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów.5
T-A-3Reakcje charaktryzujące własności chemiczne związków organicznych. Reakcje otrzymywania związków organicznych.5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.16
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pier-wiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.2
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwa-sów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza.Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.4
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.2
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujące korozję. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.4
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).2
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.4
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia30
A-A-3Wykonywanie podstawowych obliczen stechiometrycznych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki cwiczen25
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego30
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_W01Student posiada umiejetność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W04zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnośi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwa-sów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
T-A-1Wzory zwiazków chemicznych. Zapis reakcji chemicznych. Reakcje redoks.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-A-3Reakcje charaktryzujące własności chemiczne związków organicznych. Reakcje otrzymywania związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_W02Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza.Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-A-2Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejsciówki.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_W03Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę zwiazków nieorganicznych i organicznych. Określić podstawowe ich własności i możliwośćprzeprowadzenia odpowiednich syntez.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W04zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pier-wiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza.Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_U01Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
BT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejetności wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z pewnymi brakami
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych
4,0Dobra umiejetność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych
4,5Bardzo dobra umiejetność wykonywania obliczen stechiometrycznych i analiz chemicznych z niewielkimi błędami
5,0Bardzo dobra umiejetność wykonywania obliczen stechiometrycznych i analiz chemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_U02Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
BT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnośi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
Treści programoweT-A-1Wzory zwiazków chemicznych. Zapis reakcji chemicznych. Reakcje redoks.
T-A-2Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów.
T-A-3Reakcje charaktryzujące własności chemiczne związków organicznych. Reakcje otrzymywania związków organicznych.
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności wykonywania analiz chemicznych
3,0Umiejętność wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami
3,5Poprawna umiejetność wykonywania analiz chemicznych
4,0Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych z niewielkim błędami
4,5Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_U03Student opanował umiejetśćnosc obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
BT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnośi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
Treści programoweT-A-2Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów.
T-A-3Reakcje charaktryzujące własności chemiczne związków organicznych. Reakcje otrzymywania związków organicznych.
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwa-sów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza.Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejsciówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
3,0Umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami
3,5Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
4,0Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
4,5Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociaąnięciami
5,0Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_K01Student nabył umiejetności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-A-3Reakcje charaktryzujące własności chemiczne związków organicznych. Reakcje otrzymywania związków organicznych.
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_K02Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki, ekonomii i prawa; postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejsciówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Nie słuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole.
4,5Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceńn osób prowadzacych zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-B1_K03Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-A-2Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
3,0Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociagnieciami
3,5Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału