Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Biochemia komórek nowotworowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia komórek nowotworowych | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z reslizowanych na studiach I stopnia przedmiotów: bochemia, bilogia molekularna, genetyka ogólna i biologia komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Stydent pozna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów oraz cechy różniace komórki nowotworowe od prawidłowych. pozna główne przyczyny odpowiadające za transformację nowotworową oraz warunkujące rozrost, przeżycie, inwazję i przerzutowanie komórek nowotworowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Najważniejsze czynniki kancerogenne pochodzenia fizycznego, chemicznego i bilogicznego. Etapy kancerogenezy i ich charakterystyka. | 1 |
T-A-2 | Klonalny rozwój nowotworów. protoonkogeny i onkogeny, geny supresowrowe nowotworów. Zaburzenia przebiegu cyklu komórkowego w komórkach nowotworowych - rola białka p53 i mutacji jego genu oraz białka Rb (retinoblastoma). | 1 |
T-A-3 | Telomery i telomeraza w komórkach prawidłowych i nowotworowych. Komórki nowotworowe a starzenie replikacyjne. Alternatywne metody wydłużania telomerów w komórkach nowotworowych. Telomeraza jako cel w terapii antynowotworowej. | 1 |
T-A-4 | Transformacja nowotworowa a apoptoza. Mechanizmy ucieczki komórek nowotworowych przed apoptozą. Białka pro- i antyapoptyczne (białka śmierci i przeżycia). Mechanizm działania białek z rodziny inhibitorów apoptozy. Apoptoza jako cel molekularny w onkologii. | 1 |
T-A-5 | Antygeny i markery nowotworowe. Mechanizmy efektorowe odpowiedzi immunologicznej przeciw komórkom nowotworowym. Jak komórki nowotworowe uciekają przed odpowiedzią immunologiczną. Immunoterapia nowotworów. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowotwory - problem medyczny i społeczny. Wskażniki eidemiologiczne chorób nowotworowych na Świecie i w Polsce. Najczęstsze nowotwory i kobiet i mężczyzn. Podstawowe cechy komórek nowotworowych i procesu nowotworzenia. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe, miejscowo złośliwe i zlośliwe, raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki - podstawowe zmiany w strukturze makro- i mikroskopowej w porównianiu z komórkami i tkankami prawidłowymi. Wpływ nowotworow na organizm | 4 |
T-W-3 | Neoangiogeneza - mechanizmy, główne czynniki proangiogenne i cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy i czynniki opowiedzialne za inwazję, przerzutowanie i kolonizację nowych narzadów. | 3 |
T-W-4 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie z zespołem prezentacji i jej omówienia | 9 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przygotowaniado zajęć i zaagażowania w dyskusję. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się ocena przedstawionej prezentacji i aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.1_W01 Student zna i charakteryzuje podstawowe czynniki kancerogenne. Zna główne kryteruim klasyfikacji nowotorów i w danej grupie wylicza i charakteryzuje najczęstsze z nich. Rozróżnia cechy komórki prawidłowej od nieprawidłowej. Wylicza i opisuje mechanizmy odpowiedzialne za nadmierną proliferację, przeżycie, inwazyjność i metastazę komórek nowotworowych. | BL_2A_W03, BL_2A_W11 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.1_U01 Student wiedzę z zakresu pochodzenia komórek nowtworowych oraz roli postawowych czasteczek biologicznie czynnych i ich pochodnych wykorzystuje do wyjaśnienia mechanizmow kancerogenezy, inwazyjności i przerzutowania komórek nowotworowych. Łączy proces starzenia się organizmu z wzrastajacym prawdopodobieństwem wystąpienia choroby nowotworowej. | BL_2A_U08, BL_2A_U16 | P2A_U01, P2A_U04, P2A_U09 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.1_K01 Jest świadomy następstw chorób nowotworowych dla organizmu, powdowanego przez nie zagrozenia życia oraz stałego wzrostu wskaźników epidemiologiczych tych chorób. Propaguje więc systematyczne poddawanie się badaniom przedsiewowym i kontrolnym oraz stale uzupełnia swą wiedzę w zakresie profilatyki i etiopatogenezy chorób nowotworowych. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Fuller G.M., Shields D., podstawy molekularne biologii komórki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
- Bal J., Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Madej J.A., patologia ogólna zwierzat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2006
Literatura dodatkowa
- Jakóbisiak M, Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Kawiak J., Zabel m., Seminaria z cytofizjologii, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
- Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johanson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Watter P., Podstawy biologii komórki, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2005