Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Rośliny jednoliścienne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny jednoliścienne | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników siedliska. |
W-2 | Ogólna wiedza z zakresu morfologii i systematyki roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poznanie różnic w budowie morfologicznej między roślinami jednoliściennymi a dwuliściennymi. | 2 |
T-L-2 | Różnice w budowie mirfologicznej i właściwościach biologicznych między trawami a turzycami, sitami i wełniankami. | 3 |
T-L-3 | Cech morfologiczne jako kryterium przy rozpoznawaniu gatunków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym i kwiatostanowym. | 3 |
T-L-4 | Zasady wykonywania i charakteryzowanie zdjęć florystycznych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola gatunków roślin jednoliściennych w zależności od ich geograficznego rozmieszczenia. | 2 |
T-W-2 | Funkcje zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od warunków siedliskowych. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych | 2 |
T-W-4 | Wpływ warunków siedliskowych na powszechność występowania gatunków roślin jednoliściennych. | 2 |
T-W-5 | Cechy morfologiczne i biologiczne roślin jednoliściennych mające wpływ na architekturę zbiorowiska. | 1 |
T-W-6 | Rola roślin jednoliściennych na terenach o różnym poziomie antropogenizacji. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Studiowanie pismiennictwa | 17 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Pisemne zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 11 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D4_W01 Charakteryzuje rośliny jednoliścienne w kontekscie rozmieszczenia geograficznego i wymagań siedliskowych. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D4_W02 Charakteryzuje zbiorowiska roślinne z udziałem roslin jednoliściennych w różnych warunkach siedliskowych. | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D4_W03 Ocenia znaczenie zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach poddanych antropogenizacji. | BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D4_U01 Potrafi praktycznie rozpoznawać gatunki roślin jednoliściennych. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D4_U02 Potrafi wykonywać zdjęcia florystyczne w różnych warunkach siedliskowych i je charakteryzować. | BL_2A_U12 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-L-4 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D4_U03 Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska wykorzystując rośliny jednoliścienne. | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D4_K01 Wykazuje aktywność w samokształceniu i przekazywaniu wiedzy dla poszerzenia haryzontu w zakresie funkcjonowania różnych ekosystemów. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D4_K02 Wykazuje aktywność społeczną w kształtowaniu świadomości potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego. | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D4_W01 Charakteryzuje rośliny jednoliścienne w kontekscie rozmieszczenia geograficznego i wymagań siedliskowych. | 2,0 | Student nie umie rozpoznawać podstawowych gatunków jednoliściennych |
3,0 | Student umie rozpoznać podstawowe gatunki roslin jednoliściennych | |
3,5 | Student umie rozpoznawać podstawowe gatunki roślin jednoliściennych oraz umiejscowić je w siedlisku | |
4,0 | Student umie rozpoznawać rozszeżoną listę gatunków roślin jednoliściennych i powiązać je z siedliskiem przyrodniczym | |
4,5 | Student rumie wykonywać samodzielnie zdjęcia florystyczne | |
5,0 | Student posiada wiedzę pozwalającą kompleksowo analizować i interpretować relacje między szatą roślinną a siedliskiem | |
BL_2A_BLR-S-D4_W02 Charakteryzuje zbiorowiska roślinne z udziałem roslin jednoliściennych w różnych warunkach siedliskowych. | 2,0 | Studen nie ma wiedzypozwalającej wydzielić grup roślin w zbiorowisku. |
3,0 | Student umie scharakteryzować poszczególne grupy roślin, w tym jednoliścienne, występujące w zbiorowiskach roslinnych. | |
3,5 | Student umie scharakteryzować poszczególne grupy roślin w zbiorowisku oraz wydzieliś gatunki należące do roślin jednoliściennych | |
4,0 | Student jest w stanie scharakteryzować relacje między grupą roślin, z udziałem gatunków jednoliściennych, a siedliskiem. | |
4,5 | Student umie w oparciu o zdjęcia florystyczne dokonać analizy warunków siedliskowych | |
5,0 | Student umie kompleksowa analizować i interpretować relacje między szatą roślinną a siedliskiem, a także określić zakres działania czynnika antropogenicznego. | |
BL_2A_BLR-S-D4_W03 Ocenia znaczenie zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach poddanych antropogenizacji. | 2,0 | Student nie jest w stanie określić specyfiki florystycznej zbiorowisk z udziałem roślin jednoliściennych na terenach wykorzystywanych przez człowieka. |
3,0 | Studen umie określić specyfikę florystyczną zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach wykorzystywanych przez człowieka | |
3,5 | Student umie określić wpływ człowieka na stan zbiorowiska roślinnego i udział w nim gatunków roślin jednoliściennych. | |
4,0 | Student umie interpretować relacje pomiędzy występowaniem poszczególnych gatunków w zbiorowisku roślinnym a aktywnością człowieka | |
4,5 | Student umie wskazać kierunek zmian w siedlisku dla zachowania zbiorowiska klimaksowego. | |
5,0 | Student umie wskazywać składniki zbiorowiska z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od pełnionych przez nie funkcji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D4_U01 Potrafi praktycznie rozpoznawać gatunki roślin jednoliściennych. | 2,0 | Nie potrafi rozpoznawać podstawowych gatunków roślin jednoliściennych. |
3,0 | Potrafi rozpoznać ustaloną liczbę gatunki roślin jednoliściennych w stanie kwiatostanowym. | |
3,5 | Potrafi rozpoznawać rozszerzoną liczbę gatunków roślin jednoliściennych w stanie kwiatostanowym | |
4,0 | Potrafi rozpoznawać ustaloną liczbę gatujnków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym. | |
4,5 | Potrafi rozpoznawać rozszerzoną liczbę gatunków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym | |
5,0 | Potrafi rozpoznać i określić wartość gospodarczą u większości gatunków roślin jednoliściennych. | |
BL_2A_BLR-S-D4_U02 Potrafi wykonywać zdjęcia florystyczne w różnych warunkach siedliskowych i je charakteryzować. | 2,0 | Nie potrafi wykonać zdjęcia florystycznego. |
3,0 | Potrafi wykonać zdjęcia florystyczne bez umiejętności ich interpretacji. | |
3,5 | Potrafi wykonać zdjęcie florystyczne i poprawnie zinterpretować | |
4,0 | Potrafi określić typ zbiorowiska, i powiązać z warunkami siedliskowymi. | |
4,5 | Potrafi określić typ florystyczny zbiorowiska z udziałem roślin jednoliściennych mając informacje o warunkach siedliskowych | |
5,0 | Potrafi analizować zależności zachodzące pomiędz warunkami siedliskowymi a ukształtowanym zbiorowiskiem roślinnycm z udziałem roślin jednoliściennych. | |
BL_2A_BLR-S-D4_U03 Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska wykorzystując rośliny jednoliścienne. | 2,0 | Nie potrafi ocenić stopnia degradacji środowiaka roślinnego. |
3,0 | Potrafi wskazać na elementy dotyczące degradacji środowiska roślinnego.. | |
3,5 | Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska posługując się jako wskaźnikami roślinami jednoliściennymi. | |
4,0 | Potrafi wskazać na czynniki powodujące degradację środowiska . | |
4,5 | Potrafi ocenić stan,, zakres i przyczyny degradacji środowiska. | |
5,0 | Potrafi ocenić stan, zakres, i przyczyny degradacji środowiska oraz zaproponować rozwiązania naprawcze. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D4_K01 Wykazuje aktywność w samokształceniu i przekazywaniu wiedzy dla poszerzenia haryzontu w zakresie funkcjonowania różnych ekosystemów. | 2,0 | Brak aktywności w zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy. |
3,0 | Wykazuje aktywnoąć w zakresie wykorzystania roślin do charakteryzowania środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Wykazuje aktywność do charakteryzowania warunków siedliskowych wykorzystując gatunki roślin jednoliściennych. | |
4,0 | Posiada umiejętność wydzielania ekosystemów w oparciu o różnorodność florystyczną. | |
4,5 | Wykazuje się wiedzą z zakresu kształtowania ekosystemów posługując się wymaganiami siedliskowymi roślin jednoliściennych. | |
5,0 | Wykazuje się wiedzą z zakresu kształtowania ekosystemów wskazując na możliwe kierunki zmian i rolę człowieka. | |
BL_2A_BLR-S-D4_K02 Wykazuje aktywność społeczną w kształtowaniu świadomości potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Brak zainteresowania studenta stanem środowiska przyrodniczego. |
3,0 | Interesuje się środowiskiem przyrodniczym i jego ochroną. | |
3,5 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu kształtowaniea środowiska w relacjach społecznych. | |
4,0 | Wskazuje rolę człowieka w kształtowaniu i ochronie środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Wykorzystuje wiedzę przyrodniczą do aktywizowania i wykształcania wrażliwości społocznych względem ochrony środowiska. | |
5,0 | Włancza się w struktury społeczna działające na rzecz ochrony środowiska |
Literatura podstawowa
- Grzegorczyk S., Benedycki S., Łąkoznastwo, Wyd. UWM Olsztyn, Olsztyn, 2001
- Włodarczyk S., Botanika łąkarska, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- Grzegorczyk S., Benedycki S., Bałuch A., Olszewska M., Zbiorowiska trawiaste, ART w Olsztynie, Olsztyn, 2000
- Frey L., Polska Księga Traw, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002