Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Systematyka wodnych roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systematyka wodnych roślin ozdobnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii, szczególnie hydrobotaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków roślin akwariowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru roślin w ogrodach wodnych |
C-3 | Zapoznaie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Cladophoraceae, Characeae, Hypnaceae, Ricciaceae i Azollaceae Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Alismataceae, Araceae i Nymphaeaceae | 1 |
T-A-2 | Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Acanthaceae , Amarantacea, Aponogetonaoceae, Callitrichaceae i Ceratophyllaceae Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Brassicaceae, Cyperaceae, Elatinaceae i Gentianaceae | 1 |
T-A-3 | Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Hydrocharitaceae, Halorrhagaceae, Lentibulariaceae i Lythraceae Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Gnathostenetroidoidea, Pteridaceae, Pontederiaceae, Potamogetonaceae, Primulaceae i Ranunculaceae | 1 |
T-A-4 | Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Scrophulariaceae, Apiaceae, Amaryllidaceae, Asteracea i Juncaceae | 1 |
T-A-5 | Przegląd systematyczny i przedstawiciele wodnych roślin ozdobnych z rodzin: Lobeliaceae, Monoselaniaceae, Euphorbiaceae, Lamiaceae i Halorgaceae | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przypomnienie podstawowych pojęć i zasad nazewnictwa oraz systematyki roślin; Cechy wyróżniające rośliny ozdobne. Cechy ozdobnych glonów, wątrobowców i paproci wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych | 1 |
T-W-2 | Części ozdobne roślin jednoliściennych i dwuliściennych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych | 1 |
T-W-3 | Przegląd elodeidów, isoetidów, nymfeidów i roślin pleustonowych wykorzystanych w akwariach i oczkach wodnych. Rośliny szuwarowe w oczkach wodnych Sposoby rozmnażania wybranych wodnych roślin ozdobnych. | 1 |
T-W-4 | Zasady doboru gatunków roślin ozdobnych w akwariach i oczkach wodnych | 1 |
T-W-5 | Interakcje międzygatunkowe w akwarium, wykorzystanie oddziaływań allelopatycznych w zachowaniu równowagi biologicznej w akwariach i oczkach wodnych. Wpływ roślin na funkcjonowanie akwarium. Rośliny oczyszczające wodę (usuwanie substancji toksycznych i oczyszczanie wody przez rośliny). | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-4 | Sprawdzian pisemny z zakresu materiału ćw. 1-8 | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 17 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne - metoda podająca z wykorzystaniem środków multimedialnych połączona z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - metoda eksponująca pokazy filmów i materiałów biologicznych, projektowanie kompozycji wodnych roslin ozdobnych w akwarium i oczkach wodnych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne - pokazy przygotowaneych prezentacji i dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aprobata pracy na zajęciach na podstawie praktycznej identyfikacji roślin akwariowych z wykorzystaniem kluczy i atlasów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykłądów i ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja wodnych roślin ozdobnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę w zakresie nazywania, rozpoznawania i charakteryzowania ozdobnych roślin wodnych | BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
BL_2A_BLW-S-O2.3_W02 Student potrafi dobierać rośliny w akwarium i oczkach wodnych, wskazywać ich prefencje siedliskowe oraz objaśniać zasady pielęgnacji tych roślin | BL_2A_W09, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.3_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o ozdobnych roślinach wodnych do projektowania ogrodu roślinnego w akwarium oraz w oczkach wodnych | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-O2.3_U02 Student posiada umiejętnośc przygotowania i przedstawienia prezentacji | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3 | T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie i kreatywnie ukształtuje postawę umożliwiajacą polepszenie estetyki życia | BL_2A_K02, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę w zakresie nazywania, rozpoznawania i charakteryzowania ozdobnych roślin wodnych | 2,0 | Student nie potrafi nazwać, rozpoznać ani scharakteryzować żadnego gatunku wodnej rośliny ozdobnej, z poszczególnych grup systematycznych |
3,0 | Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać pojedyncze gatunki wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych | |
3,5 | Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać i scharakteryzować pojedyncze gatunki wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych | |
4,0 | Student potrafi nazwać w języku polskim oraz rozpoznać i scharakteryzować po kilku przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych | |
4,5 | Student potrafi nazwać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznać i scharakteryzować po kilku przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych | |
5,0 | Student potrafi nazwać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznać i scharakteryzować większość przedsatwicieli gatunków wodnych roślin ozdobnych, z poszczególnych grup systematycznych | |
BL_2A_BLW-S-O2.3_W02 Student potrafi dobierać rośliny w akwarium i oczkach wodnych, wskazywać ich prefencje siedliskowe oraz objaśniać zasady pielęgnacji tych roślin | 2,0 | Student nie zna zasad doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, nie potrafi też wymienić i omówić preferencji siedliskowych tych roślin, nie zna zasad ich pielęgnacji |
3,0 | Student zna bardzo ogólnikowo zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna podstawowe reguły pielęgnacji i ochrony tych roślin, nie potrafi jednak podać żadnych konkteretnych przykładów, które potwierdzałyby ich słuszność | |
3,5 | Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony poszczególnych gatunków roślin, wylicza jedynie pojedyncze przykłady tych roślin, stosując w nazewnictwie nomenklature w języku polskim | |
4,0 | Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony pojedynczych (wybranych przez siebie) gatunków roślin, w nazewnictwie stosuje nomenklaturę w języku polskim i łacinskim | |
4,5 | Student zna szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych, zna indywidualne zasady pielęgnacji i ochrony dowolnych (podanych przez prowadzącego), gatunków roślin, w nazewnictwie stosuje nomenklaturę w języku polskim i łacińskim | |
5,0 | Student znając szczegółowe zasady doboru roślin w akwariach i oczkach wodnych oraz zasady ich pielęgnacji i ochrony, projektuje akwarium roślinne lub ogrody wodne w oczkach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.3_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o ozdobnych roślinach wodnych do projektowania ogrodu roślinnego w akwarium oraz w oczkach wodnych | 2,0 | Student nie potrafi przygotować projektu ani ogrodu akwariowego ani oczka wodnego |
3,0 | Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, nie zna teoretycznych i praktycznych zasad doboru roślin | |
3,5 | Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, zna jedynie teoretyczne zasady doboru roślin | |
4,0 | Student przygotowuje bardzo prosty projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilka gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin | |
4,5 | Student przygotowuje bardziej rozbudowany projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilkanaście gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin | |
5,0 | Student przygotowuje bardziej rozbudowany projekt ogrodu akwariowego i oczka wodnego, w oparciu o kilkanaście gatunków zapoznanych roślin, zna zarówno teoretyczne jak i praktyczne zasady doboru roślin, potrafi analizować i weryfikować zasadność przygotowanego projektu | |
BL_2A_BLW-S-O2.3_U02 Student posiada umiejętnośc przygotowania i przedstawienia prezentacji | 2,0 | Student nie przygotował prezentacji, nie wyszukał i nie korzytał z niezbednych do jej przygotowania materiałów źródłowych |
3,0 | Student przygotował prezentacje bardzo chaotyczną, nieuporzadkowaną i źle zaplanowaną, w jej referoeaniu student posługuje sie jedynie wiernym "odczytywaniem | |
3,5 | Student przygotował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowana preznetację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student posługuje sie nadal bietrnym czytaniem, bez własnych komentarzy | |
4,0 | Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student posługuje się, choć w mniejszym stopniu, czytaniem, ale także preznentuje i rozwija własną ocenę | |
4,5 | Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student swobodnie preznentuje i rozwija własną ocenę | |
5,0 | Student przygował uporządkowaną, logicznie zaplanowaną i opracowaną prezentację, w oparciu o właściwie wykorzystany materiał źródłowy, w jej referowaniu student swobodnie preznentuje i rozwija własną ocenę, potrafi komentować jej treść, a także prowadzić dyskusję ze słuchaczami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie i kreatywnie ukształtuje postawę umożliwiajacą polepszenie estetyki życia | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości w kreatywnym kształtowaniu postawy umożliwiającej polepszenie estetyki życia poprzez rozwój hobby akwarystycznego |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość w kreatywnym kształtowaniu postawy umożliwiającej polepszenie estetyki życia poprzez rozwój hobby akwarystycznego |
Literatura podstawowa
- Kornobis S., Podwodny ogród. Dobór i uprawa roślin w akwarium., Wyd. Medix Plus, 1996
- Frey H., Akwarium słodkowodne, Wyd. Sport i Turystyka, Warszawa, 1990
- Walstad D., Rośliny w akwarium. Ekologia roślin wodnych dla akwarystów, Oriol, Kórnik, 2007
- Bogusławska M., Wilkaniec A., Ogród wodny, Wyd. Działkowiec, Warszawa, 2003, ISBN 83-918529-6-2