Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizjologii, biochemii, mikrobiologii i immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej.2
T-A-2Mikroorganizmy w produkcji wybranych farmaceutyków.2
T-A-3Techniki laboratoryjne w biotechnologii farmaceutycznej.2
T-A-4Skryning środków farmakologicznych.2
T-A-5Hodowle komórek in vitro w biotechnologii farmaceutycznej.2
T-A-6Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi.2
T-A-7Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków.3
15
wykłady
T-W-1Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach.2
T-W-2Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków.2
T-W-3Oporność bakterii na antybiotyki.2
T-W-4Preparaty enzymatyczne. Synteza witamin.2
T-W-5Pozyskiwanie insuliny przez E. coli.2
T-W-6Metody wytwarzania i mechanizm działania interferonów.2
T-W-7Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
BT_1A_W16R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-A-5, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-7, T-W-4, T-W-7, T-A-2, T-W-1, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-A-6M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2
BT_1A_BT-S-O10.1_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-6, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-7M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-A-7, T-W-6, T-A-5, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
BT_1A_K04R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-2, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_BT-S-O10.1_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia techniki laboratoryjne stosowane w biotechnologii farmaceutycznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia techniki laboratoryjne stosowane w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia techniki laboratoryjne stosowane w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
2,0Student nie wykorzystuje umiejętności dotyczących znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
2,0Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  2. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
  5. Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
  6. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej.2
T-A-2Mikroorganizmy w produkcji wybranych farmaceutyków.2
T-A-3Techniki laboratoryjne w biotechnologii farmaceutycznej.2
T-A-4Skryning środków farmakologicznych.2
T-A-5Hodowle komórek in vitro w biotechnologii farmaceutycznej.2
T-A-6Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi.2
T-A-7Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach.2
T-W-2Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków.2
T-W-3Oporność bakterii na antybiotyki.2
T-W-4Preparaty enzymatyczne. Synteza witamin.2
T-W-5Pozyskiwanie insuliny przez E. coli.2
T-W-6Metody wytwarzania i mechanizm działania interferonów.2
T-W-7Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_W01Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
Treści programoweT-A-5Hodowle komórek in vitro w biotechnologii farmaceutycznej.
T-W-3Oporność bakterii na antybiotyki.
T-W-2Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków.
T-A-1Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej.
T-A-7Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków.
T-W-4Preparaty enzymatyczne. Synteza witamin.
T-W-7Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin.
T-A-2Mikroorganizmy w produkcji wybranych farmaceutyków.
T-W-1Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach.
T-W-6Metody wytwarzania i mechanizm działania interferonów.
T-A-4Skryning środków farmakologicznych.
T-A-3Techniki laboratoryjne w biotechnologii farmaceutycznej.
T-W-5Pozyskiwanie insuliny przez E. coli.
T-A-6Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_W02Student posiada wiedzę dotyczącą technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
Treści programoweT-W-4Preparaty enzymatyczne. Synteza witamin.
T-A-2Mikroorganizmy w produkcji wybranych farmaceutyków.
T-W-3Oporność bakterii na antybiotyki.
T-W-6Metody wytwarzania i mechanizm działania interferonów.
T-W-7Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin.
T-A-6Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi.
T-A-4Skryning środków farmakologicznych.
T-W-2Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków.
T-W-1Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach.
T-W-5Pozyskiwanie insuliny przez E. coli.
T-A-5Hodowle komórek in vitro w biotechnologii farmaceutycznej.
T-A-1Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej.
T-A-3Techniki laboratoryjne w biotechnologii farmaceutycznej.
T-A-7Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia techniki laboratoryjne stosowane w biotechnologii farmaceutycznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia techniki laboratoryjne stosowane w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia techniki laboratoryjne stosowane w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik laboratoryjnych stosowanych w biotechnologii farmaceutycznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_U01Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
Treści programoweT-A-7Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków.
T-W-6Metody wytwarzania i mechanizm działania interferonów.
T-A-5Hodowle komórek in vitro w biotechnologii farmaceutycznej.
T-W-7Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin.
T-W-5Pozyskiwanie insuliny przez E. coli.
T-W-4Preparaty enzymatyczne. Synteza witamin.
T-W-2Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków.
T-W-1Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach.
T-A-6Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi.
T-A-2Mikroorganizmy w produkcji wybranych farmaceutyków.
T-A-4Skryning środków farmakologicznych.
T-A-3Techniki laboratoryjne w biotechnologii farmaceutycznej.
T-A-1Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej.
T-W-3Oporność bakterii na antybiotyki.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje umiejętności dotyczących znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
Treści programoweT-A-1Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej.
T-W-1Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach.
T-W-7Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin.
T-W-5Pozyskiwanie insuliny przez E. coli.
T-W-3Oporność bakterii na antybiotyki.
T-A-6Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi.
T-A-7Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków.
T-A-4Skryning środków farmakologicznych.
T-A-2Mikroorganizmy w produkcji wybranych farmaceutyków.
T-W-6Metody wytwarzania i mechanizm działania interferonów.
T-W-2Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków.
T-W-4Preparaty enzymatyczne. Synteza witamin.
T-A-3Techniki laboratoryjne w biotechnologii farmaceutycznej.
T-A-5Hodowle komórek in vitro w biotechnologii farmaceutycznej.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka