Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Bioterroryzm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioterroryzm
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikrobiologi, biochemii oraz genetyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie technik i metod laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii i genetyce.
C-2Pokazanie zagrożeń jakie niesie broń biologiczna
C-3Ukazanie mozliwości zapobiegania poważnym zagrożeniom związanym z substancjami niebezpiecznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. Poziomy bezpieczeństwa biologicznego.2
T-A-2Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum.2
T-A-3Zagrożenia wynikające z zakażeniem tularemią oraz brucelloza.2
T-A-4Zagrożenia wynikające z zakażeniem dżumą i cholerą.2
T-A-5Wirus ospy, wirusowe gorączki krwotoczne. Pozostałe czynniki biologiczne, które mogą być wykorzystane jako broń biologiczna.2
10
wykłady
T-W-1Definicja oraz istota bioterroryzmu. Historia użycia broni biologicznej. Fakty i mity określające bioterroryzm.2
T-W-2Potencjalne czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna.2
T-W-3Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń.2
T-W-4Przykłady ekstremalnych planów użycia broni biologicznej. Schemat postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.2
T-W-5Detekcja i identyfikacja ataku biologicznego, jak również perspektywy ich rozwoju.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia treści audytoriów3
A-A-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia treści wykładów3
A-W-3Konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy wsparty dyskusją
M-3Ćwiczenia audytoryjne powadzące do dyskusji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdzanie wiedzy z zajęć poprzednich
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W01
Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3, C-1, C-2T-A-5, T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W02
W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2, C-1, C-3T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.3_U01
Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem jakim powinien charakteryzowac sie każdy biolog. Dzięki uzyskanej wiedzy o broni biologicznej wie jak należy postępowac z materiałem biologicznym aby nie spowodowac zagrożenia.
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07
BL_2A_BLZ-S-O8.3_U02
Student potrafi zdefiniować zagrożenia wynikające z zakażenia m.in. tularemią, bruceloza czy dżumą, jak również innymi substancjami biologicznymi, które mogą posłuzyć jako broń biologiczna
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.3_K01
Student rozumie potrzebę studiowania i poznawania procesów biologicznych, wie że niewłaściwe stosowanie prowadzi do zagrożen
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W01
Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem.
2,0
3,0Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W02
W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
2,0
3,0W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janusz Kocik, Bioterroryzm, Wydawnictwo PZWL, 2002
  2. Paweł Kępa, Bioterroryzm, Polska wobec użycia broni biologicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kurt Langbein, Bioterroryzm, MUZA, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. Poziomy bezpieczeństwa biologicznego.2
T-A-2Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum.2
T-A-3Zagrożenia wynikające z zakażeniem tularemią oraz brucelloza.2
T-A-4Zagrożenia wynikające z zakażeniem dżumą i cholerą.2
T-A-5Wirus ospy, wirusowe gorączki krwotoczne. Pozostałe czynniki biologiczne, które mogą być wykorzystane jako broń biologiczna.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja oraz istota bioterroryzmu. Historia użycia broni biologicznej. Fakty i mity określające bioterroryzm.2
T-W-2Potencjalne czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna.2
T-W-3Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń.2
T-W-4Przykłady ekstremalnych planów użycia broni biologicznej. Schemat postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.2
T-W-5Detekcja i identyfikacja ataku biologicznego, jak również perspektywy ich rozwoju.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia treści audytoriów3
A-A-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia treści wykładów3
A-W-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.3_W01Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3Ukazanie mozliwości zapobiegania poważnym zagrożeniom związanym z substancjami niebezpiecznymi.
C-1Przedstawienie technik i metod laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii i genetyce.
C-2Pokazanie zagrożeń jakie niesie broń biologiczna
Treści programoweT-A-5Wirus ospy, wirusowe gorączki krwotoczne. Pozostałe czynniki biologiczne, które mogą być wykorzystane jako broń biologiczna.
T-W-2Potencjalne czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna.
T-A-4Zagrożenia wynikające z zakażeniem dżumą i cholerą.
T-A-1Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. Poziomy bezpieczeństwa biologicznego.
T-A-3Zagrożenia wynikające z zakażeniem tularemią oraz brucelloza.
T-W-4Przykłady ekstremalnych planów użycia broni biologicznej. Schemat postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
T-W-5Detekcja i identyfikacja ataku biologicznego, jak również perspektywy ich rozwoju.
T-W-1Definicja oraz istota bioterroryzmu. Historia użycia broni biologicznej. Fakty i mity określające bioterroryzm.
T-A-2Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum.
T-W-3Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy wsparty dyskusją
M-3Ćwiczenia audytoryjne powadzące do dyskusji
M-1Wykład informacyjny / prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdzanie wiedzy z zajęć poprzednich
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.3_W02W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Pokazanie zagrożeń jakie niesie broń biologiczna
C-1Przedstawienie technik i metod laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii i genetyce.
C-3Ukazanie mozliwości zapobiegania poważnym zagrożeniom związanym z substancjami niebezpiecznymi.
Treści programoweT-A-2Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum.
T-W-1Definicja oraz istota bioterroryzmu. Historia użycia broni biologicznej. Fakty i mity określające bioterroryzm.
T-W-4Przykłady ekstremalnych planów użycia broni biologicznej. Schemat postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
T-A-5Wirus ospy, wirusowe gorączki krwotoczne. Pozostałe czynniki biologiczne, które mogą być wykorzystane jako broń biologiczna.
T-W-5Detekcja i identyfikacja ataku biologicznego, jak również perspektywy ich rozwoju.
T-A-3Zagrożenia wynikające z zakażeniem tularemią oraz brucelloza.
T-A-1Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. Poziomy bezpieczeństwa biologicznego.
T-A-4Zagrożenia wynikające z zakażeniem dżumą i cholerą.
T-W-3Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń.
T-W-2Potencjalne czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy wsparty dyskusją
M-3Ćwiczenia audytoryjne powadzące do dyskusji
M-1Wykład informacyjny / prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdzanie wiedzy z zajęć poprzednich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.3_U01Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem jakim powinien charakteryzowac sie każdy biolog. Dzięki uzyskanej wiedzy o broni biologicznej wie jak należy postępowac z materiałem biologicznym aby nie spowodowac zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.3_U02Student potrafi zdefiniować zagrożenia wynikające z zakażenia m.in. tularemią, bruceloza czy dżumą, jak również innymi substancjami biologicznymi, które mogą posłuzyć jako broń biologiczna
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.3_K01Student rozumie potrzebę studiowania i poznawania procesów biologicznych, wie że niewłaściwe stosowanie prowadzi do zagrożen
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania