Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka zasobami wód i ich ochrona:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka zasobami wód i ich ochrona
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość hydrochemii, hydrologii, biologi wód, morfometrii jezior i rzek, gatunków występujących w wodach śródlądowych i morskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych rzek, Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych jezior, Szacowanie wielkości zlewni bezpośredniej i pośredniejm, Określanie stopnia jeziorności5
T-A-2Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranej rzeki, Oznakowanie torów wodnych , Podstawy locji, Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranego jeziora, Opracowanie planów zagospodarowania rybackiego wód, Opracowanie zagospodarowania wędkarskiego wód7
T-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych3
15
wykłady
T-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi2
T-W-2Zagospodarowanie turystyczne, rybackie i wędkarskie rzek i jezior5
T-W-3Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych5
T-W-4Ochrona czynna i bierna. Kategorie zwierząt i roślin chronionych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestwnictwo w zajeciach15
A-A-2Opracowanie konspektów10
A-A-3studiowaine literatury5
30
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.1_W01
Student powinien definiować zagadnienia związane zasobami wodnymi na świecie i w Polsce.
BL_2A_W01, BL_2A_W09, BL_2A_W03P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-W-1M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O3.1_W02
Definiować i objaśniać zależności w środowisku wodnym Rozpoznawać gatunki zwierząt wodnych Wskazywać możliwości gospodarki wodnej
BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W06, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-1, T-A-3, T-W-3M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O3.1_W03
Zna metody ochrony wód
BL_2A_W09, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-1, T-W-4, T-A-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.1_U01
Student umie analizować stan zasobów wód Dobrać optymalne metody ochrony wód
BL_2A_U10, BL_2A_U05, BL_2A_U02, BL_2A_U01P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U11C-1T-A-3, T-W-1M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O3.1_U02
Potrafi esploatować zasoby biotyczne wód i prowadzić racjonalną goaspodarkę zasobamiwodnymi
BL_2A_U06, BL_2A_U13, BL_2A_U14, BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O3.1_U03
Student umie okreslić relacje poimedzy poszczególnymi składnikami środowiska biotycznego i abiotycznego
BL_2A_U12, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-3, T-A-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.1_K01
Dbałość o środowisko
BL_2A_K02, BL_2A_K04, BL_2A_K06, BL_2A_K01P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1T-A-3, T-W-3, T-W-4M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O3.1_K02
Postępowanie w sprawie zagospodarowania zasobów wodnych zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi Postrzeganie relacji pomiędzy zasobami wodnymi a ich zagospodarowaniem
BL_2A_K01, BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-W-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.1_W01
Student powinien definiować zagadnienia związane zasobami wodnymi na świecie i w Polsce.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi...
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
BL_2A_BLW-S-O3.1_W02
Definiować i objaśniać zależności w środowisku wodnym Rozpoznawać gatunki zwierząt wodnych Wskazywać możliwości gospodarki wodnej
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
BL_2A_BLW-S-O3.1_W03
Zna metody ochrony wód
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.1_U01
Student umie analizować stan zasobów wód Dobrać optymalne metody ochrony wód
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O3.1_U02
Potrafi esploatować zasoby biotyczne wód i prowadzić racjonalną goaspodarkę zasobamiwodnymi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O3.1_U03
Student umie okreslić relacje poimedzy poszczególnymi składnikami środowiska biotycznego i abiotycznego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.1_K01
Dbałość o środowisko
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_2A_BLW-S-O3.1_K02
Postępowanie w sprawie zagospodarowania zasobów wodnych zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi Postrzeganie relacji pomiędzy zasobami wodnymi a ich zagospodarowaniem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz – Grabowska Elżbieta, Mikulski Zbigniew, Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Chełmicki Wojciech, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Gajda M, Czas na wodę. Gospodarka Wodna, Wyd. Sigma NOT, 2007, 1
  2. Grochowicz Ewa, Korytkowski Jan, Ochrona przyrody i wód, WSiP, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych rzek, Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych jezior, Szacowanie wielkości zlewni bezpośredniej i pośredniejm, Określanie stopnia jeziorności5
T-A-2Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranej rzeki, Oznakowanie torów wodnych , Podstawy locji, Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranego jeziora, Opracowanie planów zagospodarowania rybackiego wód, Opracowanie zagospodarowania wędkarskiego wód7
T-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi2
T-W-2Zagospodarowanie turystyczne, rybackie i wędkarskie rzek i jezior5
T-W-3Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych5
T-W-4Ochrona czynna i bierna. Kategorie zwierząt i roślin chronionych3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestwnictwo w zajeciach15
A-A-2Opracowanie konspektów10
A-A-3studiowaine literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_W01Student powinien definiować zagadnienia związane zasobami wodnymi na świecie i w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-A-1Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych rzek, Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych jezior, Szacowanie wielkości zlewni bezpośredniej i pośredniejm, Określanie stopnia jeziorności
T-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi...
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_W02Definiować i objaśniać zależności w środowisku wodnym Rozpoznawać gatunki zwierząt wodnych Wskazywać możliwości gospodarki wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi
T-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych
T-W-3Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_W03Zna metody ochrony wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi
T-W-4Ochrona czynna i bierna. Kategorie zwierząt i roślin chronionych
T-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_U01Student umie analizować stan zasobów wód Dobrać optymalne metody ochrony wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
BL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
BL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych
T-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_U02Potrafi esploatować zasoby biotyczne wód i prowadzić racjonalną goaspodarkę zasobamiwodnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-A-2Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranej rzeki, Oznakowanie torów wodnych , Podstawy locji, Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranego jeziora, Opracowanie planów zagospodarowania rybackiego wód, Opracowanie zagospodarowania wędkarskiego wód
T-W-2Zagospodarowanie turystyczne, rybackie i wędkarskie rzek i jezior
T-W-3Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych
T-W-1Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_U03Student umie okreslić relacje poimedzy poszczególnymi składnikami środowiska biotycznego i abiotycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych
T-A-1Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych rzek, Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych jezior, Szacowanie wielkości zlewni bezpośredniej i pośredniejm, Określanie stopnia jeziorności
T-W-3Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_K01Dbałość o środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych
T-W-3Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych
T-W-4Ochrona czynna i bierna. Kategorie zwierząt i roślin chronionych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.1_K02Postępowanie w sprawie zagospodarowania zasobów wodnych zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi Postrzeganie relacji pomiędzy zasobami wodnymi a ich zagospodarowaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód
Treści programoweT-W-4Ochrona czynna i bierna. Kategorie zwierząt i roślin chronionych
T-A-2Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranej rzeki, Oznakowanie torów wodnych , Podstawy locji, Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranego jeziora, Opracowanie planów zagospodarowania rybackiego wód, Opracowanie zagospodarowania wędkarskiego wód
T-A-3Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych
T-W-2Zagospodarowanie turystyczne, rybackie i wędkarskie rzek i jezior
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.