Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Dendrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dendrologia
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-2Przekazanie informacji nt. korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
C-3Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych
C-4Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
C-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych (Jasne Błonia, Park Kasprowicza w Szczecinie, Cmentarz Centralny w Szczecinie - okolice I i III bramy)2
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie)1
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)1
T-L-4Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, cechy morfologiczne i wymagania siedliskowe roślin2
T-L-5Oznaczanie drzew i krzewów w fazie pełni wegetacji (górna część tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie i wybrane ogrody willowe dzielnicy Pogodno)1
T-L-6Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin.1
T-L-7Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Park Żeromskiego w Szczecinie)1
T-L-8sprawdzian pisemny z całości materiału oraz z praktycznego rozpoznawania taksonów roślin drzewiastych1
10
wykłady
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania2
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe3
T-W-3Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-4Podstawowe drzewa i krzewy obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-5Zaliczenie pisemne wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń labolatoryjnych17
A-L-3przygotowanie do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena formująca: ocena z rozpoznawania roślin
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D5_W01
Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych
BL_2A_W01, BL_2A_W11P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLR-S-D5_W02
Rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-4, C-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D5_U01
Korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2M-1, M-3S-3
BL_2A_BLR-S-D5_U02
Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D5_K01
Ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06
BL_2A_BLR-S-D5_K02
Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D5_W01
Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych
2,0Student nie potrafi rozróżniać i charakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych
3,0Student rozróźnia i charakteryzuje podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych
3,5Student rozróźnia i charakteryzuje zdecydowaną większość cech morfologicznych roślin drzewiastych
4,0Student rozróżnia i charakteryzuje wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin o ww.cechach
4,5Student sprawnie rozróżnia i charakteryzuje wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych i podaje wybrane przykłady roślin o ww. cechach
5,0Student biegle rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych, wykazując przy tym szerszą wiedzę nt. przykładów roślin o ww. cechach
BL_2A_BLR-S-D5_W02
Rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
2,0Student nie rozpoznaje i nie potrafi opisać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych, nie znając ich biologii i ekologii
3,0Student rozpoznaje i opisuje podstawowe drzewa i krzewy w niezbędnym stopniu analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii
3,5Student rozpoznaje i opisuje zdecydowaną większość drzew i krzewów analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii
4,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii
4,5Student rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy sprawnie analizując ich cechy diagnostyczne, podając wszystkie wymagane informacje nt. ich biologii i ekologii
5,0Student biegle rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy sprawnie analizując ich cechy diagnostyczne, podając wszystkie wymagane i informacje nt. ich biologii i ekologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D5_U01
Korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów
2,0Student nie rozpoznaje drzew i krzewów; nie posiadł umiejętności korzystania z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów
3,0Student w stopniu podstawowym rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i krzewów korzystając z klucza do oznaczania roślin drzewiastych
3,5Student rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i krzewów wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych
4,0Student sprawnie rozpoznaje gatunki drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych
4,5Student sprawnie rozpoznaje gatunki drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych i posiada dodatkową wiedzę nt. cech biologicznych i ekologicznych oznaczanych roślin
5,0Student biegle rozpoznaje gatunki, a nawet podstawowe odmiany drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych; posiada dodatkową wiedzę nt. cech biologicznych i ekologicznych oznaczanych roślin
BL_2A_BLR-S-D5_U02
Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów
2,0Student nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów
3,0Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne popularnych gatunków drzew i krzewów
3,5Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne poznanych gatunków drzew i krzewów
4,0Student sprawnie analizuje cechy diagnostyczne poznanych gatunków drzew i krzewów
4,5Student sprawnie analizuje wszystkie cechy diagnostyczne poznanych gatunków i odmian drzew i krzewów, wykazując się przy tym wiedzą dodatkową nt. ich cech biologicznych i ekologicznych
5,0Student biegle analizuje wszystkie cechy diagnostyczne poznanych gatunków i odmian drzew i krzewów, wykazując się przy tym wiedzą dodatkową nt. ich cech biologicznych i ekologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D5_K01
Ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych
2,0Student nie ma świadomości funkcji, potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności roślin drzewiastych
3,0Student rozumie funkcje oraz potrzebę zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych
3,5Student ma ukształtowaną świadomość dotyczącą funkcji drzew i krzewów oraz konieczności zapewnienia ich ochrony i bioróżnorodności różnych poziomach
4,0Student jest w pełni świadomy funkcji drzew i krzewów oraz zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych na różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce
4,5Student jest w pełni świadomy zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych na różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce oraz analizować przykłady i wyciągać z nich wnioski
5,0Student ma wybitną wiedzę nt. funkcji drzew i krzewów oraz zapewnienia ich ochrony i bioróżnorodności różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce, analizować przykłady, wyciągać wnioski, łączyć nabytą wiedzę z innymi dziedzinami wiedzy przyrodniczej
BL_2A_BLR-S-D5_K02
Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracę zespołową.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale udział jego jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadanie i uczestniczy w dyskusji.
4,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, dyskutuje, podsumowuje pracę i ją prezentuje w formie ustnej.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje.
5,0Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje, analizuje cały materiał, przygotowuje się do zaprezentowania opracowanego w zespole problemu.

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991, II, + nowsze wydania
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000, I
  3. Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, I
  4. Seneta Władysław, Dolatowski Jakub, Dendrologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, 4, + nowsze wydania
  5. Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, In Plus, Wołczkowo, 2000, I

Literatura dodatkowa

  1. Chylarecki H., Arboretum Przelewickie egzotyczny ogród na Ziemi Pyrzyckiej, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Gdańsk, 1997, I
  2. Johnson O., More D., Drzewa. Przewodnik Collinsa. 1600 gatunków i odmian drzew rosnących w Europie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych (Jasne Błonia, Park Kasprowicza w Szczecinie, Cmentarz Centralny w Szczecinie - okolice I i III bramy)2
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie)1
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)1
T-L-4Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, cechy morfologiczne i wymagania siedliskowe roślin2
T-L-5Oznaczanie drzew i krzewów w fazie pełni wegetacji (górna część tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie i wybrane ogrody willowe dzielnicy Pogodno)1
T-L-6Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin.1
T-L-7Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Park Żeromskiego w Szczecinie)1
T-L-8sprawdzian pisemny z całości materiału oraz z praktycznego rozpoznawania taksonów roślin drzewiastych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania2
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe3
T-W-3Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-4Podstawowe drzewa i krzewy obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-5Zaliczenie pisemne wykładów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń labolatoryjnych17
A-L-3przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D5_W01Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena formująca: ocena z rozpoznawania roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżniać i charakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych
3,0Student rozróźnia i charakteryzuje podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych
3,5Student rozróźnia i charakteryzuje zdecydowaną większość cech morfologicznych roślin drzewiastych
4,0Student rozróżnia i charakteryzuje wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin o ww.cechach
4,5Student sprawnie rozróżnia i charakteryzuje wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych i podaje wybrane przykłady roślin o ww. cechach
5,0Student biegle rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych, wykazując przy tym szerszą wiedzę nt. przykładów roślin o ww. cechach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D5_W02Rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
C-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena formująca: ocena z rozpoznawania roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje i nie potrafi opisać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych, nie znając ich biologii i ekologii
3,0Student rozpoznaje i opisuje podstawowe drzewa i krzewy w niezbędnym stopniu analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii
3,5Student rozpoznaje i opisuje zdecydowaną większość drzew i krzewów analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii
4,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii
4,5Student rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy sprawnie analizując ich cechy diagnostyczne, podając wszystkie wymagane informacje nt. ich biologii i ekologii
5,0Student biegle rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy sprawnie analizując ich cechy diagnostyczne, podając wszystkie wymagane i informacje nt. ich biologii i ekologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D5_U01Korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Przekazanie informacji nt. korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z rozpoznawania roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje drzew i krzewów; nie posiadł umiejętności korzystania z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów
3,0Student w stopniu podstawowym rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i krzewów korzystając z klucza do oznaczania roślin drzewiastych
3,5Student rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i krzewów wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych
4,0Student sprawnie rozpoznaje gatunki drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych
4,5Student sprawnie rozpoznaje gatunki drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych i posiada dodatkową wiedzę nt. cech biologicznych i ekologicznych oznaczanych roślin
5,0Student biegle rozpoznaje gatunki, a nawet podstawowe odmiany drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych; posiada dodatkową wiedzę nt. cech biologicznych i ekologicznych oznaczanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D5_U02Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów
3,0Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne popularnych gatunków drzew i krzewów
3,5Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne poznanych gatunków drzew i krzewów
4,0Student sprawnie analizuje cechy diagnostyczne poznanych gatunków drzew i krzewów
4,5Student sprawnie analizuje wszystkie cechy diagnostyczne poznanych gatunków i odmian drzew i krzewów, wykazując się przy tym wiedzą dodatkową nt. ich cech biologicznych i ekologicznych
5,0Student biegle analizuje wszystkie cechy diagnostyczne poznanych gatunków i odmian drzew i krzewów, wykazując się przy tym wiedzą dodatkową nt. ich cech biologicznych i ekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D5_K01Ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości funkcji, potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności roślin drzewiastych
3,0Student rozumie funkcje oraz potrzebę zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych
3,5Student ma ukształtowaną świadomość dotyczącą funkcji drzew i krzewów oraz konieczności zapewnienia ich ochrony i bioróżnorodności różnych poziomach
4,0Student jest w pełni świadomy funkcji drzew i krzewów oraz zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych na różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce
4,5Student jest w pełni świadomy zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych na różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce oraz analizować przykłady i wyciągać z nich wnioski
5,0Student ma wybitną wiedzę nt. funkcji drzew i krzewów oraz zapewnienia ich ochrony i bioróżnorodności różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce, analizować przykłady, wyciągać wnioski, łączyć nabytą wiedzę z innymi dziedzinami wiedzy przyrodniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D5_K02Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracę zespołową.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale udział jego jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadanie i uczestniczy w dyskusji.
4,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, dyskutuje, podsumowuje pracę i ją prezentuje w formie ustnej.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje.
5,0Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje, analizuje cały materiał, przygotowuje się do zaprezentowania opracowanego w zespole problemu.