Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Aklimatyzacja roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aklimatyzacja roślin
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość fizjologii roślin, podstawowa wiedza z zakresu meteorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student będzie w stanie rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych oraz pozna ich wpływ na wielkość i jakość plonu
C-2Student pozna metody pozwalające na łagodzenie stresu u roślin umożliwiające ich aklimatyzację i adaptację do niekorzystnych warunków środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski.15
15
laboratoria
T-L-1Planowanie, zabezpieczenie oraz prowadzenie upraw gatunków o specyficznych wymaganiach klimatycznych. Hodowla odmian dostosowanych do niekorzystnych warunków środowiska.5
5
wykłady
T-W-1Geografia roślin ogrodniczych. Cel i możliwości aklimatyzacji. Charakterystyka abiotycznych i biotycznych czynników stresowych (nadmiar lub niedobór światła, stres termiczny, brak i nadmiar wody, zasolenie, patogeny). Antropogeniczne czynniki stresowe. Wpływ czynników stresowych na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.10
T-W-2Mrozo i chłodoodporność i wrażliwość. Skutki przegrzewania roślin pod osłonami. Skutki suszy i zatapiania roślin. Wrażliwość roślin na zanieczyszczenie środowiska. Stres oksydacyjny. Mechanizmy nabywania odporności roślin na stres. Reakcje fenotypowe i genotypowe.5
T-W-3Zasady uprawy wybranych gatunków ciepłolubnych w warunkach klimatycznych Polski.5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
A-A-3Udział w konsultacjach5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa5
A-L-3Udział w konsultacjach5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie się do zajęć10
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, knonwensatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O6.1_W01
Student zna cel i możliwośći aklimatyzacji roślin. Ma wiedzę o stresach biotycznych i abiotycznych zagrażających uprawom roślin. Zna mechanizmy odpornościowe i obronne roślin.
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-1
BL_2A_BLR-S-O6.1_W02
Zna metody wspomagające aklimatyzację i adaptację roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2T-A-1, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O6.1_U01
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1
BL_2A_BLR-S-O6.1_U02
Student potrafi dobrać i zastosować metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację.
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-L-1, T-A-1M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O6.1_K01
Student w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych związanych z aklimatyzacją roślin wykorzystuje podejście naukowe i korzysta ze zdobytej wiedzy
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-2, C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O6.1_W01
Student zna cel i możliwośći aklimatyzacji roślin. Ma wiedzę o stresach biotycznych i abiotycznych zagrażających uprawom roślin. Zna mechanizmy odpornościowe i obronne roślin.
2,0nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić podstawowe stresory i ich wpływ na rośliny, zna podstawowe mechanizmy odpornościowe i obronne roślin
3,5student wymienia większość stresorów, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych i mechanizmy obronne roślin
4,5student opanował wiedze na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
BL_2A_BLR-S-O6.1_W02
Zna metody wspomagające aklimatyzację i adaptację roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe metody aklimatyzacji i adaptacji roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska
3,5student zna najważniejsze metod y aklimatyzacji roślin
4,0student opanował wiedze dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi dobrać podstawowe metody wspomagające aklimatyzacje roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu na dobrym poziomie, zna większość metod wspomagających aklimatyzacje roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska
5,0student bardzo dobrze opanował wiedze z zakresu omawianego tematu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami uprawnymi, a środowiskiem uprawy, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O6.1_U01
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu.
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym.
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia.
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań.
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, samodzielnie potrafi wnioskować i planować działanie pomagające osiągnąc zamierzony efekt.
5,0student opanował bardzo dobrze wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące w pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów.
BL_2A_BLR-S-O6.1_U02
Student potrafi dobrać i zastosować metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację.
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację
3,5student potrafi dobrać wiekszość metod agrotechnicznych wspomagających aklimatyzację roślin
4,0student prawidłowo dobiera metody aklimatyzacji i adaptacji roślin w zależności od gatunku
4,5student posiada umiejętność doboru metod aklimatyzacji, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod aklimatyzacji, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O6.1_K01
Student w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych związanych z aklimatyzacją roślin wykorzystuje podejście naukowe i korzysta ze zdobytej wiedzy
2,0nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe procesy i zjawiska związane z aklimatyzacją roślin
3,5student potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia zwiazane z aklimatyzacją roślin
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student opanował wiedze na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów

Literatura podstawowa

  1. Kołota E., Orłowski M., Osińska M., Warzywnictwo, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994
  2. Kołodziej B. (red), Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010
  3. Pieniążek S. A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
  4. Górecki R., Grzsiuk S., Fizjologia plonowania roślin, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2002
  5. Ładyżyński A, Chemia i fizjologia owoców i warzyw, PWRiL, Warszawa, 1990
  6. Niemirowicz-Szczytt K., Hodowla roślin, Wyd. SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, Biuletnyn IHAR, Puławy, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie, zabezpieczenie oraz prowadzenie upraw gatunków o specyficznych wymaganiach klimatycznych. Hodowla odmian dostosowanych do niekorzystnych warunków środowiska.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geografia roślin ogrodniczych. Cel i możliwości aklimatyzacji. Charakterystyka abiotycznych i biotycznych czynników stresowych (nadmiar lub niedobór światła, stres termiczny, brak i nadmiar wody, zasolenie, patogeny). Antropogeniczne czynniki stresowe. Wpływ czynników stresowych na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.10
T-W-2Mrozo i chłodoodporność i wrażliwość. Skutki przegrzewania roślin pod osłonami. Skutki suszy i zatapiania roślin. Wrażliwość roślin na zanieczyszczenie środowiska. Stres oksydacyjny. Mechanizmy nabywania odporności roślin na stres. Reakcje fenotypowe i genotypowe.5
T-W-3Zasady uprawy wybranych gatunków ciepłolubnych w warunkach klimatycznych Polski.5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
A-A-3Udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa5
A-L-3Udział w konsultacjach5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie się do zajęć10
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.1_W01Student zna cel i możliwośći aklimatyzacji roślin. Ma wiedzę o stresach biotycznych i abiotycznych zagrażających uprawom roślin. Zna mechanizmy odpornościowe i obronne roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student będzie w stanie rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych oraz pozna ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Treści programoweT-W-1Geografia roślin ogrodniczych. Cel i możliwości aklimatyzacji. Charakterystyka abiotycznych i biotycznych czynników stresowych (nadmiar lub niedobór światła, stres termiczny, brak i nadmiar wody, zasolenie, patogeny). Antropogeniczne czynniki stresowe. Wpływ czynników stresowych na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
T-W-2Mrozo i chłodoodporność i wrażliwość. Skutki przegrzewania roślin pod osłonami. Skutki suszy i zatapiania roślin. Wrażliwość roślin na zanieczyszczenie środowiska. Stres oksydacyjny. Mechanizmy nabywania odporności roślin na stres. Reakcje fenotypowe i genotypowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, knonwensatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić podstawowe stresory i ich wpływ na rośliny, zna podstawowe mechanizmy odpornościowe i obronne roślin
3,5student wymienia większość stresorów, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych i mechanizmy obronne roślin
4,5student opanował wiedze na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.1_W02Zna metody wspomagające aklimatyzację i adaptację roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody pozwalające na łagodzenie stresu u roślin umożliwiające ich aklimatyzację i adaptację do niekorzystnych warunków środowiska
Treści programoweT-A-1Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski.
T-W-3Zasady uprawy wybranych gatunków ciepłolubnych w warunkach klimatycznych Polski.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, knonwensatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe metody aklimatyzacji i adaptacji roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska
3,5student zna najważniejsze metod y aklimatyzacji roślin
4,0student opanował wiedze dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi dobrać podstawowe metody wspomagające aklimatyzacje roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu na dobrym poziomie, zna większość metod wspomagających aklimatyzacje roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska
5,0student bardzo dobrze opanował wiedze z zakresu omawianego tematu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami uprawnymi, a środowiskiem uprawy, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.1_U01Student potrafi rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Student będzie w stanie rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych oraz pozna ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Treści programoweT-W-2Mrozo i chłodoodporność i wrażliwość. Skutki przegrzewania roślin pod osłonami. Skutki suszy i zatapiania roślin. Wrażliwość roślin na zanieczyszczenie środowiska. Stres oksydacyjny. Mechanizmy nabywania odporności roślin na stres. Reakcje fenotypowe i genotypowe.
T-A-1Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski.
T-W-3Zasady uprawy wybranych gatunków ciepłolubnych w warunkach klimatycznych Polski.
T-W-1Geografia roślin ogrodniczych. Cel i możliwości aklimatyzacji. Charakterystyka abiotycznych i biotycznych czynników stresowych (nadmiar lub niedobór światła, stres termiczny, brak i nadmiar wody, zasolenie, patogeny). Antropogeniczne czynniki stresowe. Wpływ czynników stresowych na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, knonwensatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu.
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym.
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia.
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań.
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, samodzielnie potrafi wnioskować i planować działanie pomagające osiągnąc zamierzony efekt.
5,0student opanował bardzo dobrze wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące w pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.1_U02Student potrafi dobrać i zastosować metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody pozwalające na łagodzenie stresu u roślin umożliwiające ich aklimatyzację i adaptację do niekorzystnych warunków środowiska
Treści programoweT-L-1Planowanie, zabezpieczenie oraz prowadzenie upraw gatunków o specyficznych wymaganiach klimatycznych. Hodowla odmian dostosowanych do niekorzystnych warunków środowiska.
T-A-1Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację
3,5student potrafi dobrać wiekszość metod agrotechnicznych wspomagających aklimatyzację roślin
4,0student prawidłowo dobiera metody aklimatyzacji i adaptacji roślin w zależności od gatunku
4,5student posiada umiejętność doboru metod aklimatyzacji, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod aklimatyzacji, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.1_K01Student w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych związanych z aklimatyzacją roślin wykorzystuje podejście naukowe i korzysta ze zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody pozwalające na łagodzenie stresu u roślin umożliwiające ich aklimatyzację i adaptację do niekorzystnych warunków środowiska
C-1Student będzie w stanie rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych oraz pozna ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Treści programoweT-W-1Geografia roślin ogrodniczych. Cel i możliwości aklimatyzacji. Charakterystyka abiotycznych i biotycznych czynników stresowych (nadmiar lub niedobór światła, stres termiczny, brak i nadmiar wody, zasolenie, patogeny). Antropogeniczne czynniki stresowe. Wpływ czynników stresowych na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
T-L-1Planowanie, zabezpieczenie oraz prowadzenie upraw gatunków o specyficznych wymaganiach klimatycznych. Hodowla odmian dostosowanych do niekorzystnych warunków środowiska.
T-W-2Mrozo i chłodoodporność i wrażliwość. Skutki przegrzewania roślin pod osłonami. Skutki suszy i zatapiania roślin. Wrażliwość roślin na zanieczyszczenie środowiska. Stres oksydacyjny. Mechanizmy nabywania odporności roślin na stres. Reakcje fenotypowe i genotypowe.
T-W-3Zasady uprawy wybranych gatunków ciepłolubnych w warunkach klimatycznych Polski.
T-A-1Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, knonwensatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe procesy i zjawiska związane z aklimatyzacją roślin
3,5student potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia zwiazane z aklimatyzacją roślin
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student opanował wiedze na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów