Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna w środowisku przyrodniczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna w środowisku przyrodniczym
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gleboznawstwa i agrometeorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych
C-2ocena stanu środowiska wodno-glebowego
C-3ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praca na mapach, zlewniach rzecznych4
T-A-2Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek5
T-A-3Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych6
15
laboratoria
T-L-1Sytemy nawadnijace- obliczenia nawodnień mechanicznych5
5
wykłady
T-W-1Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia , zrównoważony rozwój a gospodarka wodna2
T-W-2Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne3
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko3
T-W-4Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych2
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb2
T-W-6Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia3
T-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace3
T-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do ćwiczeń3
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów wejściowych6
A-A-3realizacja zadań projektowych6
A-A-4przygotowania do kolokwium4
A-A-5Dokończenie projektów realizowanych na ćwiczeniach6
A-A-6Pozyskiwanie danych hydrologicznych5
30
laboratoria
A-L-1realizacja projektów systemów odwadniających8
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3Zaliczenie projektu2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie pismiennictwa15
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_W03
wiedza na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
BL_2A_W09, BL_2A_W03, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-3, C-2, C-1T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_U01
umiejętność oceny stanu środowiska wodnego i jego wpływu na środowisko przyrodnicze powiązan
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-3, C-1T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić działalność człowieka w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_W03
wiedza na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
2,0nie ma wiedzy na temat czynników wpływających na gospodarowanie wodami w środowisku przxyrodniczym
3,0ma wiedzę na temat wpływ czynników antropogenicznych na gospodarkę wodną w środowisku przyrodniczym i możliwości wyboru opowiednich zabiegów melioracyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_U01
umiejętność oceny stanu środowiska wodnego i jego wpływu na środowisko przyrodnicze powiązan
2,0nie ma umiejętności oceny stanu środowiska wodnegoi jego wpływu na środowisko przyrodnicze
3,0posiada umiejętność oceny wpływu gospodarki wodnej, działalności człowieka na środowisko przyrodnicze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić działalność człowieka w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym
2,0nie potrafi ocenić wpływu człowieka na gospodarkę wodną i oddziaływania na środowisko przyrodnicze
3,0posiada kompetencje do oceny wpływ człowieka na gospodarowanie zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1993
  2. Ciepielewski A., Podstawy gospodarowania wodą, SGGW, Warszawa, 1999
  3. Mioduszewski W., Dembek W.,red. naukowa, Woda w obszarach wiejskich, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, IMUZ, Warszawa, Falenty, 2009

Literatura dodatkowa

  1. J.Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  2. Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praca na mapach, zlewniach rzecznych4
T-A-2Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek5
T-A-3Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych6
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sytemy nawadnijace- obliczenia nawodnień mechanicznych5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia , zrównoważony rozwój a gospodarka wodna2
T-W-2Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne3
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko3
T-W-4Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych2
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb2
T-W-6Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia3
T-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace3
T-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do ćwiczeń3
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów wejściowych6
A-A-3realizacja zadań projektowych6
A-A-4przygotowania do kolokwium4
A-A-5Dokończenie projektów realizowanych na ćwiczeniach6
A-A-6Pozyskiwanie danych hydrologicznych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1realizacja projektów systemów odwadniających8
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3Zaliczenie projektu2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie pismiennictwa15
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.3_W03wiedza na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody
C-2ocena stanu środowiska wodno-glebowego
C-1zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych
Treści programoweT-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko
T-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje
T-W-2Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne
T-W-4Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych
T-W-1Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia , zrównoważony rozwój a gospodarka wodna
T-W-6Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb
T-L-1Sytemy nawadnijace- obliczenia nawodnień mechanicznych
T-A-3Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych
T-A-1Praca na mapach, zlewniach rzecznych
T-A-2Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat czynników wpływających na gospodarowanie wodami w środowisku przxyrodniczym
3,0ma wiedzę na temat wpływ czynników antropogenicznych na gospodarkę wodną w środowisku przyrodniczym i możliwości wyboru opowiednich zabiegów melioracyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.3_U01umiejętność oceny stanu środowiska wodnego i jego wpływu na środowisko przyrodnicze powiązan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody
C-1zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych
Treści programoweT-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje
T-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace
T-W-6Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności oceny stanu środowiska wodnegoi jego wpływu na środowisko przyrodnicze
3,0posiada umiejętność oceny wpływu gospodarki wodnej, działalności człowieka na środowisko przyrodnicze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.3_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić działalność człowieka w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2ocena stanu środowiska wodno-glebowego
C-1zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych
C-3ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody
Treści programoweT-W-1Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia , zrównoważony rozwój a gospodarka wodna
T-W-2Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne
T-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje
T-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić wpływu człowieka na gospodarkę wodną i oddziaływania na środowisko przyrodnicze
3,0posiada kompetencje do oceny wpływ człowieka na gospodarowanie zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0