Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Działa-Szczepańczyk <Ewa.Dziala-Szczepanczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Pierko <Malgorzata.Pierko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomoci z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze4
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała3
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie4
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)4
15
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt1
T-W-2Filogeneza zwierząt2
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt4
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy4
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii2
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt1
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt1
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków1
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje1
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć4
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie zoologii i inne pojęcia pokrewne; znać systematykę i poszczególne jednostki systematyczne zwierząt, ich filogenezę i ewolucję oraz pochodzenie i rozmieszczenie geograficzne; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; definiować i charakteryzować procesy ewolucji zwierząt i człowieka, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę
BT_1A_W02, BT_1A_W07, BT_1A_W14, BT_1A_W16, BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt i człowieka; charakterystyki różnorodności i przyczyn wymierania gatunków i odpowiedniej ich ochrony
BT_1A_U03, BT_1A_U05, BT_1A_U06, BT_1A_U07, BT_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_K01
Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Literatura podstawowa

  1. Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Polska - Warszawa, 1999
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2007
  3. Kimball J.W., Biologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1979
  4. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt – Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  5. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza Multico, Polska, 2007
  6. Twyman R.M., Biologia rozwoju – krótkie wykłady, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2003
  7. Weisz P.B., Biologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  2. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo PZWL, Polska - Warszawa, 2007
  3. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze4
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała3
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie4
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt1
T-W-2Filogeneza zwierząt2
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt4
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy4
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii2
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt1
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt1
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków1
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje1
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć4
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie zoologii i inne pojęcia pokrewne; znać systematykę i poszczególne jednostki systematyczne zwierząt, ich filogenezę i ewolucję oraz pochodzenie i rozmieszczenie geograficzne; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; definiować i charakteryzować procesy ewolucji zwierząt i człowieka, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt i człowieka; charakterystyki różnorodności i przyczyn wymierania gatunków i odpowiedniej ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
BT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_K01Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne