Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania bazami danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania bazami danych
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bazy danych – wykład podstawowy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych, związanych z aktywacją kolekcji danych (zasady optymalizacji dostępu, triggery, uwarunkowania biznesowe).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie czasu i kosztu realizacji zapytań w przykładach.2
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu, indeks wieloczłonowy, indeks w pamięci cache.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie czasu i kosztu realizacji zapytania w przykładach poprzez modyfikację zapytania, analiza wyników.2
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie metod optymalizacji zapytań do perspektyw baz danych.2
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie wpływu czasu i kosztu dostępu do bazy danych poprzez manipulowanie rozkładem bazy danych na kilka serwerach.2
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań w przykładach. Analiza wyników.2
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Realizacja wielodostępu do bazy danych (obsługa transakcji) – ćwiczenia (praca w zespole). Utworzenie przykładowej aplikacji.2
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie wydajności systemu bez optymalizacji i z optymalizacją zapytań; Dobór wielkości buforów transferu danych. Złożenie sprawozdania z odbytego aboratorium.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe funkcje DBMS i sposoby ich realizacji. Struktura i zadania RDBMS, porównanie administracji danymi i bazą danych.2
T-W-2Przetwarzanie i ewaluacja zapytań, rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji, heurystyczne metody optymalizacja zapytań, szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych, optymalizacja oparta na regułach i optymalizacja oparta na analizie kosztów, histogramy i analiza planu wykonania zapytania, metody optymalizacji zapytań z wykorzystaniem cache. Przetwarzanie zapytań kierowanych do perspektyw. Perspektywy w bazach danych, zapytania do perspektyw baz danych. Zasady wykonywania zapytań w rozproszonych bazach danych.2
T-W-3Zarządzanie transakcjami – własności transakcji i własności ACID, zarządzanie współbieżnością, metody blokowania i metody optymistyczne, metody znaczników czasowych, eliminacja zakleszczeń i impasów, ziarnistość jednostek danych, odtwarzanie i potrzeba odtwarzania bazy danych, transakcje i odtwarzanie, narzędzia i techniki odtwarzania bazy danych, dzienniki baz danych, złożone transakcje w bazach danych, transakcje zagnieżdżone, sagi, wielopoziomowe modele transakcji, restrukturyzacja dynamiczna.5
T-W-4Zarządzanie pamięcią w systemie DBMS. Organizacja plików i struktury danych, pliki uporządkowane i haszowane, indeksy plików sekwencyjnych, indeksy pomocnicze i wielopoziomowe, B+drzewa, łączenie tabel w klastry , klastry indeksowane i laszowane. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego w zarządzaniu bazami danych.2
T-W-5Rozproszone i dedukcyjne bazy danych i zasady zarządzania nimi.2
T-W-6Nowe funkcje DBMS. Bazy danych a bazy wiedzy. Zarządzanie wiedzą w bazie danych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium.15
A-L-2Przygotowanie i opracowanie 5 sprawozdań z laboratoriów.10
A-L-3Przygotowanie się do 4 wejściówek.5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów oraz praca własna studenta z literaturą przedmiotu12
A-W-4Udział w zaliczeniu wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Laboratoria - metoda przypadków, analiza systemowa, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu - zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z laboratorium - ocena ze sprawozdań, wejściówek i aktywności student ana zajęciach dydaktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-O1.1_W01
ma wiedzę w zakresie metod zarządzania danymi w systemach DBMS
BI_1A_W12P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-O1.1_U01
umiejętność doboru mechanizmów optymalnego dostępu do bazy danych
BI_1A_U17P1A_U01, P1A_U03, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U09InzA_U03, InzA_U06C-1T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-O1.1_W01
ma wiedzę w zakresie metod zarządzania danymi w systemach DBMS
2,0nie ma wiedzy na poziomie 3 i wyższym
3,0zna podstawowe funkcje DBMS, procesora zapytań, modułów zarządzania transakcjami i pamięciami, zna zasady optymalizacji systemów relacyjnych baz danych, zna zasady zarządzania w rozproszonych i dedukcyjnych bazach danych
3,5ma wiedzę na poziomie 3 i rozumie problemy ochrony bazy danych, rozumie mechanizmy wyboru metod optymalizacji zapytania w rzeczywistym środowisku uzytkowym
4,0ma wiedzę na poziomie 3,5 i umie dobrać właściwą metodę ochroby bazy danych z użyciem systemu DBMS
4,5ma wiedzę na poziomie 4 oraz potrafi dobrać metodę zarządzania bazą danych w srodowisku rozproszonym z uwzględnieniem takich aspektów jak: odległość od serwera bazy danych, sposób rozproszenia, wielkość buforów, hierarchia uprawnień użytkowych
