Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Metody produkcji surowic i szczepionek:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody produkcji surowic i szczepionek
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
C-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień2
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek2
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii2
T-A-4Udoskonalanie szczepionek2
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie2
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie2
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt3
15
wykłady
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.2
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych2
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach2
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi2
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów2
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń2
T-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów13
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów19
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.3_W01
student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typów szczepionek, zna kierunki rozwoju wakcynologii, oraz tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego.
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-5, C-3, C-4, C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-A-4, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-W-6, T-A-5, T-A-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1
BL_2A_BLM-S-O5.3_W02
Student zna podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, zna rolę adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zna zasady profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-5, C-3, C-4, C-1T-A-4, T-A-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-W-2, T-A-1, T-A-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.3_U01
Student potrafi klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-5, C-3, C-4, C-1, C-2T-W-7, T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-A-7, T-A-2, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-A-5, T-W-4, T-A-6, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-O5.3_U02
Student interpretuje efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
BL_2A_U08P2A_U01, P2A_U04C-4, C-5, C-3, C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-6, T-W-6, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-W-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.3_K01
student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-4, C-3, C-1, C-2, C-5T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-7, T-A-2, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLM-S-O5.3_K02
Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
BL_2A_K04P2A_K03, P2A_K04C-4, C-1, C-5, C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-W-2, T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.3_W01
student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typów szczepionek, zna kierunki rozwoju wakcynologii, oraz tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozpoznać poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, nie zna kierunków rozwoju wakcynologii, nie tłumaczy zasad uodparniania immunologicznego.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat rozpoznawania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, kierunków rozwoju wakcynologii i zasad uodparniania immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego ; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat rozpoznawania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, kierunków rozwoju wakcynologii i zasad uodparniania immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_2A_BLM-S-O5.3_W02
Student zna podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, zna rolę adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zna zasady profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów
2,0Student nie zna podstaw immunologicznych związanych z produkcją biopreparatów, nie zna roli adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, nie zna zasad profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów
3,0Student wykazuje minimum wiedzy związanej z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstaw immunologicznych związanych z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.3_U01
Student potrafi klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
2,0Student nie potrafi klasyfikować szczepionek i analizować reakcji układu immunologicznego po uodpornieniu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
3,5Student potrafi na średnim poziomie klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
4,5Student potrafi dobrze klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
5,0Student potrafi bardzo dobrze klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
BL_2A_BLM-S-O5.3_U02
Student interpretuje efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
2,0Student nie potrafi interpretować efektu immunologicznego i terapeutycznego podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
4,5Student potrafi dobrze interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.3_K01
student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
2,0Student nie jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
3,0Student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
BL_2A_BLM-S-O5.3_K02
Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
2,0Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, nie wykazuje dbałości o dobrostan zwierząt, nie ma świadomości konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii

Literatura podstawowa

  1. Magdzik W., Naruszewicz-Lesiuk D., Zieliński A., Wakcynologia, Wydawnictwo α-medica Press, Bielsko-Biała, 2007
  2. Mrożek-Budzyn D., Wakcynologia praktyczna, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2009
  3. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  4. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W, Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień2
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek2
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii2
T-A-4Udoskonalanie szczepionek2
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie2
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie2
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.2
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych2
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach2
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi2
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów2
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń2
T-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów13
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów19
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.3_W01student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typów szczepionek, zna kierunki rozwoju wakcynologii, oraz tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
Treści programoweT-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi
T-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów
T-A-4Udoskonalanie szczepionek
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozpoznać poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, nie zna kierunków rozwoju wakcynologii, nie tłumaczy zasad uodparniania immunologicznego.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat rozpoznawania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, kierunków rozwoju wakcynologii i zasad uodparniania immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego ; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat rozpoznawania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, kierunków rozwoju wakcynologii i zasad uodparniania immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.3_W02Student zna podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, zna rolę adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zna zasady profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
C-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
Treści programoweT-A-4Udoskonalanie szczepionek
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach
T-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw immunologicznych związanych z produkcją biopreparatów, nie zna roli adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, nie zna zasad profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów
3,0Student wykazuje minimum wiedzy związanej z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstaw immunologicznych związanych z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.3_U01Student potrafi klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
C-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
Treści programoweT-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów
T-A-4Udoskonalanie szczepionek
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować szczepionek i analizować reakcji układu immunologicznego po uodpornieniu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
3,5Student potrafi na średnim poziomie klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
4,5Student potrafi dobrze klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
5,0Student potrafi bardzo dobrze klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.3_U02Student interpretuje efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
C-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
Treści programoweT-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.
T-A-4Udoskonalanie szczepionek
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować efektu immunologicznego i terapeutycznego podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
4,5Student potrafi dobrze interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.3_K01student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
C-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
C-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi
Treści programoweT-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń
T-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień
T-A-4Udoskonalanie szczepionek
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie
T-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
3,0Student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.3_K02Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek.
C-5Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi
C-2Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek.
C-3Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych.
Treści programoweT-W-1Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom.
T-W-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów
T-W-3Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach
T-A-5Szczepienia i szczepionki na świecie
T-A-2Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek
T-A-6Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie
T-A-1Układ immunologiczny a efekty szczepień
T-A-7Szczepienia i szczepionki dla zwierząt
T-W-2Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych
T-A-4Udoskonalanie szczepionek
T-W-4Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi
T-W-6Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń
T-W-7Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus
T-A-3Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, nie wykazuje dbałości o dobrostan zwierząt, nie ma świadomości konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii