Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Metody planowania ochrony przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody planowania ochrony przyrody | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ochrony przyrody, ekologii i systematyki organizmów żywych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych. | 2 |
T-A-2 | Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych. | 1 |
T-A-3 | Planowanie i realizacja ochrony przyrody w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo. Ochrona przyrody na terenach zurbanizowanych. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze. | 1 |
T-W-2 | Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe. | 1 |
T-W-3 | Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych. | 1 |
T-W-4 | Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw. | 1 |
T-W-5 | Wdrożenie i praktyczna realizacja ochrony przyrody. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 9 |
A-A-3 | konsultacje | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | przygotowanie referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.1_W01 Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-O8.1_W02 Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowanach wdrażania różnych metod ochrony przyrody | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.1_U01 Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań. | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-A-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.1_K01 Potrafi przekazać wiedzę o uwarunkowaniach i skutkach podjętych decyzji planistycznych innym osobom i organizacjom | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.1_W01 Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii | 2,0 | Uzyska mniej niż 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
3,0 | Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
BL_2A_BLR-S-O8.1_W02 Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowanach wdrażania różnych metod ochrony przyrody | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
3,5 | przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
4,0 | przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
4,5 | przygotuje i przedstawi referat w niemal wyczerpujący sposób omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi prawidłowo odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia. | |
5,0 | przygotuje i przedstawi referat w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.1_U01 Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań. | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować , nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków. | |
3,5 | Potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski. | |
4,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i uwzględnić je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, ogólnie ocenić ich skutki. | |
4,5 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, konkretnie ocenić ich skutki. | |
5,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, konkretnie ocenić ich skutki.. |
Literatura podstawowa
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
- Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2007