5,0ma wiedzę na poziomie 4,5 i potrafi ocenić możliwe do zastosowania systemy DBMA w wielu aspektach użytkowania bazy danych (ochrona, szybkość dostępu, koszty eksploatacyjne)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-O1.1_U01
umiejętność doboru mechanizmów optymalnego dostępu do bazy danych
2,0brak jakiegokolwiek sprawozdania, niezaliczona wejściówka, nieodpracowane zajęcia laboratoryjne
3,0sporządzenie poprawne sprawozdania wg wytycznych na poziomie dostatecznym oraz dostateczna ocena przygotowania się do kolejnego zajęcia laboratoryjnego
3,5ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była zawarta w przedziale 3.25-3.74
4,0ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była zawarta w przedziale 3.75-4.24
4,5ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była zawarta w przedziale 4.25-4.74
5,0ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była co najmniej 4.75

Literatura podstawowa

  1. Bałachowski L., Systemy zarządzania bazami danych., Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
  2. Connally T.,Begg C. (tłumaczenie: Kanarek P., Piotrów P., Judziński T.), Systemy baz danych – projektowanie, wdrażanie i zarządzanie w praktyce, ReadMe, 2004, dwa tomy
  3. Looney K., Theriault M., Podręcznik administratora baz danych., Helion, 2003
  4. Szeliga M., Transach-SQL. Czarna księga, Helion, Gliwice, 2003
  5. Ullman, J., Widom, J., Podstawowy wykład z baz danych, WNT, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Garcia Molina H., Ullmann, J., Widom, J., Implementacja systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2003
  2. Date, C.J., Wprowadzenie do systemów baz danych, WNT, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie czasu i kosztu realizacji zapytań w przykładach.2
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu, indeks wieloczłonowy, indeks w pamięci cache.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie czasu i kosztu realizacji zapytania w przykładach poprzez modyfikację zapytania, analiza wyników.2
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie metod optymalizacji zapytań do perspektyw baz danych.2
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie wpływu czasu i kosztu dostępu do bazy danych poprzez manipulowanie rozkładem bazy danych na kilka serwerach.2
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań w przykładach. Analiza wyników.2
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Realizacja wielodostępu do bazy danych (obsługa transakcji) – ćwiczenia (praca w zespole). Utworzenie przykładowej aplikacji.2
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie wydajności systemu bez optymalizacji i z optymalizacją zapytań; Dobór wielkości buforów transferu danych. Złożenie sprawozdania z odbytego aboratorium.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe funkcje DBMS i sposoby ich realizacji. Struktura i zadania RDBMS, porównanie administracji danymi i bazą danych.2
T-W-2Przetwarzanie i ewaluacja zapytań, rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji, heurystyczne metody optymalizacja zapytań, szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych, optymalizacja oparta na regułach i optymalizacja oparta na analizie kosztów, histogramy i analiza planu wykonania zapytania, metody optymalizacji zapytań z wykorzystaniem cache. Przetwarzanie zapytań kierowanych do perspektyw. Perspektywy w bazach danych, zapytania do perspektyw baz danych. Zasady wykonywania zapytań w rozproszonych bazach danych.2
T-W-3Zarządzanie transakcjami – własności transakcji i własności ACID, zarządzanie współbieżnością, metody blokowania i metody optymistyczne, metody znaczników czasowych, eliminacja zakleszczeń i impasów, ziarnistość jednostek danych, odtwarzanie i potrzeba odtwarzania bazy danych, transakcje i odtwarzanie, narzędzia i techniki odtwarzania bazy danych, dzienniki baz danych, złożone transakcje w bazach danych, transakcje zagnieżdżone, sagi, wielopoziomowe modele transakcji, restrukturyzacja dynamiczna.5
T-W-4Zarządzanie pamięcią w systemie DBMS. Organizacja plików i struktury danych, pliki uporządkowane i haszowane, indeksy plików sekwencyjnych, indeksy pomocnicze i wielopoziomowe, B+drzewa, łączenie tabel w klastry , klastry indeksowane i laszowane. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego w zarządzaniu bazami danych.2
T-W-5Rozproszone i dedukcyjne bazy danych i zasady zarządzania nimi.2
T-W-6Nowe funkcje DBMS. Bazy danych a bazy wiedzy. Zarządzanie wiedzą w bazie danych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium.15
A-L-2Przygotowanie i opracowanie 5 sprawozdań z laboratoriów.10
A-L-3Przygotowanie się do 4 wejściówek.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów oraz praca własna studenta z literaturą przedmiotu12
A-W-4Udział w zaliczeniu wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O1.1_W01ma wiedzę w zakresie metod zarządzania danymi w systemach DBMS
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych, związanych z aktywacją kolekcji danych (zasady optymalizacji dostępu, triggery, uwarunkowania biznesowe).
Treści programoweT-W-1Podstawowe funkcje DBMS i sposoby ich realizacji. Struktura i zadania RDBMS, porównanie administracji danymi i bazą danych.
