Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Rośliny źródłem energii odnawialnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny źródłem energii odnawialnej | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, ochrony środowiska |
W-2 | Umiejętnośc grupowania pasz stosowanych w gospodarstwach rolnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu. | 1 |
T-A-2 | Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych. | 2 |
T-A-3 | Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady. | 1 |
T-W-2 | Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii. | 1 |
T-W-3 | Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich. | 1 |
T-W-4 | Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy. | 1 |
T-W-5 | Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.1_W01 student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLR-S-O4.1_W02 student zna regulacje prawne OZE w Polsce i EU | BL_2A_W22 | P2A_W08 | C-1 | T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
BL_2A_BLR-S-O4.1_W03 student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-A-2, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLR-S-O4.1_W04 student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.1_U01 student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej | BL_2A_U12, BL_2A_U16 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U09 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.1_K01 student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska | BL_2A_K05, BL_2A_K07 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.1_W01 student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej | 2,0 | nie umie podzielić odnawialnych źródeł energii |
3,0 | zna podział OZE | |
3,5 | podaje obecny poziom wykorzystanie biomasy i możliwości poprawy wykorzystania | |
4,0 | potrafi wymienić i wskazać zastosowanie ubocznych produktów rolnych jako OZE | |
4,5 | potrafi scharakteryzować jedną metodę konwersji energii | |
5,0 | zna wszystkie formy wykorzystania biomasy | |
BL_2A_BLR-S-O4.1_W02 student zna regulacje prawne OZE w Polsce i EU | 2,0 | nie rozumie pojęć Dziennika Ustaw |
3,0 | potrafi wyszukac wskazaną pozycje w Dz. U. | |
3,5 | zna zastosowanie przepisów prawnych dotyczących działań proekologicznych w Polsce | |
4,0 | zauważa różnice różnice wynikające z uregulowań prawnych w Polsce i EU | |
4,5 | poprawnie interpretuje uregulowania prawne | |
5,0 | potrafi przyporządkować określony przepis prawny do wskazanych działań proekologicznych | |
BL_2A_BLR-S-O4.1_W03 student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych | 2,0 | nie potrafi wskazać różnic między użytkiem rolnym a nieużytkiem |
3,0 | wymienia rośliny które mogą być wykorzystane do zagospodarowania terenów trudnych | |
3,5 | zna kolejność postępowania z areałem przed posadzeniem roślin energetycznych | |
4,0 | potrafi krótko scharakteryzować rośliny energetyczne najcześciej uprawiane w Polsce | |
4,5 | potrafi dobrać roślinę do wymagań klimatycznych, glebowych i oczekiwań producenta | |
5,0 | biegle przedstawia pratotechnikę roślin energetycznych | |
BL_2A_BLR-S-O4.1_W04 student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane | 2,0 | nie potrafi wymienic roslin energetycznych wykorzystywanych w Polsce |
3,0 | zna i rospoznaje rośliny energetyczne | |
3,5 | wymienia metody przetwarzania roślin energetycznych | |
4,0 | opisuje jedną metodę przetwarzania roślin energetycznych | |
4,5 | wymienia i rozpoznaję postać, rodzaj i sposób wykorzystania paliwa powsatałego z roślin energetycznych | |
5,0 | kompleksowo przedstawia pozyskanie i wykorzystanie paliwa oraz zna jego wartość energetyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.1_U01 student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej | 2,0 | student nie potrafi podzielic źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym |
3,0 | student zna podział źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym oraz możliwości jej wykorzystania | |
3,5 | student nie tylko zna możliwości wykorzystania biomasy ale również potrafi obliczyć wielkość produkcji substratów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu | |
4,0 | student zna i charakteryzuje ciąg technologiczny gospodarstwa produkującego energię odnawialną | |
4,5 | student opisuje schemat technologiczny inwestycji proekologicznej oraz wskazuje korzyści płynace z posiadania pofermentu | |
5,0 | student dobiera i szacuje koszty inwestycji, współpracuje w tworzeniu wniosku o dofinansowanie oraz uczestniczy w rozmowach z inwestorem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.1_K01 student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska | 2,0 | Nie zauważa się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetecje |
3,0 | Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 30% | |
3,5 | Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 50% | |
4,0 | Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 70% | |
4,5 | Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 85% | |
5,0 | Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 100% |
Literatura podstawowa
- Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Grzybek A., Gradziuk P., Kowalczyk K., Słoma energetyczne paliwo, PWN, Warszawa, 2001
- Dubas J.W., GrzybekA., Kotowski W., Tomczyk A., Wierzba energetyczna - uprawa i technologie przetwarzania, Bytom, 2004
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007