Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 15 1,01,00zaliczenie
lektoratLK3 15 1,01,00zaliczenie
lektoratLK4 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku.
C-3Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
C-4Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe3
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP6
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy6
15
lektorat
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych3
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje6
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie3
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców3
15
lektorat
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony3
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy6
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć10
A-LK-3Udział w konsultacjach5
30
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć10
A-LK-3Udział w konsultacjach5
30
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć5
A-LK-3Udział w konsultacjach3
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu5
A-LK-5Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5rozwiązywanie problemów
M-6praca z tekstem
M-7słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: kartkówka (F)
S-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A4.2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
BL_2A_W21P2A_W04C-1T-LK-4, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-3M-1, M-2, M-3, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
BL_2A_BL-S-A4.2_W02
wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
BL_2A_W21P2A_W04C-2T-LK-2, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A4.2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
BL_2A_U04P2A_U12C-1T-LK-2, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-7S-3, S-4
BL_2A_BL-S-A4.2_U02
potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością
BL_2A_U04P2A_U12C-2T-LK-4, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-7S-1, S-3, S-4
BL_2A_BL-S-A4.2_U03
potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności
BL_2A_U04P2A_U12C-3T-LK-2, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-1M-1, M-6S-1, S-4
BL_2A_BL-S-A4.2_U04
potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością
BL_2A_U04P2A_U12C-4T-LK-3, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-2M-2, M-6, M-7S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A4.2_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1, C-2, C-3T-LK-3, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-1M-2, M-5S-3
BL_2A_BL-S-A4.2_K02
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-3, C-4T-LK-1, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A4.2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
2,0Student nie posiada wiedzy na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5Student posiada więcej niż podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
BL_2A_BL-S-A4.2_W02
wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0Student nie zna wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
3,0Student zna 60 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
3,5Student zna 68 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
4,0Student zna 76 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
4,5Student zna co najmniej 84 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
5,0Student zna co najmniej 92 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A4.2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0Student nie potrafi formułować ustnych wypowiedzi na tematy techniczne.
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5Student potrafi formułować krótkie, przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne.
4,0Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne.
4,5Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na różnorodne tematy techniczne.
5,0Student potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na tematy techniczne.
BL_2A_BL-S-A4.2_U02
potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością
2,0Student nie rozumie wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
3,0Student rozumie ok. 60 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
3,5Student rozumie ok. 70 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
4,0Student rozumie ok. 80 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
4,5Student rozumie ok. 85 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
5,0Student rozumie ok. 90 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
BL_2A_BL-S-A4.2_U03
potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności
2,0Student nie rozumie czytanych tekstów specjalistycznych.
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5Student rozumie co najmniej 68 % czytanych tekstów specjalistycznych.
4,0Student rozumie co najmniej 76 % czytanych tekstów specjalistycznych.
4,5Student rozumie co najmniej 84 % czytanych tekstów specjalistycznych.
5,0Student rozumie co najmniej 92 % czytanych tekstów specjalistycznych.
BL_2A_BL-S-A4.2_U04
potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością
2,0Student nie umie wyszukiwać potrzebnych informacji.
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje.
4,0Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje.
4,5Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych specjalistycznych źródeł, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A4.2_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych
2,0Student nie potrafi określić priorytetów służących do realizacji zadania.
3,0Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania.
3,5Student potrafi określić niezbędne priorytety służące do realizacji zadania.
4,0Student potrafi określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania.
4,5Student potrafi dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania.
5,0Student potrafi bardzo dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania.
BL_2A_BL-S-A4.2_K02
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,5Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,0Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,5Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.

Literatura podstawowa

  1. Duden Basis Wissen Schule, Biologie Abitur, 2. Auflage, Bibliographisches Institut + Brockhaus, 2007
  2. Walter Kleesattel, Cornelsen Abiturwissen Kompakt Biologie, erweiterte Neuausgabe, Cornelsen Scriptor, 2004

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe3
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP6
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy6
15

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych3
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje6
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie3
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców3
15

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony3
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy6
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego6
15

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć10
A-LK-3Udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć10
A-LK-3Udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć5
A-LK-3Udział w konsultacjach3
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu5
A-LK-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-6praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: kartkówka (F)
S-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5Student posiada więcej niż podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_W02wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku.
Treści programoweT-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-6praca z tekstem
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: kartkówka (F)
S-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
3,0Student zna 60 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
3,5Student zna 68 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
4,0Student zna 76 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
4,5Student zna co najmniej 84 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
5,0Student zna co najmniej 92 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U04zna język obcy na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i proste wypracowanie na znany mu temat;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi formułować ustnych wypowiedzi na tematy techniczne.
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5Student potrafi formułować krótkie, przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne.
4,0Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne.
4,5Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na różnorodne tematy techniczne.
5,0Student potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na tematy techniczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_U02potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U04zna język obcy na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i proste wypracowanie na znany mu temat;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku.
Treści programoweT-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
3,0Student rozumie ok. 60 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
3,5Student rozumie ok. 70 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
4,0Student rozumie ok. 80 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
4,5Student rozumie ok. 85 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
5,0Student rozumie ok. 90 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_U03potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U04zna język obcy na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i proste wypracowanie na znany mu temat;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-6praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie czytanych tekstów specjalistycznych.
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5Student rozumie co najmniej 68 % czytanych tekstów specjalistycznych.
4,0Student rozumie co najmniej 76 % czytanych tekstów specjalistycznych.
4,5Student rozumie co najmniej 84 % czytanych tekstów specjalistycznych.
5,0Student rozumie co najmniej 92 % czytanych tekstów specjalistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_U04potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U04zna język obcy na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i proste wypracowanie na znany mu temat;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-4Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania.
Treści programoweT-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-6praca z tekstem
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyszukiwać potrzebnych informacji.
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje.
4,0Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje.
4,5Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych specjalistycznych źródeł, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_K01potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku.
C-3Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-5rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić priorytetów służących do realizacji zadania.
3,0Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania.
3,5Student potrafi określić niezbędne priorytety służące do realizacji zadania.
4,0Student potrafi określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania.
4,5Student potrafi dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania.
5,0Student potrafi bardzo dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A4.2_K02ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
C-4Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania.
Treści programoweT-LK-1BIOLOGIA ROZWOJU - Rozmnażanie organizmów jedno- i wielokomórkowych
T-LK-2PRZEMIANA MATERII - Enzymy, fotosynteza, chemosynteza - Oddychanie komórkowe, produkcja ATP
T-LK-1BIOLOGIA KOMÓRKI - Struktura komórki - Wirusy, wiroidy i priony / organizmy jedno- i wielokomórkowe
T-LK-3EWOLUCJA - Pochodzenie człowieka współczesnego
T-LK-3IMMUNOLOGIA - Układ odpornościowy - Alergie
T-LK-1HORMONY - Układ endokrynologiczny bezkręgowców - Fitohormony, feromony
T-LK-2FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA - Układ pokarmowy, oddechowy, krwionośny, moczowy
T-LK-4NEUROBIOLOGIA - Układ nerwowy kręgowców
T-LK-3EKOLOGIA - Interakcja międzygatunkowa (konkurencja, terytorializm, pasożytnictwo, symbioza, rozwój populacji - Systemy ekologiczne- ekosystemy
T-LK-2GENETYKA - Genetyka człowieka(struktura DNA, kod genetyczny, replikacja) - Mutacje
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: kartkówka (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,5Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,0Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,5Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.