Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii i Patologii Ryb | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu mikrobiologii, parazytologii oraz anatomii i fizjologii kręgowców i bezkręgowców wodnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny |
C-2 | Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE |
C-3 | Kształtowanie umiejetności organizacji pracy z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne | 2 |
T-A-2 | Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd | 1 |
T-A-3 | Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu | 1 |
T-W-2 | Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców | 2 |
T-W-3 | Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji multimedialnej, opracowannej na temat związany z treścią przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01 Student wymienia przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe | BL_2A_W08, BL_2A_W15 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02 Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01 Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02 Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem | BL_2A_U08 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych | BL_2A_K02, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01 Student wymienia przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe | 2,0 | Student nie potrafi wymienić podstawowych przyczyn chorób, ani opisać wybranych jednostek chorobowych. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób lub opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób oraz opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
4,0 | Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
4,5 | Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
5,0 | Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe, ich przebieg i skutki dla organizmu. | |
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02 Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz określić zmian wywołanych przez wybrany patogen. |
3,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen. | |
4,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu poszerzonym. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen i mechanizm jego działania. | |
5,0 | Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą, interpretuje wyniki oraz potrafi określić zmiany wywołane przez wybrany patogen i opisać mechanizm jego działania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01 Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań | 2,0 | Student nie potrafi wyróżnić objawów chorobowych omawianych organizmów wodnych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej. |
3,0 | Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe wybranego organizmu, zna odpowiednie metody badań. | |
3,5 | Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań. | |
4,0 | Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić. | |
4,5 | Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić. | |
5,0 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki dla organizmu, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić. | |
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02 Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem. |
3,0 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym. | |
4,0 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym oraz wyjaśnia te relacje. | |
4,5 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny. | |
5,0 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu szerokim, analizuje ich przyczyny i dynamikę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych | 2,0 | Student nie studiuje tresci programowych przedmiotu, nie potrafi przekazać ich w najmniejszym stopniu. |
3,0 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać odpowiednie źródła informacji. | |
4,0 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, zna specjalistyczne publikacje naukowe. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych, potrafi korzystać ze specjalistycznych publikacji naukowych. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu wiedzy, dotyczącej chorób organizmów wodnych, korzysta ze specjalistycznych publikacji naukowych. |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002