Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Metody kultur in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody kultur in vitro
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,30,41zaliczenie
wykładyW2 15 0,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami kultur in vitro.
C-2Ukształtowanie umiejętności hodowli komórek in vitro.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do metod kultur in vitro.2
T-L-2Zapoznanie z warunkami prowadzenia hodowli. Przygotowanie narzędzi, naczyń hodowlanych zgodnie z zasadami aseptyki.2
T-L-3Charakterystyka i zakładanie hodowli komórek w zawiesinie.2
T-L-4Utrwalenie komórek z hodowli w zawiesinie.2
T-L-5Charakterystyka hodowli adherentnych. Założenie hodowli komórek ustalonej linii komórkowej.2
T-L-6Założenie hodowli komórek epitelialnych.2
T-L-7Założenie hodowli z eksplantatu.2
T-L-8Założenie pierwotnej hodowli komórek fibroblastopodobnych.2
T-L-9Test żywotności komórek.2
T-L-10Zdolność adhezji komórek w warunkach in vitro.2
T-L-11Technika pasażowania komórek.2
T-L-12Technika bankowania komórek z hodowli in vitro.2
T-L-13Metody identyfikacji zanieczyszczeń w hodowlach in vitro. Testy na wykrywanie mykoplazm.2
T-L-14Metody identyfikacji morfologicznej komórek w hodowli in vitro.4
30
wykłady
T-W-1Kultury in vitro - historia i podstawowe zagadnienia.2
T-W-2Cykl komórkowy 1. Podstawy biochemiczne - mitoza.2
T-W-3Cykl komórkowy 2. Białka związane z fazami cyklu komórkowego.3
T-W-4Wykorzystanie hodowli komórkowych in vitro w otrzymywaniu przeciwciał monoklonalnych.2
T-W-5Hodowle komórek in vitro w tworzeniu sztucznej skóry.2
T-W-6Komórki macierzyste - charakterystyka.2
T-W-7Wykorzystanie komórek macierzystych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.5
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.5
40
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.6
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C8_W01
Objaśnia mechnizmy komórkowe kultur in vitro.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1
BL_2A_BLR-S-C8_W02
Charakteryzuje różne metody kultur in vitro.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-7, T-L-10, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-13, T-L-1, T-L-8, T-L-12, T-L-2, T-L-9, T-L-11, T-L-14M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C8_U01
Nakreśla warunki do przeprowadzenia kultur in vitro.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-9, T-L-7, T-L-11, T-L-10, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość zróżnicowania metod kultur in vitro.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5M-3, M-4, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C8_W01
Objaśnia mechnizmy komórkowe kultur in vitro.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-C8_W02
Charakteryzuje różne metody kultur in vitro.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C8_U01
Nakreśla warunki do przeprowadzenia kultur in vitro.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka, Wydawnictwo CM UMK, Bydgoszcz, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do metod kultur in vitro.2
T-L-2Zapoznanie z warunkami prowadzenia hodowli. Przygotowanie narzędzi, naczyń hodowlanych zgodnie z zasadami aseptyki.2
T-L-3Charakterystyka i zakładanie hodowli komórek w zawiesinie.2
T-L-4Utrwalenie komórek z hodowli w zawiesinie.2
T-L-5Charakterystyka hodowli adherentnych. Założenie hodowli komórek ustalonej linii komórkowej.2
T-L-6Założenie hodowli komórek epitelialnych.2
T-L-7Założenie hodowli z eksplantatu.2
T-L-8Założenie pierwotnej hodowli komórek fibroblastopodobnych.2
T-L-9Test żywotności komórek.2
T-L-10Zdolność adhezji komórek w warunkach in vitro.2
T-L-11Technika pasażowania komórek.2
T-L-12Technika bankowania komórek z hodowli in vitro.2
T-L-13Metody identyfikacji zanieczyszczeń w hodowlach in vitro. Testy na wykrywanie mykoplazm.2
T-L-14Metody identyfikacji morfologicznej komórek w hodowli in vitro.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultury in vitro - historia i podstawowe zagadnienia.2
T-W-2Cykl komórkowy 1. Podstawy biochemiczne - mitoza.2
T-W-3Cykl komórkowy 2. Białka związane z fazami cyklu komórkowego.3
T-W-4Wykorzystanie hodowli komórkowych in vitro w otrzymywaniu przeciwciał monoklonalnych.2
T-W-5Hodowle komórek in vitro w tworzeniu sztucznej skóry.2
T-W-6Komórki macierzyste - charakterystyka.2
T-W-7Wykorzystanie komórek macierzystych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.5
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C8_W01Objaśnia mechnizmy komórkowe kultur in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami kultur in vitro.
Treści programoweT-W-2Cykl komórkowy 1. Podstawy biochemiczne - mitoza.
T-W-3Cykl komórkowy 2. Białka związane z fazami cyklu komórkowego.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C8_W02Charakteryzuje różne metody kultur in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności hodowli komórek in vitro.
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-1Kultury in vitro - historia i podstawowe zagadnienia.
T-W-5Hodowle komórek in vitro w tworzeniu sztucznej skóry.
T-W-6Komórki macierzyste - charakterystyka.
T-W-4Wykorzystanie hodowli komórkowych in vitro w otrzymywaniu przeciwciał monoklonalnych.
T-L-7Założenie hodowli z eksplantatu.
T-L-10Zdolność adhezji komórek w warunkach in vitro.
T-L-6Założenie hodowli komórek epitelialnych.
T-L-4Utrwalenie komórek z hodowli w zawiesinie.
T-L-3Charakterystyka i zakładanie hodowli komórek w zawiesinie.
T-L-5Charakterystyka hodowli adherentnych. Założenie hodowli komórek ustalonej linii komórkowej.
T-L-13Metody identyfikacji zanieczyszczeń w hodowlach in vitro. Testy na wykrywanie mykoplazm.
T-L-1Wprowadzenie do metod kultur in vitro.
T-L-8Założenie pierwotnej hodowli komórek fibroblastopodobnych.
T-L-12Technika bankowania komórek z hodowli in vitro.
T-L-2Zapoznanie z warunkami prowadzenia hodowli. Przygotowanie narzędzi, naczyń hodowlanych zgodnie z zasadami aseptyki.
T-L-9Test żywotności komórek.
T-L-11Technika pasażowania komórek.
T-L-14Metody identyfikacji morfologicznej komórek w hodowli in vitro.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C8_U01Nakreśla warunki do przeprowadzenia kultur in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności hodowli komórek in vitro.
Treści programoweT-L-14Metody identyfikacji morfologicznej komórek w hodowli in vitro.
T-L-13Metody identyfikacji zanieczyszczeń w hodowlach in vitro. Testy na wykrywanie mykoplazm.
T-L-12Technika bankowania komórek z hodowli in vitro.
T-L-6Założenie hodowli komórek epitelialnych.
T-L-8Założenie pierwotnej hodowli komórek fibroblastopodobnych.
T-L-5Charakterystyka hodowli adherentnych. Założenie hodowli komórek ustalonej linii komórkowej.
T-L-2Zapoznanie z warunkami prowadzenia hodowli. Przygotowanie narzędzi, naczyń hodowlanych zgodnie z zasadami aseptyki.
T-L-9Test żywotności komórek.
T-L-7Założenie hodowli z eksplantatu.
T-L-11Technika pasażowania komórek.
T-L-10Zdolność adhezji komórek w warunkach in vitro.
T-L-3Charakterystyka i zakładanie hodowli komórek w zawiesinie.
T-L-1Wprowadzenie do metod kultur in vitro.
T-L-4Utrwalenie komórek z hodowli w zawiesinie.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C8_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość zróżnicowania metod kultur in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności hodowli komórek in vitro.
C-1Zapoznanie studenta z metodami kultur in vitro.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie hodowli komórkowych in vitro w otrzymywaniu przeciwciał monoklonalnych.
T-W-6Komórki macierzyste - charakterystyka.
T-W-7Wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-1Kultury in vitro - historia i podstawowe zagadnienia.
T-W-5Hodowle komórek in vitro w tworzeniu sztucznej skóry.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału.