Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Ssaki morskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ssaki morskie | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu anatomia zwierząt |
W-2 | podstawowa wiedza z przedmiotu fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z anatomicznym i fizjologicznym przystosowaniem ssaków do życia w środowisku wodnym |
C-2 | zapoznanie z biologią ssaków morskich |
C-3 | zapoznanie z systematyką ssaków morskich oraz ich cechami charakterystycznymi umożliwiającymi ich rozpoznawanie |
C-4 | zapoznanie z ssakami bałtyckimi i ich interakcją z rybołówstwem |
C-5 | zapoznanie z podstawami prowadzenia monitoringu ssaków morskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologia ssaków morskich Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka waleni Cetacea (fiszbinowce Mysticeti) Charakterystyka waleni Cetacea (zębowce Odontoceti) | 1 |
T-A-3 | Charakterystyka syren Sirenia (manaty Trichechidae) Charakterystyka syren Sirenia (diugonie Diugongidae) Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (foki Phocidae) | 1 |
T-A-4 | Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (uchatki Otaridae, morsy Odobenidae) | 1 |
T-A-5 | Ssaki bałtyckie | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Pomorska | 2 |
T-L-2 | Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Gdańska | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i biologia ssaków morskich | 1 |
T-W-2 | Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym | 1 |
T-W-3 | Systematyka ssaków morskich | 1 |
T-W-4 | Rozmieszczenie ssaków morskich i ich migracje | 1 |
T-W-5 | Eksploatacja i ochrona ssaków | 2 |
T-W-6 | Ssaki morskie a rybołówstwo | 2 |
T-W-7 | Ssaki bałtyckie | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie się do kolokwium | 8 |
A-A-3 | Kolokwium | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie dokumentacji prowadzonych na transektach obserwacji | 8 |
A-L-3 | przygotowanie roportu końcowego z przeprowadzonych na transektach obserwacji | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny - metoda podająca z użyciem sprzętu multimedialnego, pokaz połączony z przeżyciem, film, ekspozycja |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne - wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne - dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia audytoryjne - z użyciem komputera |
M-5 | ćwiczenia labolatoryjne - metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemnego kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch raportów końcowych z przeprowadzonego monitoringu |
S-3 | Ocena podsumowująca: przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C12_W01 student ma ogólną wiedzę z zakresu biologii i systematyki ssaków morskich | BL_2A_W01, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-C12_W02 student ma wiedzę dotyczącą anatomicznego i fizjologicznego przystosowania ssaków morskich do życia w wodzie | BL_2A_W01, BL_2A_W10, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-C12_W03 student ma wiedzę na temat ssaków bałtyckich i ich interakcji z rybołówstwem | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-4 | T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C12_U01 student potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki ssaków morskich na podstawie ich cech systematycznych | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3 | T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-C12_U02 student potrafi przeprowadzić obserwacje środowiska naturalnego ze szczególnym ukierunkowaniem na monitoring ssaków morskich | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C12_K01 Student charakteryzuje się dbałością o środowisko życia ssaków morskich oraz jest chętny do ochrony ssaków bałtyckich. Wykazuje się kreatywnością, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy a także wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | BL_2A_K01, BL_2A_K05, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C12_W01 student ma ogólną wiedzę z zakresu biologii i systematyki ssaków morskich | 2,0 | Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium. |
3,0 | Uzyskanie 60 punktów z kolokwium. | |
3,5 | Uzyskanie 70 punktów z kolokwium. | |
4,0 | Uzyskanie 80 punktów z kolokwium. | |
4,5 | Uzyskanie 90 punktów z kolokwium. | |
5,0 | Uzyskanie 100 punktów z kolokwium. | |
BL_2A_BLW-S-C12_W02 student ma wiedzę dotyczącą anatomicznego i fizjologicznego przystosowania ssaków morskich do życia w wodzie | 2,0 | Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium. |
3,0 | Uzyskanie 60 punktów z kolokwium. | |
3,5 | Uzyskanie 70 punktów z kolokwium. | |
4,0 | Uzyskanie 80 punktów z kolokwium. | |
4,5 | Uzyskanie 90 punktów z kolokwium. | |
5,0 | Uzyskanie 100 punktów z kolokwium. | |
BL_2A_BLW-S-C12_W03 student ma wiedzę na temat ssaków bałtyckich i ich interakcji z rybołówstwem | 2,0 | Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium. |
3,0 | Uzyskanie 60 punktów z kolokwium. | |
3,5 | Uzyskanie 70 punktów z kolokwium. | |
4,0 | Uzyskanie 80 punktów z kolokwium. | |
4,5 | Uzyskanie 90 punktów z kolokwium. | |
5,0 | Uzyskanie 100 punktów z kolokwium. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C12_U01 student potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki ssaków morskich na podstawie ich cech systematycznych | 2,0 | Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium. |
3,0 | Uzyskanie 60 punktów z kolokwium. | |
3,5 | Uzyskanie 70 punktów z kolokwium. | |
4,0 | Uzyskanie 80 punktów z kolokwium. | |
4,5 | Uzyskanie 90 punktów z kolokwium. | |
5,0 | Uzyskanie 100 punktów z kolokwium. | |
BL_2A_BLW-S-C12_U02 student potrafi przeprowadzić obserwacje środowiska naturalnego ze szczególnym ukierunkowaniem na monitoring ssaków morskich | 2,0 | Brak uczestnictwa w zajęciach terenowych. Brak raportów końcowych z monitoringu. |
3,0 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. Umiejętność prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach obserwacji. | |
4,5 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. Umiejętność prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach obserwacji oraz szacowania błędów. | |
5,0 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Samodzielna analiza i interpretacja uzyskanych wyników w oparciu i z zastosowaniem pozyskanej wiedzy. Student potrafi efektywnie prezentować, analizować oraz dyskutować o osiągniętych wynikach obserwacji oraz oszacować błędy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C12_K01 Student charakteryzuje się dbałością o środowisko życia ssaków morskich oraz jest chętny do ochrony ssaków bałtyckich. Wykazuje się kreatywnością, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy a także wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje się odpowiedzialną postawą podczas zajęć terenowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
- D.E. Wilson, D.M. Reeder, Mammal species of the world. A taxonomic and geographic reference., Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2005
- Bernd G. Würsig, J. G. M. Thewissen, Encyclopedia of marine mammals, Gulf Professional Publishing, 2002
Literatura dodatkowa
- N. A. Mackintosh, The stocks of whales, Fishing News (Books) Ltd, 1965