Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Mechanizmy ewolucji genomów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy ewolucji genomów
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 1,20,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,80,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki ogólnej i genomiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
C-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.2
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.2
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.2
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.2
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-7Choroby genomowe i ich ewolucja.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.2
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.2
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.2
T-W-7Ewolucja na poziomie chromosomalnym2
T-W-8Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.4
T-W-9Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane.3
T-W-10DNA "samoubne" i "śmieciowe" w genomach eukariotycznych, pochodzenie i funkcje.2
T-W-11Ewolucja "pasozytów genomowych". Elemety ruchome. Chromosomy B2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury4
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Konsultacje1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Zaliczenie1
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocana aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
BL_2A_W01, BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-2T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-A-3, T-W-1M-1S-3
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W02
Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
BL_2A_W03, BL_2A_W05, BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-9, T-A-1, T-W-8, T-A-3M-2, M-1S-3
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W03
Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
BL_2A_W01, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-4, T-A-2M-1, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U01
Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-5, T-A-4M-2S-1
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U02
Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
BL_2A_U13, BL_2A_U01, BL_2A_U09P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07C-2T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-W-6M-4S-1
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U03
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
BL_2A_U11, BL_2A_U09P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-2T-W-11, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-7, T-W-5, T-W-10M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.3_K01
Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-9, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-8M-1, M-4S-1
BL_2A_BLZ-S-O4.3_K03
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-2T-A-5, T-W-3, T-W-10, T-A-7, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-3, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Zna pojęcie genomu i potrafi go zdefiniować w róznych aspektach
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W02
Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
2,0Nie zna żadnych metod analizy genomu
3,0Potrafi wymienić metody analizy genomu
3,5Potrafi wymienić kilka metod analiz genomu i je opisać
4,0Zna wiele metod analziy genomu.
4,5Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań.
5,0Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań. Potrafi argumentowac swój wybór.
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W03
Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
2,0Nie wie, że w genomie zachodzą zmiany.
3,0Wie, że w genomie zachodzą zmiany podczas ewolucji.
3,5Potrafi wymienić jakie zmiany zachodzą w genomie podczas ewolucji.
4,0Potrafi opisać niektóre mechanizmy zmian w genomie.
4,5Potrafi opisać wiele mechanizmów zmian w genomie.
5,0Potrafi opisywać mechanizmy zmian w genomie z podaniem konkretnych przykładów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U01
Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Wie, że są bazy danych z sekwencjami
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U02
Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
2,0Nie wie jakie są korzyści i zagrożenia wynikające z wiedzy o budowie genomów
3,0Potrafi wymienić kilka korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
3,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
4,0Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać
4,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać i podać konkretne przykłady
5,0Potrafi dysktować nt. korzyści i zagrożeń poznania sekwencji genomów przedstawiając swoje racje, poparte przykładami
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U03
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
2,0Nie wie, że ewolucja przebiegała na poziomie genomu
3,0Wie, że ewolucja dotyczyła zmian w genomie, ale nie wie w jaki spsosób
3,5Potrafi wymienic jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,0Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,5Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu, zna mechanizmy zachodzenia zmian
5,0Potrafi podać zmiany i ich mechanizmy na konkretnych przykładach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.3_K01
Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
2,0Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk
3,0Wykazuje minimalną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
3,5Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,0Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,5Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
5,0Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
BL_2A_BLZ-S-O4.3_K03
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
2,0Nie ma świadomości zróżnicowania genomów
3,0Ma świadomość zróżnicowania genomów, ale nie wie czego dotyczy
3,5Ma świadomość ilościowego i jakościowego zróżnicowania genomów,
4,0Ma świadomość zróżnciowania rzędu wielkości genomów i elemantów składowych
4,5Ma świadomość zróznicowania genomów poparte nielicznymi przykładami
5,0Ma świadomośc zróznicowania genomów poparte klicznymi przykładami

Literatura podstawowa

  1. Brown T. A., Genomy (nowe wydanie), PWN, Warszawa, 2009
  2. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i Ewolucja Molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Krzanowska H., Zarys mechanizmów Ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
  2. Gregory T.R., The Evolution of the Genome, Elsevier, Londyn, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.2
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.2
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.2
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.2
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-7Choroby genomowe i ich ewolucja.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.2
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.2
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.2
T-W-7Ewolucja na poziomie chromosomalnym2
T-W-8Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.4
T-W-9Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane.3
T-W-10DNA "samoubne" i "śmieciowe" w genomach eukariotycznych, pochodzenie i funkcje.2
T-W-11Ewolucja "pasozytów genomowych". Elemety ruchome. Chromosomy B2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury4
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Konsultacje1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Zaliczenie1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_W01Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Treści programoweT-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.
T-W-9Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane.
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.
T-W-7Ewolucja na poziomie chromosomalnym
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Zna pojęcie genomu i potrafi go zdefiniować w róznych aspektach
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_W02Charkteryzowanie metod pozwalających na analizę genomów i ich porównanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Treści programoweT-W-9Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane.
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.
T-W-8Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych metod analizy genomu
3,0Potrafi wymienić metody analizy genomu
3,5Potrafi wymienić kilka metod analiz genomu i je opisać
4,0Zna wiele metod analziy genomu.
4,5Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań.
5,0Zna wiele metod analizy genomu i potrafi wybrać odpowiednią z nich do danych badań. Potrafi argumentowac swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_W03Objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Treści programoweT-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.
T-W-10DNA "samoubne" i "śmieciowe" w genomach eukariotycznych, pochodzenie i funkcje.
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.
T-W-5Powstawanie nowych genów.
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.
T-W-11Ewolucja "pasozytów genomowych". Elemety ruchome. Chromosomy B
T-W-7Ewolucja na poziomie chromosomalnym
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że w genomie zachodzą zmiany.
3,0Wie, że w genomie zachodzą zmiany podczas ewolucji.
3,5Potrafi wymienić jakie zmiany zachodzą w genomie podczas ewolucji.
4,0Potrafi opisać niektóre mechanizmy zmian w genomie.
4,5Potrafi opisać wiele mechanizmów zmian w genomie.
5,0Potrafi opisywać mechanizmy zmian w genomie z podaniem konkretnych przykładów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_U01Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Treści programoweT-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Wie, że są bazy danych z sekwencjami
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_U02Umiejętność oceny korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Treści programoweT-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jakie są korzyści i zagrożenia wynikające z wiedzy o budowie genomów
3,0Potrafi wymienić kilka korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
3,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów
4,0Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać
4,5Potrafi wymienić wiele korzyści i zagrożeń wynikających z wiedzy o budowie genomów oraz je opisać i podać konkretne przykłady
5,0Potrafi dysktować nt. korzyści i zagrożeń poznania sekwencji genomów przedstawiając swoje racje, poparte przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_U03Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
BL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Treści programoweT-W-11Ewolucja "pasozytów genomowych". Elemety ruchome. Chromosomy B
T-W-7Ewolucja na poziomie chromosomalnym
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.
T-A-7Choroby genomowe i ich ewolucja.
T-W-5Powstawanie nowych genów.
T-W-10DNA "samoubne" i "śmieciowe" w genomach eukariotycznych, pochodzenie i funkcje.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że ewolucja przebiegała na poziomie genomu
3,0Wie, że ewolucja dotyczyła zmian w genomie, ale nie wie w jaki spsosób
3,5Potrafi wymienic jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,0Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu
4,5Wymienia i opisuje jakie zmiany dokonują się podczas ewolucji genomu, zna mechanizmy zachodzenia zmian
5,0Potrafi podać zmiany i ich mechanizmy na konkretnych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_K01Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Treści programoweT-W-9Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane.
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.
T-W-8Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk
3,0Wykazuje minimalną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
3,5Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,0Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,5Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
5,0Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.3_K03Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Treści programoweT-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.
T-W-10DNA "samoubne" i "śmieciowe" w genomach eukariotycznych, pochodzenie i funkcje.
T-A-7Choroby genomowe i ich ewolucja.
T-W-9Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane.
T-W-8Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.
T-W-11Ewolucja "pasozytów genomowych". Elemety ruchome. Chromosomy B
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.
T-W-7Ewolucja na poziomie chromosomalnym
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zróżnicowania genomów
3,0Ma świadomość zróżnicowania genomów, ale nie wie czego dotyczy
3,5Ma świadomość ilościowego i jakościowego zróżnicowania genomów,
4,0Ma świadomość zróżnciowania rzędu wielkości genomów i elemantów składowych
4,5Ma świadomość zróznicowania genomów poparte nielicznymi przykładami
5,0Ma świadomośc zróznicowania genomów poparte klicznymi przykładami