Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Ichtiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ichtiologia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, jak również z przybliżeniem zjawisk reprodukcyjnych różnych gatunków ryb oraz wpływem czynników środowiskowych na ich rozwój (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.) a także zaznajomienie z przedstawicielami ryb z róźnych rzędów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, połozenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny,3
T-A-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes2
5
wykłady
T-W-1Środowisko życiowe ryb oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)2
T-W-2Wpływ środowiska na ryby (oddziaływanie temperatury, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne2
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)2
T-W-4Rozród ryb – dymorfizm płciowy, szata godowa, hermafrodytyzm, tarło, ekologiczne grupy rozrodcze, płodność, tarło porcyjne, wpływ warunków środowiskowych na cykl płciowy2
T-W-5Rozwój ryb (embriogeneza, wyleg, okres larwalny)1
T-W-6Wzrost ryb – metody określania wieku, długość zycia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się ryb (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki ryb – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujace wedrówki ryb dwuśrodowiskowych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu8
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D5_W01
Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb
BL_2A_W01, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-4, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D5_U01
Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb by opisać ich narządy wewnętrzne
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-N-D5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D5_W01
Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb
2,0Student nic nie wie na temat systematyki, morfologii i biologii ryb.
3,0Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
3,5Student potrafi scharakteryzować odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
4,0Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
4,5Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
5,0Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna systematykę, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D5_U01
Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb by opisać ich narządy wewnętrzne
2,0Student nie umie określić przynalezności gatunkowej żadnej z prezentowanych ryb, nie potrafi przeprowadzić sekcji ryb
3,0Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych
3,5Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb
4,0Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan większości narządów wewnętrznych
4,5Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan większości narządów wewnętrznych
5,0Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan wszystkich narządów wewnętrznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-N-D5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S. Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb przewodnik do ćwiczeń, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
  2. praca zbiorowa pod red. J.A. Szczerbowskiego, Rybactwo śródlądowe, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008
  3. Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, połozenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny,3
T-A-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko życiowe ryb oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)2
T-W-2Wpływ środowiska na ryby (oddziaływanie temperatury, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne2
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)2
T-W-4Rozród ryb – dymorfizm płciowy, szata godowa, hermafrodytyzm, tarło, ekologiczne grupy rozrodcze, płodność, tarło porcyjne, wpływ warunków środowiskowych na cykl płciowy2
T-W-5Rozwój ryb (embriogeneza, wyleg, okres larwalny)1
T-W-6Wzrost ryb – metody określania wieku, długość zycia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się ryb (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki ryb – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujace wedrówki ryb dwuśrodowiskowych1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D5_W01Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, jak również z przybliżeniem zjawisk reprodukcyjnych różnych gatunków ryb oraz wpływem czynników środowiskowych na ich rozwój (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.) a także zaznajomienie z przedstawicielami ryb z róźnych rzędów.
Treści programoweT-W-4Rozród ryb – dymorfizm płciowy, szata godowa, hermafrodytyzm, tarło, ekologiczne grupy rozrodcze, płodność, tarło porcyjne, wpływ warunków środowiskowych na cykl płciowy
T-A-1Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, połozenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny,
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)
T-A-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-W-6Wzrost ryb – metody określania wieku, długość zycia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się ryb (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki ryb – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujace wedrówki ryb dwuśrodowiskowych
T-W-1Środowisko życiowe ryb oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-2Wpływ środowiska na ryby (oddziaływanie temperatury, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne
T-W-5Rozwój ryb (embriogeneza, wyleg, okres larwalny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nic nie wie na temat systematyki, morfologii i biologii ryb.
3,0Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
3,5Student potrafi scharakteryzować odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
4,0Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
4,5Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
5,0Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna systematykę, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D5_U01Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb by opisać ich narządy wewnętrzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, jak również z przybliżeniem zjawisk reprodukcyjnych różnych gatunków ryb oraz wpływem czynników środowiskowych na ich rozwój (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.) a także zaznajomienie z przedstawicielami ryb z róźnych rzędów.
Treści programoweT-A-1Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, połozenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny,
T-A-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić przynalezności gatunkowej żadnej z prezentowanych ryb, nie potrafi przeprowadzić sekcji ryb
3,0Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych
3,5Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb
4,0Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan większości narządów wewnętrznych
4,5Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan większości narządów wewnętrznych
5,0Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan wszystkich narządów wewnętrznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D5_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, jak również z przybliżeniem zjawisk reprodukcyjnych różnych gatunków ryb oraz wpływem czynników środowiskowych na ich rozwój (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.) a także zaznajomienie z przedstawicielami ryb z róźnych rzędów.
Treści programoweT-A-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)
T-W-5Rozwój ryb (embriogeneza, wyleg, okres larwalny)
T-W-6Wzrost ryb – metody określania wieku, długość zycia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się ryb (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki ryb – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujace wedrówki ryb dwuśrodowiskowych
T-W-1Środowisko życiowe ryb oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-4Rozród ryb – dymorfizm płciowy, szata godowa, hermafrodytyzm, tarło, ekologiczne grupy rozrodcze, płodność, tarło porcyjne, wpływ warunków środowiskowych na cykl płciowy
T-W-2Wpływ środowiska na ryby (oddziaływanie temperatury, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne
T-A-1Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, połozenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym