Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Ekofizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjologia roślin | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii, ekologii i biochemii roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin i mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania abiotycznych czyyników stresowych |
C-2 | Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizjologiczne podstawy produktywności roślin | 2 |
T-A-2 | Wpływ stresu oksydacyjnego, świetlnego, termicznego i solnego na reakcje fizjologiczne roślin | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe. Mechanizmy odpornościowe roślin. | 1 |
T-W-2 | Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin | 1 |
T-W-3 | Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych | 1 |
T-W-4 | Rośliny transgeniczne i ich wpływ na środowisko | 1 |
T-W-5 | Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Pisemne zaliczenie | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-5 | Studiowanie piśmiennictwa | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.1_W01 Rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe | BL_2A_W01, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
BL_2A_BLR-S-O3.1_W02 wymieniają i definiują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin | BL_2A_W05 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.1_U01 oceniają zagrożenia dla roślin wynikające z degradacji warunków abiotycznych środowiska | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.1_K01 Świadomy znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.1_W01 Rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe | 2,0 | Student nie umie rozpoznać i opisać podstawowych reakcji roślin na wybrane abiotyczne czynniki stresowe |
3,0 | Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niekrtóre abiotyczne czynniki stresowe | |
3,5 | Student rozpoznaje i opisuje reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe objęte tematyką zajęć | |
4,0 | Student rozpoznaje i opisuje dość dokłądnie reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, zna też mechanizmy obronne roślin | |
4,5 | Student sprawnie rozpoznaje oraz opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom | |
5,0 | Student sprawnie rozpoznaje, dokładnie opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom | |
BL_2A_BLR-S-O3.1_W02 wymieniają i definiują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin | 2,0 | student nie zna i nie definiuje podstawowych wskaźników produktywności roślin |
3,0 | student wymienia i definiuje podstawowe wskaźniki produktywności roślin | |
3,5 | student zna i definiuje podstawowe wskaźniki produktywności roślin, zna ich zastosowanie | |
4,0 | student zna i definiuje wskaźniki produktywności roślin, zna ich zastosowanie oraz potrafi umiejętnie dobrać wskaźniki | |
4,5 | student wymienia, definiuje, dobiera wskaźniki produktywności roślin, zna ich zastosowanie i znaczenie | |
5,0 | student wymienia, definiuje i umiejętnie dobiera wskaźniki produktywności roślin, potrafi je zinterpretować i podać ich znaczenie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.1_U01 oceniają zagrożenia dla roślin wynikające z degradacji warunków abiotycznych środowiska | 2,0 | student nie umie ocenić zagrożeń dla roślin wynikających z degradacji środowiska czynnikami abiotycznymi |
3,0 | student umie ocenić główne zagrożenia dla roślin wynikające z degradacji środowiska podstawowymi czynnikami abiotycznymi | |
3,5 | student umie ocenić większość zagrożeń dla roślin wynikających z degradacji środowiska czynnikami abiotycznymi, potrafi wyjaśnić ich powiązania | |
4,0 | student ocenia i wyjaśnia zagrożenia dla roślin wynikające z degradacji środowiska czynnikami abiotycznymi, potrafi wyjaśnić ich powiązania | |
4,5 | student sprawnie ocenia, wyjaśnia i interpretuje zagrożenia dla roślin wynikające z degradacji środowiska czynnikami abiotycznymi, potrafi przewidzieć zagrożenia wynikające ze wsppółdziałania czynników stresowych | |
5,0 | student sprawnie ocenia, wyjaśnia i interpretuje zagrożenia dla roślin wynikające z degradacji środowiska czynnikami abiotycznymi, potrafi przewidzieć zagrożenia wynikające ze wsppółdziałania czynników stresowych i jak przeciwdziałać zagrożeniom |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.1_K01 Świadomy znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka | 2,0 | nie potrafi wymienić zagrożeń i konsekwencji dla naszego środowiska wynikających z antropogenicznej działalności człowieka, nie ma świadomości tych zagrożeń |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka i ma świadomość tych zagrożeń | |
3,5 | potrafi wymienić i wyjaśnić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka i ma świadomość tych zagrożeń | |
4,0 | wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować | |
4,5 | wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować i przedstawiać własne koncepcje | |
5,0 | wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować, przedstawiać własne koncepcje i ich bronić |
Literatura podstawowa
- Starck Z. Chołuj D. Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
- Kreeb K., Ekofizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1979
- Kopcewicz J. Lewak S., Fizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Wójcik-Wojtkowiak D., Allelopatia, Wyd. AR, Poznań, 1998