Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody gospodarowania w produkcji rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody gospodarowania w produkcji rolniczej
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,20,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi celami rolnictwa ekologicznego: produkcji żywności bez zastosowania wszelkiego rodzaju środków chemicznych oraz ochrony środowiska. W związku ze wzrostem zapotrzebowania na produkty ekologiczne oraz ze względu na ochronę środowiska istnieje potrzeba zapoznania studentów z tego typu rolnictwem, tak odmiennego od rolnictwa konwencjonalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przestawianie gospodarstwa na metody ekologiczne3
T-A-2Oznakowanie i etykietowanie produktów rolnictwa ekologicznego. Promocja biorolnictwa i produkty regionalne3
T-A-3Walory odżywcze produktów ekologicznych3
T-A-4Żywność ekologiczna w w opinii naukowców i konsumentów, motywy jej zakupu i konsumenci żywności ekologicznej2
T-A-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1W ramach ćwiczeń laboratoryjnych przewidziano wyjazd do gospodarstwach ekologicznego5
5
wykłady
T-W-1Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej3
T-W-2Różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym.2
T-W-3Cele rolnictwa ekologicznego oraz korzyści wynikające z upowszechniania rolnictwa ekologicznego dla społeczeństwa i środowiska3
T-W-4Rolnictwo ekologiczne w Polsce i na świecie. Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologiczej na obszrach rolniczych w Polsce3
T-W-5Zasady uzyskiwania produktów roślinnych w gospodarstwach ekologicznych, ich ochrony, stosowanie biopreparatów3
T-W-6Zachowanie, znaczenie i ochrona naturalnych łąk i pastwisk.2
T-W-7Zasady uzyskiwania produktów zwierzęcych w gospdarstwach ekologicznych3
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-3Przygotowanie do dyskusji2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
24
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach5
A-L-2Zaliczenie ćwiczeń1
6
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.2_W01
W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin i zwierząt przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z żywnością ekologiczną
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.2_U01
Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska rolniczego i produkcję żywności
BL_2A_U13, BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-A-3M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.2_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.2_W01
W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin i zwierząt przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z żywnością ekologiczną
2,0Student nie definiuje podstawowych zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego
3,0Student definuje tylko niektóre zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, nie potrafi ich wszystkich wytłumaczyć
3,5Student definiuje tylko niektóre zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi je prawidłowo tłumaczyć
4,0Student definiuje większość zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, nie wszystkie potrafi prawidłowo tłumaczyć
4,5Student definiuje wszystkie zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi większość prawidłowo tłumaczyć
5,0Student definiuje wszystkie zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi je wszystkie prawidłowo tłumaczyć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.2_U01
Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska rolniczego i produkcję żywności
2,0Student nie potrafi logicznie ocenić czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
3,0Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływających na stan środowiska
3,5Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
4,0Student potrafi logicznie ocenić większość czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
4,5Student potrafi logicznie ocenić wszystkie czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności
5,0Student potrafi logicznie ocenić czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności oraz umiejętnie korzystać z dodatkowych materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.2_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego
5,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Kalinowska A., Ekologia - wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa, Chłodna 29, 1992, I
  2. Siebeneicher G.E. i in., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  3. Piekut K., Pawluśkiewicz B., Rolnicze podstawy kształtowania środowiska, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyńska B., Przekształcanie gospodarstwa konwencjonalnego na produkcję ekologiczną, Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Minikowo, 2007, I
  2. Denisowski A., Rolnictwo ekologiczne, ODR, Koszalin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przestawianie gospodarstwa na metody ekologiczne3
T-A-2Oznakowanie i etykietowanie produktów rolnictwa ekologicznego. Promocja biorolnictwa i produkty regionalne3
T-A-3Walory odżywcze produktów ekologicznych3
T-A-4Żywność ekologiczna w w opinii naukowców i konsumentów, motywy jej zakupu i konsumenci żywności ekologicznej2
T-A-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1W ramach ćwiczeń laboratoryjnych przewidziano wyjazd do gospodarstwach ekologicznego5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej3
T-W-2Różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym.2
T-W-3Cele rolnictwa ekologicznego oraz korzyści wynikające z upowszechniania rolnictwa ekologicznego dla społeczeństwa i środowiska3
T-W-4Rolnictwo ekologiczne w Polsce i na świecie. Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologiczej na obszrach rolniczych w Polsce3
T-W-5Zasady uzyskiwania produktów roślinnych w gospodarstwach ekologicznych, ich ochrony, stosowanie biopreparatów3
T-W-6Zachowanie, znaczenie i ochrona naturalnych łąk i pastwisk.2
T-W-7Zasady uzyskiwania produktów zwierzęcych w gospdarstwach ekologicznych3
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-3Przygotowanie do dyskusji2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach5
A-L-2Zaliczenie ćwiczeń1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.2_W01W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin i zwierząt przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z żywnością ekologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi celami rolnictwa ekologicznego: produkcji żywności bez zastosowania wszelkiego rodzaju środków chemicznych oraz ochrony środowiska. W związku ze wzrostem zapotrzebowania na produkty ekologiczne oraz ze względu na ochronę środowiska istnieje potrzeba zapoznania studentów z tego typu rolnictwem, tak odmiennego od rolnictwa konwencjonalnego
Treści programoweT-W-2Różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym.
T-W-3Cele rolnictwa ekologicznego oraz korzyści wynikające z upowszechniania rolnictwa ekologicznego dla społeczeństwa i środowiska
T-W-5Zasady uzyskiwania produktów roślinnych w gospodarstwach ekologicznych, ich ochrony, stosowanie biopreparatów
T-W-6Zachowanie, znaczenie i ochrona naturalnych łąk i pastwisk.
T-W-7Zasady uzyskiwania produktów zwierzęcych w gospdarstwach ekologicznych
T-W-1Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje podstawowych zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego
3,0Student definuje tylko niektóre zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, nie potrafi ich wszystkich wytłumaczyć
3,5Student definiuje tylko niektóre zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi je prawidłowo tłumaczyć
4,0Student definiuje większość zagadnień związanych z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, nie wszystkie potrafi prawidłowo tłumaczyć
4,5Student definiuje wszystkie zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi większość prawidłowo tłumaczyć
5,0Student definiuje wszystkie zagadnienia związane z działalnością człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, potrafi je wszystkie prawidłowo tłumaczyć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.2_U01Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska rolniczego i produkcję żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi celami rolnictwa ekologicznego: produkcji żywności bez zastosowania wszelkiego rodzaju środków chemicznych oraz ochrony środowiska. W związku ze wzrostem zapotrzebowania na produkty ekologiczne oraz ze względu na ochronę środowiska istnieje potrzeba zapoznania studentów z tego typu rolnictwem, tak odmiennego od rolnictwa konwencjonalnego
Treści programoweT-A-4Żywność ekologiczna w w opinii naukowców i konsumentów, motywy jej zakupu i konsumenci żywności ekologicznej
T-A-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną
T-A-1Przestawianie gospodarstwa na metody ekologiczne
T-W-1Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej
T-A-3Walory odżywcze produktów ekologicznych
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi logicznie ocenić czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
3,0Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływających na stan środowiska
3,5Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
4,0Student potrafi logicznie ocenić większość czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
4,5Student potrafi logicznie ocenić wszystkie czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności
5,0Student potrafi logicznie ocenić czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności oraz umiejętnie korzystać z dodatkowych materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.2_K01Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi celami rolnictwa ekologicznego: produkcji żywności bez zastosowania wszelkiego rodzaju środków chemicznych oraz ochrony środowiska. W związku ze wzrostem zapotrzebowania na produkty ekologiczne oraz ze względu na ochronę środowiska istnieje potrzeba zapoznania studentów z tego typu rolnictwem, tak odmiennego od rolnictwa konwencjonalnego
Treści programoweT-W-1Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej
T-W-3Cele rolnictwa ekologicznego oraz korzyści wynikające z upowszechniania rolnictwa ekologicznego dla społeczeństwa i środowiska
T-A-3Walory odżywcze produktów ekologicznych
T-A-4Żywność ekologiczna w w opinii naukowców i konsumentów, motywy jej zakupu i konsumenci żywności ekologicznej
T-W-2Różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym.
T-W-4Rolnictwo ekologiczne w Polsce i na świecie. Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologiczej na obszrach rolniczych w Polsce
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego
5,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego, kreatywny