Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Parazytologia systematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia systematyczna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 0,80,59zaliczenie
laboratoriaL2 28 1,20,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Anatomia ptaka
W-2Zoologia bezkręgowców i parazytologia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji3
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych3
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych4
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka6
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka6
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka4
T-L-7Teoretyczne (pisemne) i praktyczne zaliczenie ćwiczeń2
28
wykłady
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)2
T-W-2Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów?2
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa3
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)5
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek4
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia2
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C7_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa
BL_2A_W02, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-4, C-2T-L-5, T-W-3, T-L-4, T-L-6, T-W-4M-1, M-3, M-2S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-C7_W02
Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty
BL_2A_W10, BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2, C-4T-W-1, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-4, T-L-6M-2, M-1S-3, S-2, S-1
BL_2A_BLM-S-C7_W03
Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej
BL_2A_W02, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-3, C-4, C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2M-3, M-2S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLM-S-C7_W04
Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2T-W-2M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C7_U01
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
BL_2A_U06, BL_2A_U16P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U09C-3, C-4, C-1T-L-1M-2, M-3S-2
BL_2A_BLM-S-C7_U02
Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-2, C-4, C-3T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C7_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-2M-2, M-3
BL_2A_BLM-S-C7_K02
W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K06P2A_K06C-3, C-1T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C7_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa
2,0Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,0Student potrafi wymienić niektóre z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
BL_2A_BLM-S-C7_W02
Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnego z omówionych na zajęciach pasożytów.
3,0Student potrafi rozpoznać niektóre z omówionych na zajeciach pasożytów.
3,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
4,0Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
BL_2A_BLM-S-C7_W03
Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej z metod pozyskiwania, utrwalania, barwienia i oznaczania pasożytów.
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej.
3,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz niektóre metody ich utrwalania.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz większość metod ich utrwalania.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania i oznaczania.
BL_2A_BLM-S-C7_W04
Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego
2,0Student nie wie czym jest żywiciel i nie zna podstwowych terminów kladystycznych.
3,0Student wie czym jest żywiciel i zna podstawowe terminy kladystyczne.
3,5Student wie czym jest żywiciel, ale nie potrafi wskazać potencjalnego miejsca żadnego z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca niektórych z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,5Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca większości z nich w systematyce świata zwierzęcego.
5,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca wszystkich z nich w systematyce świata zwierzęcego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C7_U01
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii.
BL_2A_BLM-S-C7_U02
Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
2,0Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych.
3,0Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
3,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
4,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych.
4,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
5,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C7_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
2,0
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLM-S-C7_K02
W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
2,0
3,0W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
  2. K. Niewiadomska i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
  3. Deryło A. (red.), Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji3
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych3
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych4
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka6
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka6
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka4
T-L-7Teoretyczne (pisemne) i praktyczne zaliczenie ćwiczeń2
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)2
T-W-2Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów?2
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa3
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)5
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek4
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_W01Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
Treści programoweT-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,0Student potrafi wymienić niektóre z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_W02Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
Treści programoweT-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)
T-W-3Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka
T-W-4Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata)
T-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnego z omówionych na zajęciach pasożytów.
3,0Student potrafi rozpoznać niektóre z omówionych na zajeciach pasożytów.
3,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
4,0Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_W03Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
C-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
Treści programoweT-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji
T-W-1Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej)
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
Metody nauczaniaM-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej z metod pozyskiwania, utrwalania, barwienia i oznaczania pasożytów.
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej.
3,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz niektóre metody ich utrwalania.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz większość metod ich utrwalania.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania i oznaczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_W04Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
Treści programoweT-W-2Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym jest żywiciel i nie zna podstwowych terminów kladystycznych.
3,0Student wie czym jest żywiciel i zna podstawowe terminy kladystyczne.
3,5Student wie czym jest żywiciel, ale nie potrafi wskazać potencjalnego miejsca żadnego z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca niektórych z nich w systematyce świata zwierzęcego.
4,5Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca większości z nich w systematyce świata zwierzęcego.
5,0Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca wszystkich z nich w systematyce świata zwierzęcego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_U01Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
C-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
Treści programoweT-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_U02Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-4Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne
C-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
Treści programoweT-L-6Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka
T-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych
T-L-4Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
T-L-5Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka
Metody nauczaniaM-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych.
3,0Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
3,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
4,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych.
4,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
5,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-2Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych
C-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
Treści programoweT-L-3Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C7_K02W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
C-1Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów
Treści programoweT-L-1Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji
T-L-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5
4,0
4,5
5,0