T-W-4Zarządzanie pamięcią w systemie DBMS. Organizacja plików i struktury danych, pliki uporządkowane i haszowane, indeksy plików sekwencyjnych, indeksy pomocnicze i wielopoziomowe, B+drzewa, łączenie tabel w klastry , klastry indeksowane i laszowane. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego w zarządzaniu bazami danych.
T-W-5Rozproszone i dedukcyjne bazy danych i zasady zarządzania nimi.
T-W-3Zarządzanie transakcjami – własności transakcji i własności ACID, zarządzanie współbieżnością, metody blokowania i metody optymistyczne, metody znaczników czasowych, eliminacja zakleszczeń i impasów, ziarnistość jednostek danych, odtwarzanie i potrzeba odtwarzania bazy danych, transakcje i odtwarzanie, narzędzia i techniki odtwarzania bazy danych, dzienniki baz danych, złożone transakcje w bazach danych, transakcje zagnieżdżone, sagi, wielopoziomowe modele transakcji, restrukturyzacja dynamiczna.
T-W-2Przetwarzanie i ewaluacja zapytań, rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji, heurystyczne metody optymalizacja zapytań, szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych, optymalizacja oparta na regułach i optymalizacja oparta na analizie kosztów, histogramy i analiza planu wykonania zapytania, metody optymalizacji zapytań z wykorzystaniem cache. Przetwarzanie zapytań kierowanych do perspektyw. Perspektywy w bazach danych, zapytania do perspektyw baz danych. Zasady wykonywania zapytań w rozproszonych bazach danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład - wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Laboratoria - metoda przypadków, analiza systemowa, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu - zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z laboratorium - ocena ze sprawozdań, wejściówek i aktywności student ana zajęciach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na poziomie 3 i wyższym
3,0zna podstawowe funkcje DBMS, procesora zapytań, modułów zarządzania transakcjami i pamięciami, zna zasady optymalizacji systemów relacyjnych baz danych, zna zasady zarządzania w rozproszonych i dedukcyjnych bazach danych
3,5ma wiedzę na poziomie 3 i rozumie problemy ochrony bazy danych, rozumie mechanizmy wyboru metod optymalizacji zapytania w rzeczywistym środowisku uzytkowym
4,0ma wiedzę na poziomie 3,5 i umie dobrać właściwą metodę ochroby bazy danych z użyciem systemu DBMS
4,5ma wiedzę na poziomie 4 oraz potrafi dobrać metodę zarządzania bazą danych w srodowisku rozproszonym z uwzględnieniem takich aspektów jak: odległość od serwera bazy danych, sposób rozproszenia, wielkość buforów, hierarchia uprawnień użytkowych
5,0ma wiedzę na poziomie 4,5 i potrafi ocenić możliwe do zastosowania systemy DBMA w wielu aspektach użytkowania bazy danych (ochrona, szybkość dostępu, koszty eksploatacyjne)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O1.1_U01umiejętność doboru mechanizmów optymalnego dostępu do bazy danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U17korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych, związanych z aktywacją kolekcji danych (zasady optymalizacji dostępu, triggery, uwarunkowania biznesowe).
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie metod optymalizacji zapytań do perspektyw baz danych.
T-L-1Badanie czasu i kosztu realizacji zapytań w przykładach.
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie wpływu czasu i kosztu dostępu do bazy danych poprzez manipulowanie rozkładem bazy danych na kilka serwerach.
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Realizacja wielodostępu do bazy danych (obsługa transakcji) – ćwiczenia (praca w zespole). Utworzenie przykładowej aplikacji.
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań w przykładach. Analiza wyników.
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie czasu i kosztu realizacji zapytania w przykładach poprzez modyfikację zapytania, analiza wyników.
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu, indeks wieloczłonowy, indeks w pamięci cache.
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Badanie wydajności systemu bez optymalizacji i z optymalizacją zapytań; Dobór wielkości buforów transferu danych. Złożenie sprawozdania z odbytego aboratorium.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria - metoda przypadków, analiza systemowa, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z laboratorium - ocena ze sprawozdań, wejściówek i aktywności student ana zajęciach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak jakiegokolwiek sprawozdania, niezaliczona wejściówka, nieodpracowane zajęcia laboratoryjne
3,0sporządzenie poprawne sprawozdania wg wytycznych na poziomie dostatecznym oraz dostateczna ocena przygotowania się do kolejnego zajęcia laboratoryjnego
3,5ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była zawarta w przedziale 3.25-3.74
4,0ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była zawarta w przedziale 3.75-4.24
4,5ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była zawarta w przedziale 4.25-4.74
5,0ocana sprawozdania oraz stopnia przygotowania się do kolejnego laboratorium na takim poziomie by średnia z obu tych ocen była co najmniej 4.75