Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>, Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zoologia bezkręgowców, botanika, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenów z systematyką, budową morfologiczną i anatomiczną owadów |
C-2 | poznanie wybranych rzedów owadów |
C-3 | uzmysłowienie znaczenia owadów w środowisku |
C-4 | zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów |
C-5 | przedstawienie wybranych rzędów owadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody zbierania, hodowli i preparowania owadów Termoregulacja: strategie termoregulcyjne, ekto i endotermia, termogeneza poprzedzająca lot i w czasie lotu, kontrola temperatury ciał, termoregulacja socjalna | 1 |
T-L-2 | Charakterystyka układu endokrynnego Układ nerwowy i narządy zmysłów: organizacja ośrodkowego układu nerwowego, narządy zmysłów. | 1 |
T-L-3 | Budowa morfologiczna owada. Zróżnicowanie budowy morfologicznej owadów: aparatu gębowego, skrzydeł, odnóży | 1 |
T-L-4 | Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój poza zarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie niezupełne (hemimetabola); przeobrażenie zupełne (holometabola) | 1 |
T-L-5 | Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny rozwoju entomologii. Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów. | 2 |
T-W-2 | Pokrywa ciała i jej funkcje | 1 |
T-W-3 | Oddychanie owadów | 1 |
T-W-4 | Układ krążenia i zwiazane z nim tkanki | 1 |
T-W-5 | Budowa i funkcje układu pokarmowego | 1 |
T-W-6 | Budowa i funkcje układu wydalniczego | 2 |
T-W-7 | Układ rozrodczy | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 23 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do sprawdzianu | 23 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 25 |
A-W-4 | pisemny sprawdzian wiadomości | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informujący- prezentacja multimedialna |
M-2 | filmy prezętujące rozwój i życie owadów , omawiające biologię przedstawiceli wybranych rzędów owadów |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne - wykonywanie rusynków owadów i ich stadiów rozwojowych z opisem i objaśnieniami, sekcja owada, praca z kluczem do oznaczania owadów, praca indywidualna i w zespołach |
M-4 | wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera |
M-5 | filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów |
M-6 | ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: ocena poprawności i staranności wykonania rysunków i zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów |
S-5 | Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań |
S-6 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D3_W01 omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-N-D3_W02 zna biologię rozwoju owadów | — | — | C-4 | — | M-5, M-4 | S-3, S-5 |
BL_2A_BLZ-N-D3_W03 omawia budowę marofologiczną i anatomiczną owadów | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-N-D3_W04 zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-4 | — | M-4, M-5, M-6 | S-5, S-6, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D3_U01 rozpznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-N-D3_U02 ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | — | — | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-N-D3_U03 rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-5 | — | M-6 | S-5, S-3 |
BL_2A_BLZ-N-D3_U04 ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | — | — | C-4 | — | M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D3_K01 rozumie znaczenie owadów w środowisku | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-N-D3_K02 ma umiejętność pracy w grupie | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-N-D3_K03 ma umiejetność pracy w grupie | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D3_W02 zna biologię rozwoju owadów | 2,0 | nie zna biologii rozwoju owadów |
3,0 | podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów | |
3,5 | zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów | |
4,0 | dobra znajomość biologii rozwoju owadów | |
4,5 | ponad dobra znajomośc biologii rozowoju owadów | |
5,0 | pełna znajomość biologii rozowoju owadów | |
BL_2A_BLZ-N-D3_W04 zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów | 2,0 | brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów |
3,0 | słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
3,5 | zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
4,0 | dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
4,5 | ponad dobra znajomośc budowy morfologicznej i anatomicznej owadów | |
5,0 | pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D3_U03 rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów | 2,0 | nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów |
3,0 | rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym | |
3,5 | rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym | |
4,0 | rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym | |
4,5 | rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym | |
5,0 | rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów | |
BL_2A_BLZ-N-D3_U04 ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | 2,0 | brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów |
3,0 | podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | |
3,5 | zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | |
4,0 | dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | |
4,5 | ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów | |
5,0 | bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D3_K01 rozumie znaczenie owadów w środowisku | 2,0 | nie rozumie znaczenia owadów w środowisku |
3,0 | dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski | |
3,5 | zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski | |
4,0 | dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku | |
4,5 | ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku | |
5,0 | pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku | |
BL_2A_BLZ-N-D3_K03 ma umiejetność pracy w grupie | 2,0 | brak umiejetności pracy w grupie |
3,0 | dostateczna umejętność pracy w grupie | |
3,5 | zadawalająca umiejętność pracy w grupie | |
4,0 | dobra umiejętność pracy w grupie | |
4,5 | ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu | |
5,0 | bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1
- Wilkaniec Z. (red), Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, 1
- Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz 1994, Bydgoszcz, 1994, 1
Literatura dodatkowa
- Zaćwielichowski., Fudalewicz-Niemczuk W., BieleninI., Entomologia ogólna, AR Kraków, Kraków, 2011, 1
- Kozłowski M., Owady polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008, 1
- Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat adaptacja do środwiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 1